Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
50 „nejzacpanějších” měst v Evropě: Praha nechybí
19.6.2011 | Petr Štefek | Přidat příspěvek
Máme pro vás žebříček padesáti provozem nejzatíženějších měst Evropy. Kterým metropolím starého kontinentu je lepší se v létě vyhnout?
Dopravní zácpy patří k významným evropským metropolím stejně samozřejmě jako významné kulturní památky. Už jsme si tak nějak zvykli na to, že cesta k Eiffelově věži, Koloseu nebo jen k Prateru je mnohdy trnitá a musíte si v kolonách vystát alespoň desítky minut, abyste se k cíli cesty dostali. A to je ten romantičtější pohled na věc. Obyvatelé velkých měst používají stejné silnice pro každodenní cesty za prací a počítat pro každé ráno s nějakou tou hodinkou v koloně není krátce po probuzení zrovna příjemná představa.
I když se nám mnohá velká města mohou zdát v tomto směru stejná, není to tak docela pravda. I mezi „zacpanými” metropolemi jsou na tom některé lépe a některé hůře. A právě jejich seznam se pokusil dát dohromady holandský specialista na GPS navigace, firma TomTom. Ta sestavila žebříček padesáti provozem nejsužovanějších měst v Evropě od nejhoršího k nejlepšímu, a tak se můžeme podívat na to, kde lze dopravní zácpy ještě snést a kam už je lepší vůbec nejezdit. Mezi „úspěšnými” nechybí ani naše hlavní město, což není ani tak důležité z hlediska jakéhosi patriotismu (ostatně nemáme být nač hrdí), ale spíše pro referenci - snad každý řidič někdy se svým autem navštívil Prahu, ví jak vypadá doprava v jejím nitru a podle toho si dokáže udělat přibližný obrázek o tom, co znamená lepší a co (ještě) horší stav.
Přiložená tabulka vznikla zpracováním dat TomTomu, který skrze možnost vyhledávaní tzv. inteligentních tras (IQ routes) přes internetové připojení agreguje údaje o provozu 30 miliónů uživatelů softwarových aplikací společnosti. Ty můžeme najít nejen v přenosných navigacích nebo integrovaných navigacích automobilů, ale také v mobilních telefonech s operačními systémy.
Města na žebříčku se seřadila z téměř 800 miliard cestovních měření, takže se dá vzniklý žebříček považovat za poměrně relevantní. Přesný klíč, podle kterého vznikal, sice neznáme, data ale ukazují délku silnici v každém z měst a jejich procento, které TomTom považuje za „zacpané”. K dispozici nejen samotné pořadí měst dle „zacpanosti”, ale i vývoj stavu na silnicích oproti loňskému roku, a tak se můžeme podívat na to, kdo si polepšil a kdo pohoršil.
První v žebříčku se ocitl belgický Brusel, kde se intenzita dopravy oproti roku 2010 dále zhoršila o 1,2 %. Trochu překvapivé je druhá a čtvrtá pozice polských měst a velký provoz rovněž vládne na silnicích Velké Británie. V žebříčku najdete rovnou 16 anglických měst, jmenujme například Londýn (3.), Manchester (10.) či skotský Edinburgh (7.).
Německo zůstává s šesti městy poměrně pozadu, zde je patrná jeho mohutná silniční infrastruktura a také neomezená rychlost na dálnicích, která neponechává auta na silnicích déle, než je zdrávo. TomTom dále zmiňuje například Norsko, Švýcarsko, Španělsko, Irsko a také Českou republiku. Praha si jako naše malé-velké město toto místo vydobyla 36. příčku především mizernou infrastrukturou, která se začíná řešit po vzoru moderních evropských měst až v posledních letech. Přesto meziroční zlepšení stavu o 2 procenta za moc nestojí. Výše zmiňované Irsko se svým Dublinem zlepšilo svůj výsledek meziročně o téměř 10 %, což z něj dělá jakéhosi skokana roku.
Kompletní žebříček dopravními zácpami nejsužovanějších měst Evropy přikládáme v grafické i textové podobě se všemi doprovodnými daty. Budeme rádi, když se se svými zkušenostmi s provozem v jednotlivých evropských metropolích podělíte v přiložené diskuzi.
50 „nejzacpanějších” měst v Evropě na mapět
(zobrazit ve vysokém rozlišení)
Stejný žebříček v přehlednější tabulce
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
včera - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
26.12.2024 - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nejnovější články
- K mání je úplně poslední vyrobená Škoda s motorem vzadu, vzácný Rapid 135 RiC. Na svou výjimečnost stojí pakatel
před 4 hodinami - Šéf německého Jaguaru řekl, jak drahá budou auta značky po chystané revoluci, vše najednou působí ještě fantaskněji
před 5 hodinami - Muž po 40 letech tvrdé práce prodal svou firmu. Hned druhý den si koupil Ferrari, o kterém vždy snil
před 7 hodinami - Lada po 30 letech skutečně představí úplně nové SUV, nástupce legendární Nivy zamíří na vrchol nabídky
před 8 hodinami - VW i Škodě unikla data o pohybu statisíců majitelů jejich elektromobilů spojená s konkrétními lidmi, někdo o vás teď ví skoro vše
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 12.28. 15:43 - řidičBOB
- BMW Divize 12.28. 15:31 - jerry
- Cena výměny EGR ventilu 12.27. 15:39 - Pietro78
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.27. 15:03 - řidičBOB
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus