Americký automobilový trh stále výrazně roste, ale za jakou cenu?

Rychlý růst trhu s auty v USA podle analytiků není udržitelný, vrchol má být velmi blízko. Stojí za tím pobídky ke koupi a benevolentnější půjčování.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Americký automobilový trh stále výrazně roste, ale za jakou cenu?

8.9.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Americký automobilový trh stále výrazně roste, ale za jakou cenu?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Rychlý růst trhu s auty v USA podle analytiků není udržitelný, vrchol má být velmi blízko. Stojí za tím pobídky ke koupi a benevolentnější půjčování.

Americký automobilový trh je na tom v letošním roce velmi dobře, oproti loňskému roste o 5,5 procenta. Podle některých odhadů se v USA letos prodá okolo 17 milionů nových aut. Vypadá to krásně, šest let po tzv. finanční krizi, ale pokud se podíváme trochu hlouběji, není to až tak růžové. Růst je totiž poháněn velkými slevami na nová auta. Podle analytiků tak to, co nyní vidíme, není udržitelné.

Průměrná sleva v červenci 2014 dosahovala 2 702 dolarů (56 400) korun na každé prodané auto a podle předpovědí se tyto pobídky k nákupu budou dále zvyšovat ve snaze výrobců prodávat co největší počty aut. Největší slevy jsou v segmentech kompaktů a střední třídy, protože automobilky potřebují prodávat těchto aut nejvíce, jelikož se z největší části věnují právě jejich výrobě.

Kromě toho se také zhoršuje situace s pořizováním aut na splátky. Průměrná doba splácení je 66 měsíců, tedy pět a půl roku. Procento půjček na déle než 72 měsíců, tedy šest let, se podle LMC Automotive zvýšil z 23 % v roce 2008 na 32 % v roce letošním. Roste také počet případů, ve kterých si auta pořizují na splátky i lidé, kterým by ještě před pár lety nikdo takovou půjčku nepřiklepl. Obrovský nárůst podobných hypoték stál za nedávnou krizí.

Podle Karla Brauera, analytika Kelley Blue Book, jsou však problémem spíše ony velké slevy. Ke konci roku se podle něj dostanou na hodnoty, na kterých byly v roce 2007. Celkem tyto slevy mohou automobilový průmysl stát až 5,2 miliardy dolarů (108 miliard korun) za rok.

Adam Jonas, analytik Morgan Stanley, který nedávno označil automobilku Tesla za nejdůležitější automobilku světa, říká, že americký automobilový trh je blízko vrcholu. Podle něj se v roce 2017 prodá 18 milionů aut, rok nato se ale mají prodeje propadnout na 14 milionů. To by mohlo znamenat například propouštění spousty zaměstnanců jen kvůli toho, aby domácí automobilky nespadly do ztráty.

Ani Jonas však nepředpovídá, že by se opakoval scénář z doby před šesti lety, kdy výrobci byli v mnohamiliardových ztrátách a někteří dokonce potřebovali vládní pomoc, aby se vůbec udrželi při životě. Výrobci prý jsou na velké poklesy lépe připraveni.

Ne všechny automobilky ve Státech ale postupují stejným způsobem. Honda podle slov Johna Mendela, vice-prezidenta amerických prodejů, nepoužívá a nebude používat nástroje, jak v krátkém horizontu zlepšit prodeje, tedy například nabídnout půjčku i těm zájemcům, kteří si ji nemohou dost dobře dovolit. Pro automobilku to může být v delším horizontu výhodnější, v tom krátkodobém však ztrácí - v červenci prodeje klesaly o 1,3 %.

Na vrchol amerického automobilového průmyslu se tedy stále čeká, jen podle některých analytiků přijde dříve, podle jiných později. Určitě se nedají očekávat takové problémy, jako před šesti lety - automobilky jsou jistě lépe připraveny.


Americký automobilový trh stále výrazně roste, ale za jakou cenu? - 1 - auto prumysl usa ilustracni 01Americký automobilový trh stále výrazně roste, ale za jakou cenu? - 2 - auto prumysl usa ilustracni 02Americký automobilový trh stále výrazně roste, ale za jakou cenu? - 3 - auto prumysl usa ilustracni 03
Automobilový trh v USA rychle roste, podle některých analytiků to může mít krátkého trvání (ilustrační foto)

Zdroj: The Detroit News

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.