Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Audi zasáhly masivní škrty kvůli Dieselgate, v ohrožení je prakticky vše
19.10.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Značka se čtyřmi kruhy ve znaku sice se skandálem VW přímo spojována není, nepřímo se ji ale dotkne stejně. V jejích rozpočtech teď řádí Wolsfburg.
Audi momentálně vedle Porsche a pro někoho možná překvapivě také Škody patří mezi nejziskovějších značky koncernu VW. Přesto i automobilka se čtyřmi kruhy ve znaku bude donucena ke škrtům, jež Němci zavádí v důsledku kauzy Dieselgate. Je však otázkou, zda budou tak drastické, jak nové informace naznačují.
Obchodní model Audi je totiž ve své stávající podobě velmi úspěšný a snaha o jeho změnu by mohla mít negativní následky, které by ve výsledku mohly ublížit celému koncernu Volkswagen. Kromě toho je třeba dodat, že automobilka z Ingolstadtu ve své podstatě není se skandálem až tak spojována, přestože to vlastně byli její technici, kdo s „chytrým“ software přišel. Nicméně lidé si Dieselgate dávají dohromady s Volkswagenem, ne s dalšími značkami koncernu.
Nechceme tím říci, že německý deník Der Spiegel, který s informacemi o masivních škrtech přišel, publikuje nesmysly. Máme ale za to, že jde spíše o souhrn všech možností, kde lze něco ušetřit a teprve další vývoj ukáže, co omezeno ve skutečnosti bude. Kdyby totiž byly provedeny korekce rozpočtu Audi v níže zmíněném rozsahu, nezbude z této značky prakticky nic.
Začneme tedy tím, co má k naplnění nejblíže. Ty se týkají ukončení projektů na stavbu vlastního centra pro crash testy a vlastního větrného tunelu. Bez obojího se Audi dosud obešlo, dosavadní způsob vývoje tak může používat nadále. Zvláště když místo větrného tunelu stále větší roli hrají počítače.
Dále je pravděpodobné, že k ledu zamíří také plán na výstavbu nového technologického kampusu, který by propojil značku s univerzitami v a poblíž Ingolstadtu. Audi plánovalo postavit monstrózní areál čítající 75 budov, jenž by vyšel na miliardy. Jejich vynaložení ale ve světle dieselového skandálu nemůže být ospravedlněno. Tím jsme ale s jistotami na konci, další kroky již zavánějí spíše spekulací než pravdou.
Der Spiegel píše, že Audi se bude muset vzdát svých vlastních platforem. Řeč je hlavně o architektuře MLB, na které stojí prakticky vše od modelu A4 nahoru. Místo toho by značka měla v případě menších modelů přesedlat na MQB, ty větší by dostaly platformu MSB, na které stojí nová Panamera. Možná by to znamenalo i příchod zadokolek.
Audi by se tím více přiblížilo své nejbližší konkurenci, nicméně není příliš jisté, že k jeho aplikaci skutečně dojde. A to přesto, že koncern VW Group by takto ušetřil vskutku nemalé peníze, neboť platforma MLB vyžaduje úpravu motorů na podélné uložení - přitom jde ovšem ve velké míře o agregáty, které jsou uzpůsobeny spíše příčnému, jež je spojeno s architekturou MQB.
Další neznámou je budoucnost supersportovního Audi R8. Pokud škrty půjdou do důsledku, pak by třetí generace neměla vzniknout. A co hůře, nástupce Lamborghini Huracán by musel přestoupit na upravený karbonový monokok většího Aventadoru, což by zvýšilo náklady a i přes navýšení pořizovací ceny srazilo zisk italské značky. Ta však již v dané době bude mít SUV Urus a tedy jinou dojnou krávu.
Ve finále se pak mluví o zrušení sportovního programu LMP1, tedy jinými slovy o odchodu Audi ze světa Le Mans. Šéf divize motorsportu Wolfgang Ulrich ovšem dodává, že „v posledních letech jsme v tisku viděli řadu spekulací, ovšem nejlepší na tom je, že většina z těch negativních se nakonec neodehrála“. Proto prý ani stávající informace nejsou až tak horké, jak se nyní zdají.
„Do budoucna tedy hledím s optimismem. Organizujeme náš závodní program standardní cestou, tedy vždy na podzim. Setkání rady ředitelů, kde jsou běžně aktivity v motorsportu probírány, se přitom ještě neodehrálo, nic tedy není rozhodnuto,“ dodává Ulrich. Tím přitom poukazuje na 18. listopad, kdy by vedení VW Group mělo zasednout a veškeré škrty posvětit či naopak.
Pokud si tohle všechno dáte dohromady - vlastní vývoj, vlastní technika, sportovní aktivity a další zmíněné záležitosti, jde o velkou část toho, co dělá z Audi něco jiného než jen přeleštěné vozy jiných značek se čtyřmi kruhy a tučnější cenovkou. A udělat automobilce tohle za situace, kdy si po dekádách boje o místo na slunci konečně vydobyla pozici respektované konkurence BMW a Mercedesu, nám prostě moc velký smysl nedává.
Vše tedy můžeme uzavřít zmínkou, že až do chvíle, kdy shodou okolností na Amazon Prime TV odstartuje první epizoda nové Clarksonovy show The Grand Tour, nic není rozhodnuto. Je sice jisté, že mnohé škrty budou zavedeny, a to i u jiných značek, nicméně oč přesně půjde, to je nyní ve hvězdách. Za pravdu ale můžeme brát fakt, že VW Group chce během příštích dvanácti měsíců srazit náklady o 10 procent a zároveň o 5 až 8 procent navýšit efektivitu v továrnách. Tyto kroky jsou ale plně realizovatelné i bez toho, aby zmizela platforma MLB...
Nové Audi A4 je postaveno na evoluční verzi platformy MLB. Pokud se ovšem ukážou být pravdivé informace o masivních škrtech, pak příští generace již vsadí na architekturu MQB
Zdroj: Der Spiegel
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Těžká nehoda zdemolovala Teslu Cybertruck tak moc, že z řady úhlů vůbec nepoznáte, o jaké auto šlo
před 3 hodinami - Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
včera
Nejčtenější články
- Lidé začali elektrickým Korejcům ve velkém ukazovat záda, tato ošklivka teď v Evropě padá o 73 procent
6.10.2024 - Už i Toyota zrušila svou otevřenou podporu LGBTQ a DEI, konečně začala vnímat realitu
6.10.2024 - Mercedes chystá nástupce propadáku, který si nekoupilo ani 100 lidí, z fiaska se zjevně vůbec nepoučil
6.10.2024 - Za kdysi obyčejné auto za 660 tisíc Kč lidé už po 16 letech ochotně dávají přes 2 miliony. A ani to nestačí, aby ho majitel pustil
6.10.2024 - Vysoká cla Číňany nezastaví, říká prodejní šéf Škody, od EU chce ale místo regulací jen peníze
6.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva