Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ani tahle věc není na Chironu jen pro parádu, říká šéfdesignér Bugatti
14.7.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Bugatti Chiron umí zapůsobit hlavně po technické stránce, nezajímavý ale není ani jeho vzhled. Šéfdesignér automobilky přesto říká, že byl diktován výkonem.
Bugatti Chiron stejně jako předchozí Veyron definují především čísla. Zmiňme nejvyšší rychlost 420 km/h, zrychlení z klidu na stovku pod 2,5 sekundy, schopnost „vycucnout“ 100litrovou palivovou nádrž za 12 minut či cenu startující na dvou milionech Eur (cca 54 milionů korun) bez daně. To ale ve výsledku nejsou jediné prvky, kterými může Chiron oslnit. Stejně jako třeba nový McLaren 720S se vyznačuje spoustou chytrých a neobvyklých řešení.
Tak jako britský supersport je vybaven na první pohled čistě designovými elementy, které jsou ale ve výsledku všechny funkční. Tvrdí to alespoň šéfdesigér Bugatti Achim Anscheidt, sám o sobě fascinující člověk. Francouzská značka podle něj sází na filozofii „forma následuje výkon“ (u McLarenu je to pro změnu forma následující funkci, jako třeba kdysi u BMW), a tak na Chironu prostě nenajdeme věc, která by na něm byla pro nic za nic.
Řeč je především o obrovité boční podkově, která na první pohled odkazuje na tradiční emblém Bugatti a nic víc. Ve skutečnosti je však celý boční prolis, od střechy až po práh, dalším aktivním aerodynamickým prvkem. Svým pojetím sbírá vzduch z okolí vozu a slouží co nejintenzivnějším dodávkám vzduchu do motorového prostoru, kde opětovně najdeme osmilitrový šestnáctiválec, jehož výkon vzrostl na 1 500 koní. A ten vzduchu potřebuje vážně hodně.
Anscheidt dále zmiňuje „díry” mezi čelními světlomety a maskou, čímž Chiron výrazně připomíná již zmiňovaný McLaren 720S. Ten má od přídě vedené kanálky, jež vedou čerstvý vzduch k nízkoteplotním chladičům. U Chironu jimi zachycený vzduch chladí brzdy, což je u dvoutunového vozu více než důležité. Mimo to ovšem mají vozu dodat vizuální sebevědomí i jistou modernost.
Už z dřívějška víme, že za funkcí míří i ne vždy kladně přijímané, minimalistické pojetí zadních světel spočívající prakticky v jediné tenounké linii - odvádění horkého vzduchu z motorového prostoru si něco takového žádalo. A pro parádu pochopitelně není ani obří zadní křídlo, které do 80 km/h zůstává očím zcela skryto, později ale slouží buď přítlaku ve vyšších rychlostech nebo jako vzduchová brzda při deceleraci.
Můžeme samozřejmě zpochybňovat, zda má každý detail skutečně až tak hluboce promyšlený tvar i účel, Anscheidt ale tvrdí, že ano a že navzdory oddanosti funkci stvořil i vizuálně nadčasový vůz s vědomím, že „tento druh auta může skončit v rukách potomků a vnoučat majitelů, pak je dlouhověkost designu pro každé Bugatti velmi důležitou vlastností“. Čas ukáže, jak se se na Chiron budeme dívat za pár let či dekád. Nelze ale očekávat, že by se z něj kdykoli stal jakkoli zatracovaný vůz - symbolem špičky automobilové produkce své doby už bude jednou pro vždy...
Bugatti Chiron má spoustu zákoutí, všechna ale mají svou funkci
Zdroje: Robb Report, Motor Authority
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Šéf Bugatti a Rimacu ukázal své auto pro denní ježdění, něco takového by si jiný vrcholný manažer nedovolil
včera - Lewis Hamilton přiznal, že přestal kupovat drahá moderní auta, raději investuje do děl černých umělců
14.11.2024 - „Horst Fuchs v sukních” ve svých 84 letech ve vysoké rychlosti nezvládl nové Ferrari, skončilo na střeše
12.11.2024
Nejnovější články
- Jedna z nejspolehlivějších ojetin podle německých STK i v praxi obhájila svou čest, za výjimečnost si ale nechá zaplatit
před 9 hodinami - Italové vyvíjí nový motor V12, jaký naposledy použilo Bugatti. Má mít 2 000 koní, poprvé se předvedl v akci
před 10 hodinami - Ani Američané nechápou, jak může Mercedes chtít 3 miliony za čtyřválcové auto. A to je u nich o něco levnější
včera - Šéf Bugatti a Rimacu ukázal své auto pro denní ježdění, něco takového by si jiný vrcholný manažer nedovolil
včera - VW uprostřed vlastní krize nasypal dalších 19 miliard do firmy, která sama prodělává skoro 1 milion na každém autě
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.15. 23:00 - Truck Daškam
- Elektromobily a vse kolem nich 11.15. 22:54 - honziss
- Detektory policejních radarů 11.15. 11:49 - řidičBOB
- OT - ski a horo vybavení 11.15. 08:17 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 11.15. 07:15 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.14. 17:10 - Truck Daškam
- Zákaz zastavení a pokuta 11.14. 14:34 - Truck Daškam
- VZKAZY 11.14. 12:24 - pavproch