Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Aston Martin žaluje Henrika Fiskera kvůli konceptu Thunderbolt. Proč?
27.3.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Britové tvrdí, že novinka bývalého zaměstnance až příliš kopíruje čelní maskou a bočními výdechy One-77. Nejde ale náhodou jen o uraženou pýchu?
Dnešní článek o Henriku Fiskerovi bychom mohli uvést parafrází na pomalu již legendární televizní seriál Odpadlík. Dánský designér totiž „býval dobrým zaměstnancem, ale poté spáchal ten největší hřích, když se pustil do vlastního podnikání“. To spojené s hybridní Karmou sice nedopadlo zrovna úspěšně, Fisker však žalem nespáchal sebevraždu. Místo toho se vrátil ke svým kořenům a pro společnost Galpin Motors navrhuje zakázkové speciály.
První takovou vlaštovkou byl přepracovaný Ford Mustang, druhou pak upravený Aston Martin Vanquish. V případě tohoto kupé však kosa narazila na kámen, neboť Fiskerův bývalý zaměstnavatel nyní svého někdejšího šéfdesignéra žaluje za krádež duševního vlastnictví. Důvodem je ten fakt, že speciál zvaný Thunderbolt se pyšní čelní maskou a bočními výdechy, až příliš připomínají One-77, a to je zjevně pro Brity velký problém.
Právníci automobilky tvrdí, že Fisker dokonce za svým ex-chlebodárcem přišel v rané fázi vývoje projektu, Aston Martin však jakoukoliv spolupráci odmítl. Značka následně věřila, že vzhled vozu se vydá jiným směrem, během slavnostního představení na Amelia Island Concours d'Elegance však nevěřila vlastním očím. A ani slechům, neboť kromě designu je problémem i tiskové prohlášení.
Dánský designér totiž tvrdí, že Thunderbolt je založen na novém Astonu Martin Vanquish. Britové však pro změnu naznačují, že použit byl mnohem starší automobil, nejspíše DB9 nebo DBS. To by již mohlo být závažné, neboť Fisker by tím oklamal zákazníky. Pokud by to přitom byla pravda, pak bychom se žalobám ani nedivili, podávat by je však měli klienti, ne Aston.
Samotné námitky Astonu Martin ale příliš nechápeme. Není nám totiž známo, že by kupříkladu takové Mansory bylo popotahováno kvůli kreaci zvané Cyrus. Nebo že by britská automobilka žalovala jakoukoliv tuningovou firmu, že vztáhla ruce na některý z jejích modelů. Fisker přitom neudělal nic jiného než mnozí před ním.
Že by tedy ve hře byla uražená pýcha? Či závist, že čelní maska konceptu Thunderbolt vypadá lépe než ta originální? Možné je vše, i to, že Aston Martin platí své právníky paušálně. A jelikož ti raději vzdali kauzu týkající se názvu GT3 a neměli do čeho píchnout, byli převeleni k této malichernosti. Jsme přitom zvědaví, jak dopadnou nyní.
Stejně tak je otázkou, jak se vyvrbí žaloba spojená se společností Envisage Group, kterou Aston Martin viní z toho samého jako Fiskera, tedy z krádeže duševního vlastnictví. V tomto případě se ale kloníme spíše na stranu automobilky, jakkoliv se oba případy zdají být na první pohled stejné.
Koncept Thunderbolt je jádrem sporu mezi Henrikem Fiskerem a jeho bývalým zaměstnavatelem, značkou Aston Martin. Samotnou žalobu si můžete přečíst na níže uvedeném odkazu
Zdroj: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro včera 11:20
- News z EWC Endurance včera 11:00
- Indian Sport Chief RT a Super Chief Dark Horse 2025: stylové cruisery včera 08:00
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu 30.1.2025
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? 30.1.2025
Nejnovější články
- Ani 35 tisíc propuštěných a zavřené továrny nebudou stačit. VW musí ušetřit víc, aby vyšel
před hodinou - Luxusní Hyundai měla být od roku 2025 jen elektrická. Je rok 2025 a hádejte co? Nic, nezbylo z toho vůbec nic
před 3 hodinami - Nový Fiat Panda se ukázal v úplném základu, místo středového displeje má na palubce tuto věc
před 4 hodinami - Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
včera - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva