Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Audi slaví 25 let motoru TDI, pyšní se stoprocentním zvýšením výkonu
16.7.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Německá automobilka dnes nabízí hned 156 modelů osazených agregátem TDI. Vše přitom odstartovalo Audi 100, které v roce 1989 nabídlo 120 koní.
O pětadvacáté výročí legendární dieselové pohonné jednotky jsme se zlehka otřeli při představení nového Audi A7 Sportback 3,0 TDI Competition. V článku jsme se ovšem mnohem více věnovali samotnému vozu než historii jeho agregátu, proto dnes přicházíme s nápravou. Tu navíc podpoříme i sadou fotek, na které se předvádí Audi 100 s interním označením C3, tedy první model čtyř kruhů, který byl v roce 1989 na frankfurtském autosalonu s touto pohonnou jednotkou představen.
Tehdy se jednalo o 2,5litrový pětiválec, který produkoval 120 koní a 265 Nm točivého momentu. S tímto výkonem zvládl takřka dvousetkilometrovou maximální rychlost, přičemž spotřeba činila 5,7 l/100 km. Generace C3 se ovšem s novým motorem (známým také pod interním kódem 1T) prodávala jen velmi krátce, neboť v závěru roku 1990 na její místo nastoupilo Audi 100 C4. Zajímavé přitom bylo, že v jeho případě výkon poklesl na 114 koní.
Vyjma tuto krátkou anomálii ovšem logicky docházelo k navyšování výkonu motoru, dnes tak z podobného objemu Audi doluje o 100 % více koní. Souběžně s tím měly podle automobilky některé emise škodlivin poklesnout až o 98 %. Audi bohužel neuvedlo, které části emisního spektra se to týká, domníváme se ale, že řeč je o pevných částicích. V současné době přitom německá automobilka nabízí 156 modelů s tímto agregátem, přičemž motory TDI najdeme skoro v každé řadě - jedinou výjimkou je prozatím Audi R8.
V průběhu oněch pětadvaceti let pak bylo vyprodukováno přibližně 7,5 milionů vozů osazených motory TDI, z toho jen 600 000 v loňském roce. Automobilka dnes nabízí diesely v objemech od 1,6 do 4,2 litru, přičemž výkony pokrývají škálu od 90 do 385 koní. Nejžádanější je přitom dvoulitr TDI naladěný na výkon 140-150 koní.
Původní Audi 100 (zde ve společnosti konceptu RS5 TDI) nabízelo v roce 1989 pod kapotou 120 koní, spotřeba přitom činila 5,7 l/100 km
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nejnovější články
- Na dvě části zaměstnanců VW dopadnou úspory obzvlášť tvrdě, platy jim budou klesat rok co rok 6 let, 4 tisíce míst bude zrušeno
před hodinou - Výsledek srovnání ostrých kombíků Audi a BMW na sněhu nutně překvapí, ještě před 5 léty by bylo všechno jinak
včera - Spolu s automobilkami padají ke dnu i jejich dealeři. Nevydělávají téměř nic, zisky jim klesly o 34 procent skoro na nulu
včera (1) - Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino
včera - U soudu se provalilo, že krachující největší evropský výrobce motorek má na skladech 265 tisíc neprodaných strojů, to nemůže přežít
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 01:22 - petr_riha
- Fiat a vše kolem nich 12.24. 14:50 - denis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch