Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
20 turboaut s nejvyšším výkonem na kila: Němci všude, ne však na vrcholu
26.1.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Německé turbostroje vládnou většině téhle dvacítky. Na vítěze ale ztrácí hodně a mezi pěti nejlepšími mají jen jeden jediný vůz.
Současná „doba oturbená” má své nevýhody. Za všechny zmiňme prodlevu motoru v reakci na sešlápnutí plynového pedálu a z ní pramenící ztrátu dokonale přesné ovladatelnosti, nepřiměřenou spotřebu při extrémně vysoké zátěži, ztrátu části charakteru a většiny zvuku a také to, že se k turbomotorům musíte chovat trochu jinak než k „atmosférám”, aby vydržely dlouhá léta a statisíce kilometrů. Technik Ferrari vám o tom řekne více.
Jenže má také své výhody. Díky turbodmychadlům je možné dostávat z motorů o určitém objemu hromady výkonu. V podstatě záleží jen na tom, jak nastavíte plnicí tlak a jak dlouho má motor vydržet. Nemůžeme tedy čekat 1 500 koní z 1,6 litru objemu jako ve Formuli 1 před léty, ale čísla jako 381 koní z dvoulitru nebo třeba 1 000 Nm z šestilitru jsou dnes realitou, a to produkční. Nejde tu ale jen o maximální výkon, turba se starají o vyšší výkony ve většině pracovních otáček motoru, a tak se nelze divit, že i auto s relativně malým nominálním výkonem překvapí lecjaký silnější stroj. V testu Škody Rapid 1,2 TSI na Nordschleife jsme toho o tom napovídali dost.
Výkon ale není vše, auta totiž v posledních dekádách také značně ztěžkla. Pro sedany střední třídy není problém hmotnost vysoko přes 1,5 tuny a velká SUV s hmotností nižší než dva tisíce kilogramů jsou dnes utopií. Přestali jsme se tedy dívat jen po nejsilnějších motorech, ale vzali právě turba a podívali se na to, jak si povedou v poměru hmotnosti ku výkonu, protože právě to je klíčový parametr pro skutečnou dynamiku.
Neděláme tentokrát rozdíly mezi typy karoserie, takže tu jsou vedle sebe kombíky i supersporty. Jedinými jednotícími prvkem je, zda se tato auta aktuálně prodávají, proto tu nejsou třeba Pagani Huayra nebo McLaren 675LT, protože jsou vyprodané a další verze ještě nebyly odhaleny. Dále, musí být oficiálně v prodeji v ČR nebo alespoň v některé z okolních zemí. A také musí mít pod kapotou turbodmychadlo, nikoliv kompresor, takže Vette Z06 a Hellcaty jsou ze hry. A samozřejmě tu máme vždy jen tu nejlepší verzi z nabídky daného modelu, abychom tabulka nehýřila jen Porsche 911. Tady je dvacet nejlepších. A dole najdete ještě dva bonusy.
20. Cadillac ATS-V sedan: 271,83 PS/t
Motor: 3,6 V6
Výkon: 346 kW/470 PS, 603 Nm
Hmotnost: 1 729 kg
Zrychlení 0-100 km/h: 3,9 s
Maximální rychlost: 304 km/h
19. Cadillac ATS-V coupé: 272,46 PS/t
Motor: 3,6 V6
Výkon: 346 kW/470 PS, 603 Nm
Hmotnost: 1 725 kg
Zrychlení 0-100 km/h: 3,9 s
Maximální rychlost: 304 km/h
18. Bentley Continental GT Speed: 273,71 PS/t
Motor: 6,0 W12
Výkon: 467 kW/635 PS, 820 Nm
Hmotnost: 2 320 kg
Zrychlení 0 - 100 km/h: 4,2 s
Maximální rychlost: 331 km/h
17. BMW M4 coupé: 274,17 PS/t
Motor: 3,0 R6
Výkon: 317 kW/431 PS, 550 Nm
Hmotnost: 1 572 kg
Zrychlení 0-100 km/h: 4,3 s
Maximální rychlost: 250 km/h
16. Porsche Panamera Turbo S: 285,71 PS/t
Motor: 4,8 V8
Výkon: 419 kW/570 PS, 750 Nm
Hmotnost: 1 995 kg
Zrychlení 0-100 km/h: 3,8 s
Maximální rychlost: 310 km/h
15. Mercedes-Benz S 63 AMG: 285,94 PS/t
Motor: 5,5 V8
Výkon: 430 kW/585 PS, 900 Nm
Hmotnost: 2 045 kg
Maximální rychlost: 250 km/h
14. Mercedes-Benz S 65 AMG Coupe: 288,16 PS/t
Motor: 6,0 V12
Výkon: 463 kW/630 PS, 1 000 Nm
Hmotnost: 2 185 kg
Zrychlení 0-100 km/h: 4,1 s
Maximální rychlost: 250 km/h
13. Mercedes-Benz C 63 AMG S: 291,1 PS/t
Motor: 4,0 V8
Výkon: 375 kW/510 PS, 700 Nm
Hmotnost: 1 752 kg
Zrychlení 0-100 km/h: 4,4 s
Maximální rychlost: 250 km/h
12. Audi S8 Plus: 292,98 PS/t
Motor: 4,0 V8
Výkon: 445 kW/605 PS, 750 Nm
Hmotnost: 2 065 kg
Zrychlení 0-100 km/h: 3,8 s
Maximální rychlost: 305 km/h
11. BMW M5 Competition: 295,63 PS/t
Motor: 4,4 V8
Výkon: 423 kW/575 PS, 680 Nm
Hmotnost: 1 945 kg
Zrychlení 0-100 km/h: 4,2 s
Maximální rychlost: 305 km/h
10. Audi RS6 Avant Performance: 298,77 PS/t
Motor: 4,0 V8
Výkon: 445 kW/605 PS, 750 Nm
Hmotnost: 2 025 kg
Zrychlení 0-100 km/h: 3,7 s
Maximální rychlost: 305 km/h
9. Mercedes-Benz E 63 AMG S: 301,55 PS/t
Motor: 5,5 V8
Výkon: 430 kW/585 PS, 800 Nm
Hmotnost: 1 940 kg
Zrychlení 0-100 km/h: 3,6 s
Maximální rychlost: 250 km/h
8. Audi RS7 Sportback Performance: 301,75 PS/t
Motor: 4,0 V8
Výkon: 445 kW/605 PS, 750 Nm
Hmotnost: 2 005 kg
Zrychlení 0-100 km/h: 3,7 s
Maximální rychlost: 305 km/h
7. Mercedes-Benz AMG GT S: 305,57 PS/t
Motor: 4,0 V8
Výkon: 375 kg/510 PS, 650 Nm
Hmotnost: 1 669 kg
Zrychlení 0-100 km/h: 3,7 s
Maximální rychlost: 310 km/h
6. BMW M6 Competition: 310,81 PS/t
Motor: 4,4 V8
Výkon: 423 kW/575 PS, 680 Nm
Hmotnost: 1 850 kg
Zrychlení 0-100 km/h: 4,2 s
Maximální rychlost: 305 km/h
5. Ferrari California T: 344,62 PS/t
Motor: 3,8 V8
Výkon: 412 kW/560 PS, 755 Nm
Hmotnost: 1 625 kg
Zrychlení 0 - 100 km/h: 3,6 s
4. Nissan GT-R Nismo: 346,04 PS/t
Motor: 3,8 V6
Výkon: 440 kW/599 PS, 652 Nm
Hmotnost: 1 7318 kg
Zrychlení 0-100 km/h: 3,3 s
Maximální rychlost: 315 km/h
3. Porsche 911 991 Turbo S: 362,5 PS/t
Motor: 3,8 H6
Výkon: 427 kW/580 PS, 750 Nm
Hmotnost: 1 600 kg
Zrychlení 0-100 km/h: 2,9 s
Maximální rychlost: 330 km/h
2. McLaren 650S: 485,07 PS/t
Motor: 3,8 V8
Výkon: 478 kW/650 PS, 678 Nm
Hmotnost: 1 340 kg
Zrychlení 0 - 100 km/h: 3 s
1. Ferrari 488 GTB: 489,05 PS/t
Motor: 3,9 V8
Výkon: 493 kW/670 PS, 760 Nm
Hmotnost: 1 370 kg
Zrychlení 0 - 100 km/h: 3 s
Maximální rychlost: 330 km/h
Kdo se také nevešel do top 20
Do nejlepší dvacítky se pochopitelně vejde dvacet aut. Takže zůstane spousta těch, kteří se nevejdou, ale přesto si zaslouží zmínku, třeba proto, že to jsou řidičsky dobrá nebo jinak zajímavá auta. Anebo patří ke špičce těch, které se vyrábí u nás. Vybrali jsme tedy pár dalších, která podle nás stojí z různých důvodů za zmínku. Například BMW 135i tu je proto, že je na tom lépe než M235i, Superb s 280 koňmi je nejlepší škodovka (vážně, Octavia RS 230 je na tom hůře, jak ukáže tabulka) autor je fanoušek WRX STI a Civic Type-R je špičkové řidičské auto. Tady jsou.
(auto - motor - výkon - hmotnost - poměr PS/t)
1. Honda Civic Type-R - 2,0 R4 - 310 PS, 400 Nm - 1 407 kg - 220,33 PS/t
2. BMW M135i - 3,0 R6 - 326 PS, 450 Nm - 1 539 kg - 211,83 PS/t
3. Volkswagen Golf R - 2,0 R4 - 300 PS, 380 Nm - 1 476 kg - 203,25 PS/t
4. Peugeot RCZ R - 1,6 R4 - 270 PS, 330 Nm - 1 339 kg - 201,64 PS/t
5. Subaru WRX STI - 2,5 H4 - 300 PS, 407 Nm - 1 500 kg - 200 PS/t
6. Škoda Superb - 2,0 R4 - 280 PS, 350 Nm - 1 615 kg - 173,37 PS/t
7. Škoda Octavia RS 230 - 2,0 R4 - 230 PS, 350 Nm - 1 445 kg - 159,17 PS/t
Kompresorová auta s největším poměrem výkonu ku hmotnosti
Turbodmychadla nejsou jedinou technologií přeplňování, ale pro tento žebříček jsme je zvolili jako jediný jednotící prvek. Z některých hledisek jsou lepší kompresory - minimálně netrpí tak velkou prodlevou na sešlápnutí plynu, se kterou mají turbodmychadla z principu svého fungování problém. A aby se kompresory - nebo fanoušci kompresorových motorů - necítili ukřivděni, máme tu i půl tuctu nejsilnějších u nás a v Německu prodávaných kompresorových aut.
(auto - motor - výkon - hmotnost - poměr PS/t)
1. Chevrolet Corvette Z06 - 6,2 V8 - 659 PS, 881 Nm - 1 598 kg - 412,39 PS/t
2. Cadillac CTS-V - 6,2 V8 - 649 PS, 855 Nm - 1 850 kg - 350,81 PS/t
3. Jaguar F-Type R Coupe - 5,0 V8 - 550 PS, 680 Nm - 1 650 kg - 333,33 PS/t
4. Jaguar XJR - 5,0 V8 - 550 PS, 680 Nm - 1 875 kg - 293,33 PS/t
5. Jaguar XF S - 3,0 V6 - 380 PS, 450 Nm - 1 710 kg - 222,22 PS/t
6. Jaguar XE S - 3,0 V6 - 340 PS, 450 Nm - 1 635 kg - 207,95 PS/t
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 11 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 5 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 6 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 8 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 9 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva