Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Autopilot Tesly Model S prý zavinil nehodu. Nebrzdil, když měl, říká jeho řidička
17.5.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Arianna Simpson viděla brzdící auto, ale řízení nechala na Model S. Ten nereagoval a do stojícího vozu narazil v 65 km/h. Simpson viní z nehody Teslu.
Autopilot vozů Tesla není tak úplně autopilot. To není novinka, víme to dlouho, ovšem ne všichni si toho jsou vědomi. Dobrým příkladem je nehoda Arianny Simpson, která řídila, či snad přesněji seděla za volantem Modelu S vybaveného Autopilotem na dálnici I-5 v Kalifornii. Vůz před ní najednou začal brzdit a zastavil, na což Autopilot Modelu S nereagoval. Když to řidička zjistila, šlápla na brzdu, ale byla už příliš blízko a do vozu před sebou narazila v rychlosti 65 km/h.
Podle řidičky měl Autopilot dost času reagovat a ona brzdící vůz před sebou viděla, ale protože byla v autonomním režimu, rozhodla se nedělat nic a nechat práci na autě. Zajímavá volba, to zcela jistě, ovšem když si něco říká „Autopilot”, mělo by to být schopno zastavit, když je třeba. V tomto případě tomu tak ale nebylo a výsledkem byla dvě rozbitá auta, doufejme, že bez větších zranění lidí.
Arianna Simpson tedy viní z nehody automobil, značka Tesla to ale pochopitelně vidí jinak. „Bezpečnost je u Tesly prioritou a navrhujeme a stavíme svá auta podle toho. Také ale žádáme po zákaznících, aby si za volantem našich aut počínali bezpečně. Od zahájení prodejů Autopilotu neustále informujeme zákazníky o používání tohoto prvku a připomínáme jim, že musí zůstat bdělí a musí být vždy připraveni převzít řízení,” reaguje na tento incident Tesla.
„Autopilot Tesly je navržen tak, aby řidičům dal více sebejistoty za volantem, zvýšil bezpečnost na silnicích a udělal jízdu po dálnici zábavnější. Je to zdaleka nejpokročilejší systém na trhu, ale neudělá z Tesly autonomní vůz a neumožňuje řidiči se zřeknout odpovědnosti,” pokračuje automobilka. Jinými slovy říká, že věc, která se jmenuje „Autopilot”, vlastně není autopilot.
Neříkáme to poprvé a nejsme sami, ovšem to neznamená, že by marketing Tesly přestal být matoucí. Jiné značky nabízejí v podstatě to stejné pod názvy „adaptivní tempomat” a „aktivní udržování v jízdním pruhu” - máte z těchto slovních spojení pocit, že můžete nechat řízení kompletně na automatice? My nikoliv.
Na druhou stranu je potřeba podotknout, že existují systémy, které jsou schopné vůz samy úplně zastavit právě v situacích podobných té, do které se dostala Arianna Simpson. Vůbec nepotřebují obrovskou pompu a nejsou pojmenovány způsobem, který by v nedostatečně informovaných lidech vzbudil dojem, že auto udělá veškerou práci za ně. Pravda, i u nich leckdo zkouší leccos, ale uvědomuje si, že to dělá na vlastní zodpovědnost. Alespoň doufáme.
Neznáme případ do detailu a je obtížné říci, na čí straně je vina. De iure pravděpodobně na řidičce, protože Tesla reálné převzetí řízení za řidiče neslibuje a v jejím autě tedy vždy bude bourat řidič. De facto ale dost možná i na automobilce, která své zákazníky mate obalem nekorespondujícím s obsahem. Uvidíme, jak se bude případ dále vyvíjet, zatím je vážně obtížné věřit jedné nebo druhé straně. Pokud vůz absolutně ignoroval překážku před ním, mohlo by jít o chybu systému. Mohla tedy být mlha, senzory mohly být pokryty rozplácnutým hmyzem, v takových případech ale měl Autopilot předat řízení člověku. Což ovšem možná udělal, ale Arianna Simpson si toho nevšimla nebo to nyní nechce přiznat. Zatím je otázek více než odpovědí, snad se do světa brzy dostanou detailnější informace.
Autopilot Tesly Model S není dokonalý, chce to přemýšlet při jeho používání, ukázala nehoda v Kalifornii (ilustrační foto)
Zdroj: Auto Evolution
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024 - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nejnovější články
- Pořád nevěříte, že elektromobily jsou nejlepší? Nový rekord vás určitě přesvědčí
před hodinou - Nejvíc nezničitelné moderní auto je po 830 000 km k mání jako perspektivní ojetina, jeho serviska je delší než Vánoce
včera - Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
včera - Honda potichu prodává chytrou pásku, která vám může ušetřit desítky tisíc za opravu auta, zaslouží si víc pozornosti
včera - Prodeje ojetin v Česku jsou nejnižší za posledních 10 let, jsou na dostřel od absolutních historických minim
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva