9 z 10 vyrobených Tesel jsou zmetek, říkají zaměstnanci, tisíce zůstávají nedokončené

Jen rychlost, ne kvalitu prý sleduje při výrobě Tesla. Přes 90 procent aut se tak potýká s chybami, které musí být dodatečně opraveny.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

9 z 10 vyrobených Tesel jsou zmetek, říkají zaměstnanci, tisíce zůstávají nedokončené

2.12.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

9 z 10 vyrobených Tesel jsou zmetek, říkají zaměstnanci, tisíce zůstávají nedokončené

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Jen rychlost, ne kvalitu prý sleduje při výrobě Tesla. Přes 90 procent aut se tak potýká s chybami, které musí být dodatečně opraveny.

Práce kvapná, málo platná, říká se. Pro Teslu ale evidentně platí jen první část pořekadla, na její druhou část nechce slyšet. Kvůli tomu kvalita vozů americké automobilky značně pokulhává. Hned devět současných či někdejších zaměstnanců značky uvedlo, že Tesla tlačí na to, aby se montážní linka nezastavila ani ve chvíli, kdy se objeví nějaký ten problém. To představuje velkou zátěž pro kontrolní stanoviště na konci linek, která pak u více než 90 procent všech exemplářů Model S a X odhalí defekty, které je nutné opravit.

Podle Tesly to potvrzuje závazek značky dosáhnout vrcholné kvality tak, aby její zákazníci nebyli obtěžováni problémy. „Naším cílem je výroba dokonalých aut pro všechny klienty. Proto prověřujeme každý vůz do nejmenšího detailu. Většina kupujících si ani neuvědomí, kolik práce je odvedeno poté, co auta sjedou z montážní linky, ale my se staráme dokonce i o zlomkové rozdíly ve spárech karoserie či odlišnou texturu laku.“

Důkladná kontrola vlastní práce je vždy žádoucí, u Tesly 500 interně prováděných testů a inspekcí skutečně může vést k navýšení kvality. Nicméně je tu ještě druhá stránka věci, a tou je čas a peníze. Pokud totiž Tesla nezvládá vyrobit auta kvalitně „na první dobrou”, pak se odhalením nedokonalostí zbytečně prodlužuje čas potřebný k tomu, aby se dostaly k zákazníkům. Nehledě na to, že jakékoliv dodatečné opravy také něco stojí.

Enormní množství vadných aut také zdaleka neodpovídá nejlepším firmám v oboru. Třeba u Toyoty má problém méně s než 10 procenty veškeré své produkce. Ta se navíc ročně pohybuje okolo 10 milionů, zatímco Tesla se pohybuje na hranici 100 tisíc aut. Pokud pak z tohoto koláče odloupneme oněch více než 90 procent špatně sestavených produktů, mnoho zcela bezchybných aut nám nezbude.

Samotná automobilka sice připouští, že v případě odhalených chyb se jedná maximálně o malichernosti, skutečnost je dle zaměstnanců odlišná. Mezi závady patří „dveře, které se nezavírají, špatný materiál, chybějící komponenty a podobně. Uvolněné díly dokonce vedou k netěsnostem interiéru a prosakování vody. Model S je vyráběn od roku 2012, jak je tedy možné, že do něj stále teče?“ ptá se bývalý manažer značky.

Podle odborníků jde o důsledek malých zkušeností automobilky s výrobou, jež jsou navíc zkombinovány s inovativností Elona Muska a jeho nereálnými termíny. Musk upřednostňuje pokročilé počítačové simulace před ověřovacími sériemi či testy předprodukčních exemplářů. Nicméně umělá inteligence již nepočítá třeba s tím, že u montážní linky nejsou připraveny veškeré potřebné díly - auta z ní poté sjíždějí bez nárazníků nebo čelních oken.

Jednoduché závady jsou promptně opraveny ještě v továrně, ty komplexnější ovšem vedou k uložení aut na dočasná parkoviště. Na nic dle vyzpovídaných zaměstnanců často čeká na dokončení i více než 2 000 aut, což vysvětluje, proč desítky aut s nedostatky z výroby odkládá třeba i na parkovišti u letiště. Tesla existenci takových míst samozřejmě popírá, zjevně ale existují. Stejně tak značka nesouhlasí s obviněním, že každá parta kontrolorů jede dle jiných pravidel, a proto na odhalení mnoha chyb ani nedojde.

Mluvčí automobilky místo toho poukazuje na skutečnost, že Tesla s každým dnem získává na zkušenostech a hlavně na efektivitě. Ze čtvrt milionu již vyrobených aut tak byla více než polovina vyrobena v posledních 18 měsíců, díky čemuž značka aktuálně zvládá vyrábět zhruba 100 tisíc aut ročně jen při dvou směnách, nikoliv při třech jako dříve. I díky tomu prý mohlo dojít k propuštění několika set zaměstnanců.

Věřit můžete kterékoli ze stran, faktem ale je, že automobilka vzhledem ke své ekonomické situaci potřebuje hlavně nabídnout investorům pozitivně působící čísla, a tak i urychlení výroby na úkor kvality dává smysl. Tesla nepřežívá díky tomu, co prodá, ale díky ceně svých akcií. Její dennodenní fungování vede pouze k extrémním výdajům a pravidelným obřím ztrátám. I ty ale nakonec tento způsob fungování podporuje.

Podstatné ovšem je, jak se celá situace bude vyvíjet nadále. Daný postup si automobilka mohla dovolit u Modelů S a X, na něž už se dávno nečeká a jejichž celkové prodeje jsou relativně nízké. Situace v případě Modelu 3 je docela odlišná a pokud Tesla nezvládne situaci ukočírovat, může si navodit problémy, na které bude i její kultovní statut krátký...


9 z 10 vyrobených Tesel jsou zmetek, říkají zaměstnanci, tisíce zůstávají nedokončené - 1 - Tesla vyroba 019 z 10 vyrobených Tesel jsou zmetek, říkají zaměstnanci, tisíce zůstávají nedokončené - 2 - Tesla vyroba 029 z 10 vyrobených Tesel jsou zmetek, říkají zaměstnanci, tisíce zůstávají nedokončené - 3 - Tesla vyroba 039 z 10 vyrobených Tesel jsou zmetek, říkají zaměstnanci, tisíce zůstávají nedokončené - 4 - Tesla vyroba 04
Tesla má s kvalitou svých aut nadále potíže. Dle zaměstnanců kupříkladu do Modelu S i nadále teče, i když jej značka vyrábí již od roku 2012

Zdroj: Reuters

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.