Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Audi říká, že má nejlepší autopilot na světě, chce pro něj výjimku z pravidel
9.9.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Systém Audi AI Traffic Jam Assist řidiči umožní i koukat za volantem na televizi či dokonce spát. Potíž je v tom, že v legislativě pro něj teď není prostor.
Prakticky každá automobilka zkouší momentálně přijít s takovou formou autonomního řízení, jež by posunulo laťku zase o kousek výše. Na vrcholu „potravinového řetězce“ dosud seděla Tesla, jejíž Autopilot sice není dokonalý a stále je v testovací fázi beta, nicméně i přesto nabízel více než konkurence. To se ale prý mění s příchodem nové generace Audi A8. Němci již dříve uvedli, že jde o vůbec první vůz na světě s autonomním řízením úrovně SAE 3.
Pod touto klasifikací si představme umělou inteligenci, která již zvládá zastat člověka prakticky za každé situace vyjma dynamického stylu řízení. Systém dokáže nejen akcelerovat či zpomalovat, následně se rozjíždět nebo zatáčet, ale také monitorovat okolí a zjištěným datům přizpůsobit třeba rychlost jízdy. Lidská posádka ovšem stále musí být schopna převzetí kontroly v přiměřeně rychlém čase.
V praxi to znamená, že při aktivaci systému AI Traffic Jam Pilot již není třeba, aby měl řidič stále oči na stopkách. Vše má místo toho zastat plejáda senzorů, radarů a kamer, jež v rychlostech do 60 km/h dokonce umožní i spát, číst si noviny či třeba sledovat film.
Potíž je v tom, že tento způsob „řízení” překračuje meze silničních zákonů - i když tedy A8 skutečně zvládne řídit až do takové míry bez lidské asistence, člověk za volantem (záměrně neříkáme řidič...) může být popotahován policií za to, že neřídí. Jednoduše proto, že zákony na takovou situaci nepamatují. Audi proto už požádalo o výjimku z pravidla, než bude legislativa vůči systémům autonomního řízení dostatečně upravena. Automobilka se ale zatím zdržuje komentářů na téma zodpovědnosti.
O samotného spícího řidiče se v nové A8 postará jedna z kamer. Ta je zacílena na šoféra a sleduje pohyby jeho hlavy i očí. Pokud systém vyhodnotí, že oči zůstávají zavřeny po delší dobu, nebo že rychlost přesáhla zmiňovaný limit 60 km/h či došlo k uvolnění dopravy, ihned zkusí řidiče vokálně upozornit. Když pak ten nikterak nereaguje a třeba nadále spí, dojde pozvolna až k úplnému zastavení vozu.
Pochopitelně, podle popisu Audi zní všechno krásně jednoduše, realita ale může být o hodně složitější. Jsme tedy zvědavi na první testy, zvláště na ty v běžném provozu. Otázkou ale je, kdy k nim nakonec dojde. Pokud Audi nedostane výjimku z pravidla, může sice pod kapotu napěchovat jakýkoliv hardware a software, nesmí jej ovšem zprovoznit. I proto značka dodává, že jednotlivé funkce bude spouštět pozvolna v závislosti na legislativě a v dohledné době je tedy bude možné zkusit leda na nějakém uzavřeném polygonu...






























V novém Audi A8 prý můžete při aktivaci autonomního řízení klidně i zavřít oči. Je však otázkou, jak bezpečné bude, když vás následně systém nevzbudí nebo vám předá kontrolu nad vozem v problematické situaci
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
před 3 hodinamiŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Jorge Martin propuštěn z nemocnice včera 15:56
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou 20.4.2025
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone 20.4.2025
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
Nejnovější články
Miliardář vlastnící Bugatti akcelerující z 0 na 500 km/h za 20 s odhalil jeho nároky, pneu za 170 tisíc vydrží jen 60 km
před 2 hodinamiUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
před 3 hodinamiPorsche Taycan dál ruinuje všechny majitele bez rozdílu. I ojetiny ztrácí na ceně absolutně nejvíc ze všech aut
před 5 hodinamiNový dvourotorový Wankel je hotový, říká šéf Mazdy, k návratu rotačních sporťáků brání poslední překážka
včeraŘešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva