Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Atlanta říká: Faschos tu nechceme, odmítla nazvat ulici po Ferdinandu Porschem
7.10.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Dr. Porsche je do historie zapsán hlavně jako geniální konstruktér, jenže jeho minulost má i stinné stránky. Američanům se nelíbí, že podporoval nacisty.
Každý ve svém životě vykoná lepší i horší skutky, jen na některé z nich je ale pamatováno i po jeho smrti. Tuplem pak 61 let poté, co zemřel. Na Ferdinanda Porsche se asi jen tak nezapomene, a to nejen kvůli sportovním autům, jenž dodnes nesou jeho jméno, ale i coby autora Volkswagenu Brouk (vlastně prvního a možná i jediného Volks Wagenu) nebo Mercedesu SSK, dalšího slavného vozu, který stvořil ještě jako konstruktér pana Benze.
Tato a další slavná auta ale nejsou tím jediným, co Ferdinand Porsche dělal. Vzhledem k jeho všestrannému nadání se podílel i na konstrukci zbraní, které sloužily Hitlerovskému Německu ve druhé světové válce. Známý je zejména pro svůj příspěvek tankům Tiger a Elefant, sám pak stvořil monstrózní, 188tunový tank Panzer VIII Maus, který se nakonec nikdy nedostal do výroby. Podílel se ale i na přípravách letadel, děl, zkrátka rozličných kouscích armádní techniky.
To by asi až tak nevadilo, i konstruktér zbraní je pořád hlavně konstruktér a ačkoli v tomto případě nebylo jejich budoucí využití až tak nejasné, ubližuje s nimi teprve ten, kdo s nimi zachází. Potíž (tedy alespoň v tomto případě) je v tom, že Porsche byl také členem NSDAP, tedy nacistické strany Německa, a jeho vztah s Adolfem Hitlerem bývá označován za „relativně přátelský”. Právě tento fakt se hlavní měrou podílel na tom, že americká Atlanta odmítla pojmenovat jednu ze svých ulic právě po tomto muži.
A jak to vůbec někoho napadlo? Severoamerické zastoupení si nechalo v Atlantě, poblíž tamního mezinárodního letiště, postavit nové sídlo a testovací trať. Nestavělo přitom na zelené louce, odkoupilo pro tyto účely původní komplex Fordu, který automobilka přestala využívat. Ulice, ve které tyto budovy stojí, se i proto jmenuje Henry Ford II Avenue, a to - jistě chápete - není zrovna pěkné označení místa, ve které má sídlit součást konkurenčního koncernu Volkswagen. A tak si Porsche Cars North America zažádalo o přejmenování ulice na Ferdinand Porsche Avenue.
Zprvu to neměl být problém, po chvíli se ale našel na atlantském „magistrátu” někdo, kdo o historii věděl něco více a nelíbilo se mu právě to, že Porsche byl nacistou. Své kolegy pak evidentně přesvědčil, že v Atlantě by se po něm pojmenovaná ulice nacházet neměla, a tak žádost firmy byla zamítnuta. Komentář společnosti pak mohl jen respektovat historická fakta a maximálně se snažit obraz svého zakladatele o něco vylepšit.
„Je to velmi politováníhodné, ale je pravdou, že profesor Porsche měl přímé styky s nemorálními diktátory, kteří vedli Německo v oněch strašných časech, stejně jako každý významný podnikatel té doby. Bylo ale stejně dobře zdokumentováno, že koncern Volkswagen, jehož je Porsche dnes součástí, se tehdy o své zaměstnance staral lépe než jakýkoli jiný podnik,” řekl k věci mimo jiné mluvčí Porsche Cars North America.
Výsledek celé záležitosti ale pro Porsche nakonec není až tak tristní - ulice se bude jmenovat Porsche Avenue. Jestli jde ze strany atlantských úřadů o přehnané přehrabování se v dávné minulosti, nebo adekvátní či alespoň pochopitelný krok, to už posuďte sami. Cokoli souvisejícího s dobou Adolfa Hitlera je dodnes velmi citlivou záležitostí...
Styky Porscheho a Hitlera jsou velmi dobře zdokumentované, v tomto automobilka nemůže nic namítat. Jestli je ale zavrhování Ferdinanda Porscheho zrovna pro tuto stinnou stránku jeho jinak pozoruhodného života, toť otázkou
Zdroj: CL Atlanta
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- Nissan má na záchranu maximálně rok a pár měsíců, říká manažer firmy, v automobilovém byznysu se věci kazí rychle
27.11.2024 - Stellantis chce trojnásobně zvýšit prodeje elektromobilů. A nehodlá si tím dělat přátele, bude je dotovat i na úkor dražšího servisu pro lidi
27.11.2024 - Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
27.11.2024 - Krize německého autoprůmyslu je skutečná. V Essenu nafotili tisíce nových aut, která nikdo nechce, některá tam stojí už přes rok
27.11.2024 - Tesla si zpřístupňováním Superchargerů jiným dělá z konkurentů dobrý den, pomalými krůčky je drží v šachu
27.11.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch