Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Aston Martin zažaloval vlastního dodavatele, prý kopíruje jeho design
10.2.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Britské automobilce jsou trnem v oku detaily vozu David Brown Speedback GT. S jeho výrobcem však problém kupodivu nemá, žaluje jinou firmu.
Automobilový průmysl se sice v průběhu let mění, základní princip však zůstává neměnný. Auta sice mají tu či onu značku, přímo firmy za ní stojící ale zdaleka neprodukují všechny komponenty. Povětšinou jen navrhnou design a do detailu zpracují technické nákresy, výrobu jednotlivých dílů však zadají subdodavatelům. Ti posléze zaplaví montážní linky řadou beden, z nichž je následně sestaven finální produkt. Tím sice mají automobilky značně usnadněnou práci, zároveň ovšem musí počítat s tím, že sem tam dojde k nějakému tomu úniku či zneužití firemních dat. Ostatně, vyprávět by o tom mohla třeba taková Škoda, která o Vánocích řešila, jakým způsobem se ven dostal vzhled světel nového Superbu.
Nově zde pak máme začínající soudní při mezi Astonem Martin a společností Envisage Group. Ta s automobilkou spolupracuje hned na několika úrovních, přičemž od roku 2007 se zabývá oblastí designu a od roku 2011 dodává také některé komponenty či obráběcí stroje. Přitom se dostala k celé řadě interních dokumentů, které za žádných okolností neměly opustit brány jejích dílen. Aston si ale myslí, že se stal opak.
Podle žaloby, která již byla podán u nejvyššího soudu, Envisage Group porušila autorská práva, když začala spolupracovat se společností David Brown Automotive. Nikoliv však samotnou kooperací, nýbrž tím, že pro model Speedback GT navrhla prakticky ta samá litá kola, čelní světlomety a loga, jakými se kdysi pyšnil Aston Martin DB5. Podobenství s tímto vozem jsme přitom zmiňovali již v době premiéry.
Samotná pře ovšem nemá pranic společného se zmiňovanou firmou David Brown Automotive, která je de facto pouze zákazníkem společnosti Envisage Group. To ostatně potvrdil i Aston Martin, zatímco výrobce modelu Speedback GT dodal, že žaloba v žádném případě neovlivní výrobu a již sjednané dodávky. V tomto směru ale stoprocentně bude mít poslední slovo soud, pokud rozhodne ve prospěch Astonu.
Dá se totiž předpokládat, že v takovém případě by došlo k přepracování sporných částí, neboť Aston Martin asi nebude souhlasit s jejich existencí na konkurenčním voze. Firma Davida Browna pak pro změnu nebude mít k dispozici dostatek financí, aby samotnou automobilku přesvědčila o opaku. Je ale samozřejmě možné, že verdikt se nakonec přikloní na stranu osočené společnosti Envisage Group.
Uvidíme tedy časem, jak se celá událost vyvine. Aston Martin by ale ještě mohl být rád, že ve výsledku jde jen o takovou „prkotinu“. V návrhu je totiž zmíněno, že Envisage Group měla přístup k důvěrným složkám, jež obsahují design minulých, současných i budoucích vozů. Klidně se tak mohlo stát, že bychom třeba chystanou novou generaci modelu DB viděli o pár měsíců dříve. Až tak lehkovážně - pokud vůbec - ale u Envisage s daty Astonu evidentně nezacházejí...
Speedback GT značky David Brown Automotive je důvodem, proč Aston Martin podal žalobní návrh na jednoho ze svých dodavatelů...
...novinka totiž prý některými detaily kopíruje dnes již legendární Aston Martin DB5
Zdroj: The Telegraph
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva