Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Auta s největšími nájezdy km: silnicím vládne koncern VW
10.8.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Jaká auta najedou ročně nejvíce km? Jsou to sedany či kombíky? Škody či Volkswageny? A jak se průměrný nájezd mění s časem? To vše víme.
Na diskuze o obvyklých kilometrových nájezdech aut narážíme docela často. Někdy se lidé přou o to, jaký je obvyklý nájezd toho či onoho modelu - ať už při debatě nad koupí ojetého vozu nebo jeho spolehlivosti. Diskutéři bývají zatvrzelí, jejich přesvědčení se ale obvykle neopírá o nic jiného než vlastní zkušenosti s pár konkrétními vozy, informace od blízkých či známých a vlastní fantazii. Z něčeho takového smysluplně vycházet nelze.
Také se vedou pře o tom, jaký je vlastně obvyklý roční nájezd. Většinou se odhaduje okolo 15 tisíc kilometrů, alespoň v českém prostředí, ale nejen v něm. V Británii kalkulují s tímtéž a právě odtud pochází nedávná tabulka hypotetického rozdílu v množství peněz za palivo ročně podle katalogové spotřeby a podle spotřeby naměřené v jiném, třebaže stále laboratorním testu.
Otázkou také bývá, jak se dopočítat typického nájezdu staršího vozu. Je zřejmé, že starší vozy jezdí méně než ty novější - nové auto si často koupí člověk, který s ním jezdí více, potřebuje se na něj více spolehnout a ocení vyšší spolehlivost i platnou záruku takového vozu. Někdo, kdo jej využije méně a není na něm tak životně závislý, rád vezme zavděk i 10 let ojetým strojem ve slušném stavu. A jezdí s ním podle toho. Je to logické, jak výrazně se ale průměrný nájezd mění s časem?
Na všechno tohle umí dát odpověď statistika, ale kde ji vzít, z čeho se odrazit? Narazili jsme na německou službu Check24, která se zabývá mj. sjednávání pojištění automobilů. O těch, které pojišťuje - a není jich málo - si vede podrobné statistiky a mezi nimi i tu najetých kilometrů vázanou ke stáří vozu, jeho typu, značce a modelu. A z takovými daty už lze dělat divy, zvláště když předpokládáme minimálně podobné automobilové preference Čechů a Němců.
Němci tak vzali všechny pojištěné vozy do letošního roku a spočítali průměrný roční kilometrový proběh celkem 162 modelů aut. Přidali také průměrný roční nájezd km podle stáří vozu a jeho typu. Co je důležité, zahrnuli pouze soukromou klientelu, která si své auto vybírá vždy podle svých vlastních preferencí a statistika tak má zajímavější vypovídací hodnotu třeba o tom, jaké vozy si lidé vybírají, pokud mají v úmyslu najet více km.
U firemních koupí by to často neplatilo - třeba... E.ON bude kupovat německá auta, i kdyby trakaře padaly, protože je to jeho firemní politika a fleetový manažer na jejím konci s tím nic neudělá. Soukromí zákazníci „otáčející” jen a pouze své vlastní peníze budou sahat vždy po autě, které jejich očekávaným potřebám vyhoví nejlépe a do jejich volby se jistě promítá i předchozí (ne)spokojenost. Přiložená statistika tedy leccos napoví o spoustě podstatných vlastností aut - jejich spolehlivosti, provozní efektivitě, pohodlí... Protože málokdo si vybere na dlouhé cesty nespolehlivé a nepohodlné auto, s nímž jej ujetý kilometr bude stát 20 Kč. Má ale také své nevýhody - typické firemní polykače kilometrů, zejména německé sedany vyšších tříd Audi, BMW, Mercedesu a Volkswagenu na čelných pozicích nenajdete. Soukromí zákazníci s nimi evidentně jezdí méně.
Pořadí všech 162 modelů aut podle průměrných ročních nájezdů km vám prozradíme, nejprve se ale podíváme na zajímavé dvě globální statistiky.
Průměrný roční nájezd podle stáří auta
Skuhrání nad tím, že průměrný věk vozového parku roste, není nic výjimečného, ať se zabýváte auty v celé Evropě, v České republice nebo dokonce i v USA. U nás se hovoří o nějakých čtrnácti letech, ale zapomíná se na to, že starší auta třeba jezdí méně než ta novější. Tahle statistika potvrzuje domněnku, že lidé s novějšími auty jezdí víc než ti se staršími. Argument ekologičnosti starších aut a související „nutnosti” zavádění ekodaní tedy dostává na frak - kdo jezdí hodně, kupuje nové či novější auto, zjevně.
