Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Akcie Tesly čeká dramatický propad, říká analytik z řad jejích příznivců
27.2.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
John Lovallo, analytik Bank of America Merrill Lynch, se Teslou zabývá už roky a pořád jí věří. Nyní ale předpovídá velký pokles ceny akcií.
Americká automobilka Tesla by mohla v dohledné době čelit prudkému propadu hodnoty svých akcií. To není zas tak převratná zpráva, různí lidé říkají podobné věci už déle. Tentokrát ale tato slova vyřkl jeden z největších fanoušků této automobilky a zároveň analytik pracující u Bank of America Merrill Lynch, Jon Lovallo. Právě proto, že Lovallo se Teslou dlouhodobě zabývá a věří jí, je tento vývoj jeho rétoriky dost neočekávaný.
Skoro pokaždé, když Elon Musk veřejně vystoupí s nějakým optimistickým prohlášením, hodnota akcií roste. Dělá to skoro pokaždé, byť existují i výjimky, například když šéf Tesly světu před více než měsícem vyjevil, že se jeho firmě v Číně nedaří tak, jak předpokládala a že ještě dlouho nebude zisková. Tehdy akcie poklesly až na 185,60 dolaru (4 358 Kč) za kus, nyní už jsou opět na více než 207 dolarech (4 987 Kč).
Většinou ale mají jeho projevy na hodnotu akcií opačný efekt a pokud nebude automobilka schopna svým slibům dostát, akcie půjdou dolů. Značka totiž podle některých názorů prodává budoucnost, aniž by se byla schopna opřít o současnost. Zmiňme například Model X, který už dávno měl jezdit po silnicích v rukou spotřebitelů, ale na asfaltu je nanejvýš při testech a automobilka zatím stále jen slibuje. Také je v plánu Model III, který by měl stát 35 tisíc dolarů podle optimistů; skeptikové hovoří o 50 tisících. Jestli ale přijde ještě v této dekádě, je ve hvězdách.
Výrobní program automobilky může být dalším problémem, a to shodou okolností dle dalšího velkého příznivce, analytika Morgan Stanley Adama Jonase, který Teslu označil za nejdůležitější automobilku světa. Fakt, že vyrábí jedno auto - údajně nijak špičkové, podle různých zdrojů - v jedné továrně může být v budoucnu na škodu. Výroba jediného auta však může stačit, pokud dokáže firmě zajistit ziskovost. A jestli to Model S zvládne, je otázkou, třebaže hlavní náklady Tesly nejsou tvořeny jeho výrobou, ale investicemi například i v souvislosti s Modelem X.
Optikou investora ale může být jediné auto v nabídce problém proto, že automobilka neporoste, takže on ztratí motivaci do ní investovat, což může ústit v pokles zájmu o akcie a tedy v pokles jejich ceny. Také může být problémem ochabnutí poptávky po Modelech S, která je zatím v Evropě i Americe stále relativně silná i přes problémy, které onen stroj má.
Dokud nicméně ostatní automobilky nepředstaví elektromobily dojezdem a rychlostí schopné konkurovat Modelu S, nic takového se moc čekat nedá. Apple, pokud vůbec nějaké auto postaví, s ním bude chtít konkurovat spíš vozítku Googlu než luxusním sedanům za více než 100 tisíc dolarů. Navíc ten očekávaný i proklínaný Model X letos už snad konečně přijde a jelikož poptávka po všech typech SUV a crossoverů je dlouhodobě na vzestupu, o zákazníky nejspíš mít nouzi nebude.
Nezapomínejme také na to, že Elon Musk je schopný byznysmen, třebaže poslední léta ztratil dost ze svého kreditu oportunistickým stavěním svého podnikání na přerozdělovaných penězích. Přesto - spoluzaložil a velmi výhodně prodal systém internetových plateb PayPal a nyní vede automobilku, která už roky je schopna fungovat i s obřími ztrátami. Zda, kdy a jak moc tedy akcie poklesnou, zatím těžko odhadovat, Lovallovy predikce ale - na rozdíl od mnoha jiných - nelze brát na lehkou váhu.
Nakolik je Tesla Model S schopna automobilku uživit, je otázkou
Zdroj: Businees Insider
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
včera - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
26.12.2024 - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nejnovější články
- Největší současný propadák Škody končí rok ve smutné křeči, bude rád za 10 tisíc prodaných aut v celé EU
před 11 hodinami - K mání je symbol mrtvé éry, poslední výkonná luxusní limuzína s motorem V8 a manuálem. Vznikla jen v 96 kusech
včera - Nadějný výrobce elektroaut je na hraně krachu. Zastavil veškeré aktivity, zaměstnance poslal na „povinné neplacené volno“
včera - Absurdita dění kolem Tesly nezná mezí, ve Švédsku jí odmítají připojit k síti už 100 nově postavených Superchargerů
včera - Jedno z nejlevnějších rodinných aut mezi ojetinami je dnes skoro zapomenutý držák, za málo nabízí opravdu hodně
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva