Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Audi říká, že výroba aut, jak ji známe dnes, brzy skončí. Náhrada je zajímavá
18.11.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Prakticky všechny větší automobilky už po léta věří pohybujícímu se pásu, s nímž kdysi přišel Henry Ford. Audi tohle řešení nevyhovuje, už má jiné.
Výroba aut se naposledy dramaticky změnila před více než sto lety, kdy Henry Ford přišel s montážním pásem. Z toho se postupně stal průmyslový standard užívaný nejen při výrobě automobilů. Na začátku je holý skelet, na nějž jsou postupně navěšovány jednotlivé komponenty. Vůz se přitom pohybuje mezi jednotlivými stanovišti a zaměstnanci, na jejichž bedrech do značné míry leží výrobní kapacita a samozřejmě také kvalita.
Audi ale toto řešení - které mimochodem používá od roku 1925, tedy od dob, kdy si jedna z jeho pozdějších součástí říkala ještě DKW - už delší čas nevyhovuje právě pro celkem striktně vymezené časové prostory na jednotlivých stanovištích. To na jednu stranu znamená omezení kladená na jednotlivé zaměstnance, kteří musí svou prací hotoví v rámci určitého limitu a nemohou brát dostatečné ohledy na kvalitu. Na tu druhou jsou, pakliže řeší nějaký neobvyklý problém, hrozbou pro rychlost celé výroby, neboť dokud se vůz nepřenese před jejich stanoviště, nemůže jeho montáž pokračovat na dalším, pochopitelně.
A jde tu o hodně. Jen v Ingolstadtu, kde vznikají modely A3, A4 a A5, sjede z výrobních linek Audi jedno nové auto každých 27 sekund. Je tedy nabíledni, že jakákoli zdržení jsou tady nepřípustná, stejně jako jsou nepřípustné kvalitativní problémy.
Tento problém jistě není nový, donedávna ale nepředstavoval takové komplikace. V posledních letech se s rostoucí rozmanitostí výroby stává stále palčivějším, neboť auta sestávají ze stále většího množství komponentů. „Pevné časování výrobní linky se stává stále méně efektivním. Čím více přibývá různých derivátů a variant, tím obtížnější je zvládnout vysokou komplexnost a integrovat nové postupy do rigidního, postupného procesu,” říká k tomu Audi. A vše demonstruje na příkladu modelu A3 Sportback e-tron.
Ten musí projít sedmi separátními stanovišti, na která modely se standardním spalovacím ústrojí nezabloudí. A jelikož i tato stanoviště musí pochopitelně být součástí standardního „okruhu”, výroba běžných aut musí být po dobu, kdy tento plug-in hybrid dostává třeba pohonné ústrojí a baterie, pozastavena. „Konvenčním ústrojím osazené vozy v dané chvíli nejsou vyráběny, načež se prodlužuje čas potřebný k úplné kompletaci pro celou montážní linku. Pokud totiž pás s běžnými modely nejede, je odstaven u stropu,“ dodává k ožehavému tématu Audi.
A není to zdaleka jediný případ. Němci konstatují, že výrobu zdržuje každý specifický prvek, který je přítomen v omezeném množství objednaných aut, např. v případě systémů nezávislého topení, které se objevují v jednotkách procent prodaných vozů. „Ztráty efektivity jsou kumulovány s tím, jak rozmanitost montovaných verzí, které se po linkách pohybují,” říká automobilka a myslí si, že ví, jak z toho ven.
Vše by měl změnit zcela nový přístup, podle automobilky revoluční přístup výroby, který namísto výrobní linky počítá s tzv. výrobními ostrovy. Celou metodu Audi označuje jako modulární montáž a v tuto chvíli ji testuje ve své fabrice v maďarském Györu. Její klíčovou ideou je výroba zcela bez linky, která bude rozdělena na řadu pracovních stanovišť s jedním či dvěma zaměstnanci. Ti budou pracovat konstantním tempem a na jednom místě bez ohledu na průběh práce na jiných stanovištích.
Přesun součástí vozu mezi jednotlivými stanovišti budou mít na svědomí automatizované přepravníky bez lidské obsluhy, počítačem pak bude řízeno i sladění prací na jednotlivých stanovištích. Části vozů i dílů k nim tak budou putovat rozličnými způsoby mezi jednotlivými „ostrovy” tak, aby bylo dosaženo maximální efektivity výroby - tedy něčeho, co dnes v takové míře není možné.
Na výrobní lince vozy nemohou „předbíhat” a opravdu se může stát, že devět aut bude čekat, až na to desáté bude v tom či onom kroku něco namontováno, co se na zbylých vozech objevit nemá. Novinka Audi např. zajistí, že pokud se ve frontě na jedno stanoviště sejde vícero aut, automatizovaný systém přesune vozy z konce fronty na jiné stanoviště, které je pro změnu využité málo. Pochopitelně, pokud to logika celé výroby dovolí.
Automobilka říká, že tento systém zvyšuje efektivitu výroby o 20 procent a není to žádná hudba vzdálené budoucnosti. Krom testování v Györu se s ním naostro premiérově počítá v Itálii už v rámci výroby chystaného Lamborghini Urus. A Audi dodává, že během 10 let bude aplikován prakticky všude, neboť konkurenci nezbude, než zareagovat stejně.
Jestli se to skutečně stane, ukáže čas, i toto řešení jistě může mít své limity, které odhalí teprve ostré nasazení. Pokud se ale modulární výroba projeví jako dlouhodobě efektivnější cesta, pak tento krok Audi skutečně může znamenat ve výrobě aut podobnou revoluci, jako kdysi Fordova linka...
Audi věští konec klasickým montážním linkám a jejich nahrazení systémem, který vidíme na fotkách
Klasické linky prý už nespasí ani drony, ani automatické přepravníky, které se po jejich boku objevují dnes
Poprvé přitom bude nový systém výroby využit u Lamborghini Urus
Zdroj: Audi
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
včera - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
26.12.2024 - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nejčtenější články
- Němci vyzkoušeli jeden z největších držáků mezi moderními auty, ani se značkou Audi a v aktuální generaci není drahý
28.11.2024 - Elektrický Fiat 500 je takový propadák, že zase zastavil výrobu v celé továrně na elektromobily. Nepojede až do ledna
29.11.2024 - Renault končí s motorem 1,3 turbo, který vyvinul s Mercedesem. S jedním z jeho posledních „normálních” agregátů je amen
29.11.2024 - Lamborghini odpískalo elektrického nástupce Urusu, ač ho slibovalo ještě loni. Nová generace zůstane spalovací, dokud to půjde
29.11.2024 - Prach jsi byl... Toyota Supra už se zase loučí, jejích 435 koní, manuál a sedačky od zkrachovalého Recara stojí za to
29.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva