Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Američané odhalili, v jakých autech umírá nejvíce lidí
1.2.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
IIHS dává krom crash testů dokupy i statistiky úmrtnosti dle modelů aut. Bezpečná jsou hlavně ta velká.
Nová auta jsou v drtivé většině případů bezpečnější, než ta stará. To je obecně známý fakt a výsledek zejména toho, že automobilky utrácejí desítky miliard korun za vývoj aut tak, abyste byli pochroumáni co nejméně, když už v nich nabouráte. Jaký pokrok se za poslední léta odehrál, je dobře vidět ze statistik amerického Pojišťovacího institutu pro bezpečnost silničního provozu (IIHS).
Data v tabulkách, které naleznete níže, ukazují počet úmrtí řidičů (nikoliv tedy dalších pasažérů) na milion registrovaných kusů určitého modelu. Data platí k modelovému roku 2011 a vztahují se na vozy z let 2008 - 2010, pokud se v té době neobjevilo některé auto v nové generaci. V tabulkách je to ostatně uvedeno na pravé straně. Není-li vozů milion, je číslo vypočítáno z dostupných údajů.
Průměr pro všechny modely v roce 2011 byl 28 mrtvých na milion registrovaných kusů. To je oproti roku 2008, kdy byl zveřejněn poslední výzkum, zlepšení o 41 %. „Toto je na tři roky obrovské zlepšení, i když vezmeme v potaz vliv ekonomiky,” říká David Zuby, vice-prezident a šéf výzkumu IIHS. „Podle crash testů víme, že se auta stále zlepšují a nyní to vidíme i na číslech z reálného světa,” dodal.
Chcete-li zemřít v autě, kupte si Kiu Rio model 2011 - radí americké statistiky
Autem, ve kterém zemřelo poměrně nejvíce lidí, je Kia Rio - 149 mrtvých na milion aut. Dost blízko je také Nissan Versa se 130 mrtvými a Hyundai Accent se 120 nebožtíky. Naopak se objevilo devět aut, které dosáhly nejlepšího, tedy nulového skóre: Audi A4 quattro, Honda Odyssey, Kia Sorento, Lexus RX 350, Mercedes-Benz třídy GL 4Matic, Subaru Legacy, Toyota Highlander Hybrid, Toyota Sequoia a Volvo XC90. Ve výsledcích roku 2008 se neobjevilo ani jediné auto s nulovým skóre.
Jsou to americká čísla, ale vzhledem k tomu, že spousta vozidel se jen s malými změnami prodává i u nás a také k tomu, že vidíme určité trendy, jsou tyto statistiky do značné míry relevantní i pro naše prostředí. Větší auta jsou bezpečnější, než ta menší. Průměr čtyřdveřových vozů kategorie malýc haut byl 115 mrtvých, kompaktní třída byla o poznání lepší s 51 usmrcenými, v sedanech střední třídy zemřelo 29 lidí, ve velkých sedanech 34 a ve „velmi velkých” 24 lidí na milion registrovaných kusů. I na devítce nejlepších výše vidíme jednoznačný trend - šest z nich jsou vozy SUV.
Faktorem je také množství poháněných náprav. Auta s pohonem 4x4 vycházejí ze statistik jako obecně bezpečnější - 13 z 19 nejbezpečnějších aut jsou čtyřkolky. A protože i to je častý atribut SUV, zdá se alespoň podle těchto čísel lze říci, že pokud chcete statisticky bezpečné auto, kupte si SUV s pohonem 4x4. Že by konečně byla odhalena nějaká jejich faktická výhoda? Podívejte se na nejnovější data pro všechny klíčové třídy a posuďte sami.
Kie obecně ale „nebezpečné” nejsou, Sorento ze stejné éry je naopak absolutní špičkou
Statistiky minivozů a malých vozů za rok 2011
(V tabulkách vždy: vozidlo - celková míra úmrtnosti na milion - míra úmrtnosti na milion v nehodě více vozů - jednoho vozu - při převrácení - zkoumané modelové roky - počet registrovaných vozidel)
Statistiky vozů střední třídy za rok 2011
Statistiky velkých vozů za rok 2011
Výše publikované tabulky berte jen jako nejzajímavější data, šíře celé statistiky je ohromná a nekončí u relativně nových aut. Na webu IIHS se můžete sami podívat i na výsledky modelů zhruba od přelomu tisíciletí. Pokud tedy jezdíte vozem vyrobeným během posledních patnácti let, který se zároveň prodával v USA i v Evropě, dost pravděpodobně ho někde v tabulkách najdete. Jen je vhodné být připraveni na nepříjemné překvapení, jak naznačuje i míra zlepšení oproti roku 2008...
Čtyřkolku sice „urvete”, statisticky bezpečnější vozem ale auta s pohonem 4x4 jsou. Audi A4 Quattro je z těch vůbec nejbezpečnějších
Zdroj: IIHS
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič jednoho z nejrychlejších SUV si pohrál s policií při pronásledování, za noční bouře jí zmizel jako přízrak
před 8 hodinami - Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
13.1.2025 - Srovnání s BMW a Audi ukazuje, proč nikdo nechce nesmyslně čtyřválcový Mercedes C od AMG ani ve verzi 43
12.1.2025
Nejnovější články
- John Cena musí spolknout další finanční katastrofu, za auto pořízené za 13 milionů mu nikdo nechce dát víc jak polovinu
před hodinou - Prodejní šéf VW se zoufale snaží udat nechtěná elektrická auta a říká, že jsou spolehlivější. Data ukazují pravý opak
před 3 hodinami - Proč to Škoda neřekne otevřeně? Také její prodeje elektrických aut v roce 2024 meziročně klesly
před 4 hodinami - Faceliftovaná Tesla Model Y se poprvé ukázala na reálných fotkách. A nevypadá dobře, i když zkazit moc nebylo co
před 6 hodinami - Své auto roku 2025 už si zvolili i Američané, také v jejich případě lze mluvit o frašce a absurditě
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva