Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ani tahle věc není na Chironu jen pro parádu, říká šéfdesignér Bugatti
14.7.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Bugatti Chiron umí zapůsobit hlavně po technické stránce, nezajímavý ale není ani jeho vzhled. Šéfdesignér automobilky přesto říká, že byl diktován výkonem.
Bugatti Chiron stejně jako předchozí Veyron definují především čísla. Zmiňme nejvyšší rychlost 420 km/h, zrychlení z klidu na stovku pod 2,5 sekundy, schopnost „vycucnout“ 100litrovou palivovou nádrž za 12 minut či cenu startující na dvou milionech Eur (cca 54 milionů korun) bez daně. To ale ve výsledku nejsou jediné prvky, kterými může Chiron oslnit. Stejně jako třeba nový McLaren 720S se vyznačuje spoustou chytrých a neobvyklých řešení.
Tak jako britský supersport je vybaven na první pohled čistě designovými elementy, které jsou ale ve výsledku všechny funkční. Tvrdí to alespoň šéfdesigér Bugatti Achim Anscheidt, sám o sobě fascinující člověk. Francouzská značka podle něj sází na filozofii „forma následuje výkon“ (u McLarenu je to pro změnu forma následující funkci, jako třeba kdysi u BMW), a tak na Chironu prostě nenajdeme věc, která by na něm byla pro nic za nic.
Řeč je především o obrovité boční podkově, která na první pohled odkazuje na tradiční emblém Bugatti a nic víc. Ve skutečnosti je však celý boční prolis, od střechy až po práh, dalším aktivním aerodynamickým prvkem. Svým pojetím sbírá vzduch z okolí vozu a slouží co nejintenzivnějším dodávkám vzduchu do motorového prostoru, kde opětovně najdeme osmilitrový šestnáctiválec, jehož výkon vzrostl na 1 500 koní. A ten vzduchu potřebuje vážně hodně.
Anscheidt dále zmiňuje „díry” mezi čelními světlomety a maskou, čímž Chiron výrazně připomíná již zmiňovaný McLaren 720S. Ten má od přídě vedené kanálky, jež vedou čerstvý vzduch k nízkoteplotním chladičům. U Chironu jimi zachycený vzduch chladí brzdy, což je u dvoutunového vozu více než důležité. Mimo to ovšem mají vozu dodat vizuální sebevědomí i jistou modernost.
Už z dřívějška víme, že za funkcí míří i ne vždy kladně přijímané, minimalistické pojetí zadních světel spočívající prakticky v jediné tenounké linii - odvádění horkého vzduchu z motorového prostoru si něco takového žádalo. A pro parádu pochopitelně není ani obří zadní křídlo, které do 80 km/h zůstává očím zcela skryto, později ale slouží buď přítlaku ve vyšších rychlostech nebo jako vzduchová brzda při deceleraci.
Můžeme samozřejmě zpochybňovat, zda má každý detail skutečně až tak hluboce promyšlený tvar i účel, Anscheidt ale tvrdí, že ano a že navzdory oddanosti funkci stvořil i vizuálně nadčasový vůz s vědomím, že „tento druh auta může skončit v rukách potomků a vnoučat majitelů, pak je dlouhověkost designu pro každé Bugatti velmi důležitou vlastností“. Čas ukáže, jak se se na Chiron budeme dívat za pár let či dekád. Nelze ale očekávat, že by se z něj kdykoli stal jakkoli zatracovaný vůz - symbolem špičky automobilové produkce své doby už bude jednou pro vždy...





















Bugatti Chiron má spoustu zákoutí, všechna ale mají svou funkci
Zdroje: Robb Report, Motor Authority
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 9 hodinamiElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejčtenější články
A pak že nevydrží: Jediné kdy prodávané menší auto s dieselovým V8 je k mání po najetí 625 tisíc km. To jsme ještě neviděli
22.3.2025Nejlevnější auto světa se pořád prodává. Vypadá všelijak, ale co byste chtěli za 67 tisíc?
22.3.2025Zákazníci ukazují záda dalšímu drzému nápadu automobilek, naprostá většina lidí obchází placení za už koupená auta
22.3.2025Audi rozjede prodeje aut své nové levné značky už za pár týdnů, je to zatím vrchol jeho úpadku
22.3.2025Německé automobilky nabízí zaměstnancům za „dobrovolný” odchod až 12 milionů korun, takové míry zoufalosti dosáhly
23.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva