Aston Martin žaluje Henrika Fiskera kvůli konceptu Thunderbolt. Proč?

Britové tvrdí, že novinka bývalého zaměstnance až příliš kopíruje čelní maskou a bočními výdechy One-77. Nejde ale náhodou jen o uraženou pýchu?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Aston Martin žaluje Henrika Fiskera kvůli konceptu Thunderbolt. Proč?

27.3.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Aston Martin žaluje Henrika Fiskera kvůli konceptu Thunderbolt. Proč?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Britové tvrdí, že novinka bývalého zaměstnance až příliš kopíruje čelní maskou a bočními výdechy One-77. Nejde ale náhodou jen o uraženou pýchu?

Dnešní článek o Henriku Fiskerovi bychom mohli uvést parafrází na pomalu již legendární televizní seriál Odpadlík. Dánský designér totiž „býval dobrým zaměstnancem, ale poté spáchal ten největší hřích, když se pustil do vlastního podnikání“. To spojené s hybridní Karmou sice nedopadlo zrovna úspěšně, Fisker však žalem nespáchal sebevraždu. Místo toho se vrátil ke svým kořenům a pro společnost Galpin Motors navrhuje zakázkové speciály.

První takovou vlaštovkou byl přepracovaný Ford Mustang, druhou pak upravený Aston Martin Vanquish. V případě tohoto kupé však kosa narazila na kámen, neboť Fiskerův bývalý zaměstnavatel nyní svého někdejšího šéfdesignéra žaluje za krádež duševního vlastnictví. Důvodem je ten fakt, že speciál zvaný Thunderbolt se pyšní čelní maskou a bočními výdechy, až příliš připomínají One-77, a to je zjevně pro Brity velký problém.

Právníci automobilky tvrdí, že Fisker dokonce za svým ex-chlebodárcem přišel v rané fázi vývoje projektu, Aston Martin však jakoukoliv spolupráci odmítl. Značka následně věřila, že vzhled vozu se vydá jiným směrem, během slavnostního představení na Amelia Island Concours d'Elegance však nevěřila vlastním očím. A ani slechům, neboť kromě designu je problémem i tiskové prohlášení.

Dánský designér totiž tvrdí, že Thunderbolt je založen na novém Astonu Martin Vanquish. Britové však pro změnu naznačují, že použit byl mnohem starší automobil, nejspíše DB9 nebo DBS. To by již mohlo být závažné, neboť Fisker by tím oklamal zákazníky. Pokud by to přitom byla pravda, pak bychom se žalobám ani nedivili, podávat by je však měli klienti, ne Aston.

Samotné námitky Astonu Martin ale příliš nechápeme. Není nám totiž známo, že by kupříkladu takové Mansory bylo popotahováno kvůli kreaci zvané Cyrus. Nebo že by britská automobilka žalovala jakoukoliv tuningovou firmu, že vztáhla ruce na některý z jejích modelů. Fisker přitom neudělal nic jiného než mnozí před ním.

Že by tedy ve hře byla uražená pýcha? Či závist, že čelní maska konceptu Thunderbolt vypadá lépe než ta originální? Možné je vše, i to, že Aston Martin platí své právníky paušálně. A jelikož ti raději vzdali kauzu týkající se názvu GT3 a neměli do čeho píchnout, byli převeleni k této malichernosti. Jsme přitom zvědaví, jak dopadnou nyní.

Stejně tak je otázkou, jak se vyvrbí žaloba spojená se společností Envisage Group, kterou Aston Martin viní z toho samého jako Fiskera, tedy z krádeže duševního vlastnictví. V tomto případě se ale kloníme spíše na stranu automobilky, jakkoliv se oba případy zdají být na první pohled stejné.


Aston Martin žaluje Henrika Fiskera kvůli konceptu Thunderbolt. Proč? - 1 - Thunderbolt Henrik Fisker Aston Martin Vanquish prvni 01Aston Martin žaluje Henrika Fiskera kvůli konceptu Thunderbolt. Proč? - 2 - Thunderbolt Henrik Fisker Aston Martin Vanquish prvni 02Aston Martin žaluje Henrika Fiskera kvůli konceptu Thunderbolt. Proč? - 3 - Thunderbolt Henrik Fisker Aston Martin Vanquish prvni 03Aston Martin žaluje Henrika Fiskera kvůli konceptu Thunderbolt. Proč? - 4 - Thunderbolt Henrik Fisker Aston Martin Vanquish prvni 04Aston Martin žaluje Henrika Fiskera kvůli konceptu Thunderbolt. Proč? - 5 - Thunderbolt Henrik Fisker Aston Martin Vanquish prvni 05Aston Martin žaluje Henrika Fiskera kvůli konceptu Thunderbolt. Proč? - 6 - Thunderbolt Henrik Fisker Aston Martin Vanquish prvni 06Aston Martin žaluje Henrika Fiskera kvůli konceptu Thunderbolt. Proč? - 7 - Thunderbolt Henrik Fisker Aston Martin Vanquish prvni 07Aston Martin žaluje Henrika Fiskera kvůli konceptu Thunderbolt. Proč? - 8 - Thunderbolt Henrik Fisker Aston Martin Vanquish prvni 08Aston Martin žaluje Henrika Fiskera kvůli konceptu Thunderbolt. Proč? - 9 - Thunderbolt Henrik Fisker Aston Martin Vanquish prvni 09Aston Martin žaluje Henrika Fiskera kvůli konceptu Thunderbolt. Proč? - 10 - Thunderbolt Henrik Fisker Aston Martin Vanquish prvni 10Aston Martin žaluje Henrika Fiskera kvůli konceptu Thunderbolt. Proč? - 11 - Thunderbolt Henrik Fisker Aston Martin Vanquish prvni 11Aston Martin žaluje Henrika Fiskera kvůli konceptu Thunderbolt. Proč? - 12 - Thunderbolt Henrik Fisker Aston Martin Vanquish prvni 12
Koncept Thunderbolt je jádrem sporu mezi Henrikem Fiskerem a jeho bývalým zaměstnavatelem, značkou Aston Martin. Samotnou žalobu si můžete přečíst na níže uvedeném odkazu

Zdroj: Jalopnik

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.