Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Američané odhalili, v jakých autech umírá nejvíce lidí
1.2.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
IIHS dává krom crash testů dokupy i statistiky úmrtnosti dle modelů aut. Bezpečná jsou hlavně ta velká.
Nová auta jsou v drtivé většině případů bezpečnější, než ta stará. To je obecně známý fakt a výsledek zejména toho, že automobilky utrácejí desítky miliard korun za vývoj aut tak, abyste byli pochroumáni co nejméně, když už v nich nabouráte. Jaký pokrok se za poslední léta odehrál, je dobře vidět ze statistik amerického Pojišťovacího institutu pro bezpečnost silničního provozu (IIHS).
Data v tabulkách, které naleznete níže, ukazují počet úmrtí řidičů (nikoliv tedy dalších pasažérů) na milion registrovaných kusů určitého modelu. Data platí k modelovému roku 2011 a vztahují se na vozy z let 2008 - 2010, pokud se v té době neobjevilo některé auto v nové generaci. V tabulkách je to ostatně uvedeno na pravé straně. Není-li vozů milion, je číslo vypočítáno z dostupných údajů.
Průměr pro všechny modely v roce 2011 byl 28 mrtvých na milion registrovaných kusů. To je oproti roku 2008, kdy byl zveřejněn poslední výzkum, zlepšení o 41 %. „Toto je na tři roky obrovské zlepšení, i když vezmeme v potaz vliv ekonomiky,” říká David Zuby, vice-prezident a šéf výzkumu IIHS. „Podle crash testů víme, že se auta stále zlepšují a nyní to vidíme i na číslech z reálného světa,” dodal.



Chcete-li zemřít v autě, kupte si Kiu Rio model 2011 - radí americké statistiky
Autem, ve kterém zemřelo poměrně nejvíce lidí, je Kia Rio - 149 mrtvých na milion aut. Dost blízko je také Nissan Versa se 130 mrtvými a Hyundai Accent se 120 nebožtíky. Naopak se objevilo devět aut, které dosáhly nejlepšího, tedy nulového skóre: Audi A4 quattro, Honda Odyssey, Kia Sorento, Lexus RX 350, Mercedes-Benz třídy GL 4Matic, Subaru Legacy, Toyota Highlander Hybrid, Toyota Sequoia a Volvo XC90. Ve výsledcích roku 2008 se neobjevilo ani jediné auto s nulovým skóre.
Jsou to americká čísla, ale vzhledem k tomu, že spousta vozidel se jen s malými změnami prodává i u nás a také k tomu, že vidíme určité trendy, jsou tyto statistiky do značné míry relevantní i pro naše prostředí. Větší auta jsou bezpečnější, než ta menší. Průměr čtyřdveřových vozů kategorie malýc haut byl 115 mrtvých, kompaktní třída byla o poznání lepší s 51 usmrcenými, v sedanech střední třídy zemřelo 29 lidí, ve velkých sedanech 34 a ve „velmi velkých” 24 lidí na milion registrovaných kusů. I na devítce nejlepších výše vidíme jednoznačný trend - šest z nich jsou vozy SUV.
Faktorem je také množství poháněných náprav. Auta s pohonem 4x4 vycházejí ze statistik jako obecně bezpečnější - 13 z 19 nejbezpečnějších aut jsou čtyřkolky. A protože i to je častý atribut SUV, zdá se alespoň podle těchto čísel lze říci, že pokud chcete statisticky bezpečné auto, kupte si SUV s pohonem 4x4. Že by konečně byla odhalena nějaká jejich faktická výhoda? Podívejte se na nejnovější data pro všechny klíčové třídy a posuďte sami.
Kie obecně ale „nebezpečné” nejsou, Sorento ze stejné éry je naopak absolutní špičkou
Statistiky minivozů a malých vozů za rok 2011
(V tabulkách vždy: vozidlo - celková míra úmrtnosti na milion - míra úmrtnosti na milion v nehodě více vozů - jednoho vozu - při převrácení - zkoumané modelové roky - počet registrovaných vozidel)
Statistiky vozů střední třídy za rok 2011
Statistiky velkých vozů za rok 2011
Výše publikované tabulky berte jen jako nejzajímavější data, šíře celé statistiky je ohromná a nekončí u relativně nových aut. Na webu IIHS se můžete sami podívat i na výsledky modelů zhruba od přelomu tisíciletí. Pokud tedy jezdíte vozem vyrobeným během posledních patnácti let, který se zároveň prodával v USA i v Evropě, dost pravděpodobně ho někde v tabulkách najdete. Jen je vhodné být připraveni na nepříjemné překvapení, jak naznačuje i míra zlepšení oproti roku 2008...
Čtyřkolku sice „urvete”, statisticky bezpečnější vozem ale auta s pohonem 4x4 jsou. Audi A4 Quattro je z těch vůbec nejbezpečnějších
Zdroj: IIHS
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025Kia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Dosud neúspěšné Subaru se dočkalo o mnoho lákavější nové verze, brzdí ji ale stále stejný problém
před 9 hodinamiŘešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před 10 hodinamiMercedes konečně našel způsob, jak do nabídky vrátit žádoucí auta, jen s názvem to trochu přehnal
včeraTohle je nové nejsilnější spalovací auto všech dob, které může na silnice, jeho brutální motor dává přes 2 000 koní
včeraSoudní dokumenty ukazují další problém vzdáleného přístupu výrobců k vašim autům, Tesla s ním má podvádět se zárukami
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 23:16 - stst2
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- BMW Divize 04.19. 14:58 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 04.19. 14:29 - pavproch
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins