Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Aston Martin Cygnet prý skončil kvůli Toyotě, ta utne výrobu modelu iQ
26.10.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Náznaky toho, že Cygnet nebyl z hlediska odbytu pro Aston až takovým problémem, potvrzuje jeho šéf, konec samotného iQ pak Holanďané.
Aston Martin Cygnet byl podle nás od samého začátku nesmyslem ušitým akorát na míru evropských regulací normované spotřeby. Také proto jsme se ani trochu nedivili, když se před pár týdny objevila zpráva, že nejmenší Aston končí kvůli nezájmu zákazníků. To se pochopitelně rázem stalo vodou na mlýn pro všemožné lovce senzací, kteří chrlili zprávy o prodeji necelých 150 kusů Cygnetu za několik let. Objevily se též zvěsti o tom, že Aston musí zaplatit Toyotě 10 milionů Eur za to, že spolupráci na výrobě tohoto modelu předčasně ukončil.
Jak jsme ale záhy ukázalo, s prodeji Cygnetu to až tak marné nebylo. Uvážíme-li kolik aut Aston vyrábí, pak se odbyt více než tisíce kusů nezdá být až tak malým a na celkových výsledcích značky neměl zcela zanedbatelný podíl. A nyní se ukazuje, že také informace o smluvní pokutě může být přinejmenším nepřesná - podle šéfa britské značky to totiž nebyl Aston Martin, který by si konec výroby Cygnetu přál.
Ulrich Bez kolegům z britského Autocaru řekl: „Skončili jsme se Cygnetem, protože Toyota sama zastaví jeho výrobu v roce 2014 a my už jsme do něj nechtěli dále investovat.” Ukazuje se tedy, že průšvih není ani tak Cygnet, jako spíše Toyota iQ, která svého času byla k mání i u nás a prorazit se pokoušela též v elektrické verzi. Bez proto konstatoval své zklamání, že celý nápad se Cygnetem nedopadl, jak si sám přál, a vlastní firmu za viníka neoznačil.
„S Akiem Toyodou jsme začali skvěle a dodnes k němu mám skvělý osobní vztah. Ale Toyota nám neposkytla takovou podporu, kterou dopřává Tesle nebo jiným svým produktům. Chtěl jsem Cygnet dostat do USA, ale nebyla pro to podpora. Chtěl jsem pro něj přeplňovaný motor, ale ani pro to nebyla podpora,” konstatoval zklamaně Bez s odkazem na svá dřívější vyjádření o tom, že Cygnet je vynikající vůz, hlavně pak do přeplněných měst typu Londýn.
Vypadá to tedy, že Aston je jen obětí neúspěchu Toyoty, ale je tomu tak opravdu? Japonská automobilka ústy svého mluvčího konstatovala jen tolik, že plány na konec výroby iQ neexistují a vyjádření Beze odmítla dále komentovat. Mohlo by se tak zdát, že Bez jen nevhodně omlouvá vlastní neúspěch, ale realita může být přece jen jiná. Vlastně shodou okolností totiž včera holandská média informovala o tom, že Toyota končí s dovozem iQ na tamní trh, neboť výroba ustane v příštím roce a poptávku do jejího konce už firma pokryje ze skladových zásob.
Zjistit, co je v tomto případě faktem a co fikcí, je zřejmě složitější než v seriálu „Věřte, nevěřte”, neboť věrohodná vodítka nedávají ani vysoce postavení činovníci obou zúčastněných firem. Pravda ale najevo jistě dříve nebo později vyjde...
Aston Cygnet má po kariéře, o tom nemůže být sporu. Proč, to ovšem zůstává otázkou
Toyota iQ má prý též na kahánku, sama automobilka to ale popírá
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejčtenější články
- Bosch propustí dalších 5,5 tisíce lidí, i mimo Německo. Jen v posledních měsících potvrdil vyhazovy pro víc jak 12 tisíc zaměstnanců
25.11.2024 - Obyčejná Honda předělaná na drsný muscle car Dodge se začíná prodávat, většina zájemců ale ostrouhá
25.11.2024 - Mercedes pracuje na konci kotoučových brzd, jak je známe, nové řešení by vydrželo až 15 let a 300 tisíc km
25.11.2024 - Levně k mání je sen odpůrců moderny. Dodnes nejeté auto má obří motor bez výkonu, volant bez airbagu a elektrická okna jako vrchol komfortu
25.11.2024 - Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
25.11.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch