Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Aston Martin je na prodej, mezi zájemci je prý i japonská Toyota
10.11.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Je jen otázkou času, kdy se dnes „svobodný” Aston Martin vrátí pod křídla některého z velkých automobilových koncernů. Mohlo by se to stát už brzy.
Od roku 2007 je Aston samostatnou automobilkou. U tak malého výrobce (značka eviduje prodeje okolo 4 000 vozů ročně) je to v dnešní době něco hodně neobvyklého, ale je tomu tak - od tehdy strádajícího Fordu si firmu koupila skupina investorů v čele s Britem Davidem Richardsem z Prodrivu a americkým investičním bankéřem Johnem Sindersem. Ti byli ale především hlavními tvářemi celé akvizice, finančně se o ní postaraly spíše kuvajtské investiční firmy Investment Dar a Adeem Investment. A právě Investment Dar, který ve společnosti drží kontrolní balík 64 procent akcí, hledá pro Aston Martin nového kupce.
Informuje o tom agentura Bloomberg s tím, že i přes aktuální situaci na trhu nebylo těžké potenciální kupce najít. A nejsou to žádné malé šarže - má mezi nimi figurovat i japonská Toyota a indická Mahindra & Mahindra, kteří s Kuvajťany aktuálně diskutují o ceně. Bloomberg zmiňuje částku 800 milionů dolarů (necelých 16 miliard Kč) jako cifru, kterou Investment Dar za Aston požaduje. Pohledy na ní z jiných stran nejsou známy, Toyota si ale prý už v létě zadala vytvoření analýzy, která by adekvátnost této částky měla zhodnotit.
Je třeba říci, že vše se pohybuje v rovině spekulací, jakkoli Bloomberg není tím zdrojem, který by si své zprávy vymýšlel. Žádná ze zmiňovaných stran nechtěla věc komentovat, pouze Janette Green odpovědná za vnější komunikaci britské značky konstatovala, že Aston Martin není na prodej. Je ale otázkou, zda by kdokoli v naznačené fázi vyjednávání řekl něco jiného, zvláště když potenciální kupci věc nepopřeli, ale pouze se vyhnuli komentáři.
Bez ohledu na to, zda aktuální zvěsti jsou pravdou, nebo pouhou fabulací, je zřejmé, že Aston Martin nevydrží ve své současné pozici věčně. Těžko může být konkurenceschopný v momentě, kdy by musel pro pár tisíc svých vyrobených aut vyvíjet rozličná vlastní řešení. A nejde ani tak o samotné auto po technické stránce, to nemá ani v případě třeba Gallarda od Lamborghini, které je pod křídly Volkswagenu, nic společného s Polem či Passatem. Jenže věci jako palubní elektronika ale už podobná konkurence s obyčejnějšími značkami sdílet může - i jejich vývoj je velmi drahý, však třeba komplikované palubní systémy jako MMI nebo iDrive jistě nevyvinete přes noc v garáži. A pro spoustu zákazníků jsou při rozhodování o koupi důležité.
Nedá se přitom říci, že by se Aston flákal a čekal na spasení. Naopak, jen za poslední rok jsme od něj mohli vidět nový Vanquish, facelift modelu DB9, dlouho slibovaný V12 Vantage Roadster, přišly i imidžové specialitky jako V12 Zagato nebo libůstky typu personalizačního programu Q. To všechno se prodávalo nebo prodává slušně, přesto je třeba na pozadí vidět jistý limit - Aston Martin stále staví na staré platformě VH od Fordu a ačkoli říká, že ji postupně vyvíjí, na velké investice do techniky evidentně nemá dostatek prostředků
Jsme tedy přesvědčení, že AM nějaká velká ryba dříve nebo později spolkne a zrovna Toyota by se toho bát neměla. Ať na tom bude jakkoli, 800 milionů dolarů pro ní nebudou velké peníze a pokud chce být opravdu „plnohodnotným” konkurentem Volkswagenu, bude muset stavět i na jiných značkách než té své. Tak proč ne Aston Martin? Konec konců, spolupráce mezi Japonci a Brity už probíhá...
































































Jednou z posledních novinek Astonu je nový Vanquish, šmrnc mu rozhodně nechybí
Zdroj: Bloomberg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
před 8 hodinami- První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
dnes Nejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
včera
Nejnovější články
Ostré Audi zabavené zločinci ukazuje, jak nenápadné superauto to může být, „anonymní” specifikace je v dražbě
před 4 hodinamiRuský trh s novými auty se po výrazném růstu propadá. Hlavní důvod říká hodně o dnešní geopolitické situaci
před 5 hodinamiToyota odhalila svérázný luxusní kombík. S líbivou cenou míří přímo proti nejprodávanějšímu kombi světa
před 7 hodinamiPorsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
před 8 hodinamiVW propustí víc lidí, než se zdá. Ze softwarové divize jich vyhodí dalších 1 600, funguje ale jako samostatná firma
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Politický koutek 03.14. 17:16 - Zajda
- Výběr autopojištění 03.14. 12:39 - jerry
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.14. 10:22 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 10:16 - Brus
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 03.13. 14:26 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.13. 09:47 - koffee
- Lampárna (stěžovatelna) 03.12. 20:12 - M.Z.