Průměrný nájezd podle typu auta
Různé kategorie aut jezdí různě často, pochopitelně. Dá se očekávat, že lehká užitková vozidla budou jezdit hodně, zatímco kabriolety zas tak často nevyjedou, protože je spousta lidí má jako druhé auto, stroj pro radost, na léto. Tady je vidět, že rozdíly nejsou zas tak velké, v průměru. Také vidno, že onen odhadovaný průměr 15 tisíc kilometrů ročně je trochu nadhodnocený, že podle statistik Check24 by se mělo počítat spíše s 12 tisíci. Ale opakujeme - jsou to jen soukromá auta, při zahnutí těch firemních průměr jistě vzroste.
Teď už ale pojďme podívat na pořadí jednotlivých modelů. Blíže si projdeme desítku modelů, které v průměru ročně najedou nejvíce, pořadí těch dalších najdete ve stručnějším přehledu hned záhy.
10. Seat Alhambra
Máte-li děti, potřebujete-li auto a zároveň vás motorismus příliš netankuje, vůz typu MPV může být zajímavou nabídkou. Je tam spousta místa nad hlavou a dá se z toho udělat skoro-dodávka, když vymontujete sedačky. Takže se Seatu Alhambra v nejlepší desítce s průměrným ročním nájezdem 14 587 km není co divit.
9. Mazda 6 Wagon
Kombík je podobně víceúčelové vozidlo - odveze vás na dovolenou, i pokud kvůli malým dětem potřebujete tahat spoustu krámů, můžete v něm jezdit pohodlně do práce i za nákupy a má spoustu dalších využití. Mazda 6 navíc vypadá docela k světu. Její průměrný nájezd je 14 630 km ročně.
8. Hyundai i30 kombi
V případě Hyundai i30 bude platit všechno to, co o ostatních kombících, jen bude možná levnější než některé jiné, ale naopak nebude tak hezké - třebaže tohle může každému přijít jinak. Jisté je, že tyto vozy také jezdí relativně hodně, průměr je 14 633 km ročně.
7. Volkswagen T5
Pod označením T5 se zde pravděpodobně nemyslí dodávky Transporter, neb asi nebude moc lidí, kteří by si takový stroj koupili soukromě. V tabulce jsou uvedeny hlavně modely Multivan či Caravelle, tedy civilnější verze dodávky Transporter. A průměrně za rok zvládnou 14 665 km.
6. Ford S-Max
Podobně jako v případě Alhambry má S-Max řadu výhod tímhle směrem, jen nabídne o něco lepší podvozek, překvapivě dobrý na poměry kategorie SUV. Možná i tohle mu vyneslo šesté místo s průměrným nájezdem 14 893 km ročně.
5. Volkswagen Golf V Variant
Jsme v Německu, takže bude v top 10 Volkswagenů více a páté místo to ukazuje. Golf páté generace ve verzi Variant zvládá za rok průměrně 14 895 kilometrů, což je nejblíž oněm odhadovaným průměrným nájezdům, se kterými počítají jiné statistiky, jak stojí i výše.
4. Škoda Octavia Combi
Octavia ve své „stěhovácké” inkarnaci je očividně velmi oblíbeným strojem i v Německu, když předstihla jeden z Golfů v tomto žebříčku, a to ne zas tak malým rozdílem - průměrně ročně najede 15 623 km, což znamená bramborovou medaili.
3. Volkswagen Golf VI Variant
Šestá generace Golfu získává bronz nájezdem 16 035 km ročně a je v rámci tohoto bestselleru nejlepší. A také to je poslední Volkswagen, který mezi nejlepšími deseti vidíme.
2. Opel Insignia Sports Tourer
Do Rüsselsheimu putuje stříbro, tentokrát pro auto o třídu výš, než stojí Golf či Hyundai I30. Opět ale máme před sebou kombík; v top 10 není sedan ani jeden. Insignia Tourer zvládne ročně v průměru 16 217 km.
1. Škoda Superb Combi
Němci z řad soukromé klientely, kteří jezdí v průměru nejvíce, si podle téhle statistiky vybírají nejčastěji Škodu Superb s karoserií Combi. Na druhou příčku má tenhle stroj s průměrným nájezdem 17 538 km za rok docela náskok.
Kompletní tabulka 162 modelů
Deset nejlepších je zajímavých, ale pokud hledáte své auto, nemusí stačit. Proto tu máme také tabulky s kompletními údaji, ve kterých je 162 modelů s průměrnými nájezdy od 17 538 km Superbu po 8 439 km Smartu. Nejsou tam všechna auta na světě, pochopitelně, ale najde se tam vážně spousta strojů, u kterých by vás průměrný roční nájezd mohl zajímat...
Zdroj: Check24
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch