Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Aston Martin je na prodej, mezi zájemci je prý i japonská Toyota
10.11.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Je jen otázkou času, kdy se dnes „svobodný” Aston Martin vrátí pod křídla některého z velkých automobilových koncernů. Mohlo by se to stát už brzy.
Od roku 2007 je Aston samostatnou automobilkou. U tak malého výrobce (značka eviduje prodeje okolo 4 000 vozů ročně) je to v dnešní době něco hodně neobvyklého, ale je tomu tak - od tehdy strádajícího Fordu si firmu koupila skupina investorů v čele s Britem Davidem Richardsem z Prodrivu a americkým investičním bankéřem Johnem Sindersem. Ti byli ale především hlavními tvářemi celé akvizice, finančně se o ní postaraly spíše kuvajtské investiční firmy Investment Dar a Adeem Investment. A právě Investment Dar, který ve společnosti drží kontrolní balík 64 procent akcí, hledá pro Aston Martin nového kupce.
Informuje o tom agentura Bloomberg s tím, že i přes aktuální situaci na trhu nebylo těžké potenciální kupce najít. A nejsou to žádné malé šarže - má mezi nimi figurovat i japonská Toyota a indická Mahindra & Mahindra, kteří s Kuvajťany aktuálně diskutují o ceně. Bloomberg zmiňuje částku 800 milionů dolarů (necelých 16 miliard Kč) jako cifru, kterou Investment Dar za Aston požaduje. Pohledy na ní z jiných stran nejsou známy, Toyota si ale prý už v létě zadala vytvoření analýzy, která by adekvátnost této částky měla zhodnotit.
Je třeba říci, že vše se pohybuje v rovině spekulací, jakkoli Bloomberg není tím zdrojem, který by si své zprávy vymýšlel. Žádná ze zmiňovaných stran nechtěla věc komentovat, pouze Janette Green odpovědná za vnější komunikaci britské značky konstatovala, že Aston Martin není na prodej. Je ale otázkou, zda by kdokoli v naznačené fázi vyjednávání řekl něco jiného, zvláště když potenciální kupci věc nepopřeli, ale pouze se vyhnuli komentáři.
Bez ohledu na to, zda aktuální zvěsti jsou pravdou, nebo pouhou fabulací, je zřejmé, že Aston Martin nevydrží ve své současné pozici věčně. Těžko může být konkurenceschopný v momentě, kdy by musel pro pár tisíc svých vyrobených aut vyvíjet rozličná vlastní řešení. A nejde ani tak o samotné auto po technické stránce, to nemá ani v případě třeba Gallarda od Lamborghini, které je pod křídly Volkswagenu, nic společného s Polem či Passatem. Jenže věci jako palubní elektronika ale už podobná konkurence s obyčejnějšími značkami sdílet může - i jejich vývoj je velmi drahý, však třeba komplikované palubní systémy jako MMI nebo iDrive jistě nevyvinete přes noc v garáži. A pro spoustu zákazníků jsou při rozhodování o koupi důležité.
Nedá se přitom říci, že by se Aston flákal a čekal na spasení. Naopak, jen za poslední rok jsme od něj mohli vidět nový Vanquish, facelift modelu DB9, dlouho slibovaný V12 Vantage Roadster, přišly i imidžové specialitky jako V12 Zagato nebo libůstky typu personalizačního programu Q. To všechno se prodávalo nebo prodává slušně, přesto je třeba na pozadí vidět jistý limit - Aston Martin stále staví na staré platformě VH od Fordu a ačkoli říká, že ji postupně vyvíjí, na velké investice do techniky evidentně nemá dostatek prostředků
Jsme tedy přesvědčení, že AM nějaká velká ryba dříve nebo později spolkne a zrovna Toyota by se toho bát neměla. Ať na tom bude jakkoli, 800 milionů dolarů pro ní nebudou velké peníze a pokud chce být opravdu „plnohodnotným” konkurentem Volkswagenu, bude muset stavět i na jiných značkách než té své. Tak proč ne Aston Martin? Konec konců, spolupráce mezi Japonci a Brity už probíhá...
Jednou z posledních novinek Astonu je nový Vanquish, šmrnc mu rozhodně nechybí
Zdroj: Bloomberg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
dnes - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nejčtenější články
- Zkusil jsem jezdit na „bezemisní” naftu HVO. Není to hloupá ekologická náhrada, auto se s ní líp chová a víc vydrží, snadno s ní i ušetříte
25.11.2024 - První elektrický Jaguar je takový průšvih, že jej automobilka po sérii požárů raději vykupuje od lidí zpět
26.11.2024 - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
26.11.2024 - Můžete se „ustávkovat” k smrti, ale nic nezměníte. Šéf VW říká, že zavírání továren a hromadnému propouštění už nejde zabránit
26.11.2024 - Nový čínský luxusní vůz si potají hraje na Mercedes a Maybach. Jeho jméno je směšné, prodejní plány výrobce ještě víc
26.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva