Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
20 reálně nejžíznivějších SUV: pod 10 l nejde jediné
28.1.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Velká, těžká a neaerodynamická SUV potřebují k pohybu spoustu paliva. Tohle je 20 těch, která jsou dle testů Auto Bildu „žerou” nejvíce.
Trh s všemožnými typy SUV a crossoverů je dnes na vzestupu. Neptejte se nás, proč tomu tak je, až na naprosté výjimky jejich úspěch nedává smysl. Je tu sice pár aut, které nabízejí škálu schopností, jež žádné jiné vozy nemají, povětšinou ale ve srovnání s konvenčními hatchbacky či kombíky stejné třídy mnoho zajímavého nenabízejí. Jsou povětšinou podobně prostorné, ale kvůli své vysoké stavbě a hmotnosti na silnici méně rychlé, komfortní, agilní, uživatelsky přívětivé i efektivní. V terénu pak obvykle nesvedou více než menší auta s pohonem všech kol, na takové využití prostě nebyla konstruována. K tomu jsou obvykle dražší, a tak zákazníkům obvykle nabízejí méně za více.
Přesto tyto modely, ať už malé a vhodné spíše do městských ulic, tak velké a v terénu schopné, lákají čím dál více zákazníků a většina automobilek se snaží urvat kus tohoto koláče pro sebe. Přichází tak se stále širší nabídkou a s novými generacemi SUV většinou značky předvádí jednak luxusní výbavu kabiny, ale v poslední době také zejména atraktivní katalogovou spotřebu paliva.
Ta je u většiny aut na evropském trhu až podezřele nízká. Údaje amerických webů mohou poskytnout jisté vodítko, jenže ne všechna auta se ve stejných variantách prodávají jak v USA či Kanadě, tak i na starém kontinentu. To platí zejména u dieselových automobilů a hlavně v jejich případě se může reálná spotřeba od té katalogové docela výrazně odlišovat.
V minulosti jsme tu měli srovnání papírových hodnot spotřeby s těmi reálnými, které proběhlo v německé režii. Tentokrát tu máme opět německou dvacítku nejžíznivějších v současnosti prodávaných SUV podle měření německého magazínu Auto Bild. Jde tedy o data z reálného provozu, nikoli normovaných testů, jakkoli znovu odpovídají pouze jinému testovacímu režimu, k němuž se ještě dostaneme.
Podobně jako v případě výše odkazovaného článku, i tentokrát vyšlo najevo, že velké rozdíly oproti avizované spotřebě platí hlavně u hybridních automobilů, kterých se v „nejlepší” dvacítce objevilo hned několik. Pravda, s elektromotory jsou v jejich případě párovány šesti- a osmiválcové spalovací jednotky, klíčovým faktorem zde však je hmotnost hybridním ústrojím přidaná. Ta zhoršuje dynamiku a ve chvíli, kdy baterie dojdou, což u hybridů bývá poměrně záhy, jsou elektromotory i baterie jen závaží. Všimněte si také, že většina aut v žebříčku váží víc než 2 tuny; ani nejlehčí Forester nemá méně než 1 600 kg.
Povětšinou tuto dvacítku ovšem tvoří auta, u kterých se tak nějak předpokládá a akceptuje, že budou palivo hltat. To jsou zejména splašené varianty jednotlivých SUV, která také najdeme na prvních příčkách. A jsou tu také auta, u kterých spotřebu moc řešit nebudete, protože jejich schopnosti ji hravě vyváží - zde hovoříme zejména o Land Roveru Defender a částečně i o obou verzích Discovery, Subaru Forester a Mitsubishi Pajero. Ostatně, označit Defender a zčásti i Pajero jako SUV je potřeba opatrně; my bychom je označili spíš za off-roady, i proto, že toho zvládnou o dost víc než některé jiné stroje v této dvacítce.
Metodika měření byla pro všechna auta stejná. Testovací okruh Auto Bildu měřil 155 kilometrů a patřilo do něj 61 km okresky, 40 km městské jízdy a 54 km dálnice. Všude byly dodržovány rychlostní limity a dvacet z 54 dálničních kilometrů, na kterých rychlost není omezena, jela auta i na plný plyn. Spotřeba pak byla měřena dotankováním do plné nádrže. Dodejme už jen, že výsledky se vždy netýkají nejnovější generace toho kterého modelu, pakliže místo něj dorazila novinka, kterou zatím kolegové svým testovacím okruhem neprohnali. To ale z přehledu snadno poznáte a na relevanci výsledků to nic nemění. Dál vás už však nebudeme napínat, tohle je oněch 20 králů čerpacích stanic...
Dvacet nejžíznivějších SUV v testech Auto Bildu
20. BMW X3 35i Sport - 10,3 l/100 km
Dosavadní dynamická špička nabídky modelu X3 (oficiálně ohlášena už byla i verze X3 M..) v generaci F25 vypadá kompaktně, váží ale tučných 1 916 kg. S motorem 3,0 turbo o výkonu 306 koní, povinným automatem a standardně dodávaným pohonem všech kol přesto zrychlí na stovku za 5,8 sekundy a rozjede se až na 245 km/h. I když těchto možností využijete zřídka, řekne si o 10,3 litru benzinu na 100 km.
19. Audi Q5 2.0 TFSI quattro - 10,3 l/100 km
Audi Q5 s dvoulitrovým turbem o výkonu 211 koní není ani zdaleka vrcholem nabídky tohoto modelu. Má platit spíše za relativně skromnou variantu,oproti výše zmíněnému, přímo konkurenčnímu BMW X3 je skoro o 100 koní slabší. Přesto v testu dosáhlo totožné spotřeby a kvalifikovalo se na 19. příčku žebříčku. Hmotnost za tím nehledejte, i když 1 978 kg je na čtyřválcovou verzi pořádně hodně, zázračnou dynamiku též ne - akcelerace na stovku za 7,0 sekundy a maximální rychlost 225 km/h nepřekvapí. Kdepak jen soudruzi z Ingolstadtu udělali chybu...
18. Porsche Cayenne S Hybrid - 10,5 l/100 km
Umístění Cayenne S Hybrid v tomto žebříčku může být zklamáním, až 18. pozice je ale pragmaticky vzato spíše pozitivním překvapením. Klíčovou roli zde hraje motor 3,0 l turbo a výkon 333 koní, což v kombinaci s 2 284 kg hmotnosti neslibuje zázraky, ani kdyby hodnoty papírové spotřeby podepsala Matka Tereza. Dynamika má navíc daleko k nezajímavé, akcelerace na stovku za 6,3 sekundy a maximální rychlost 242 km/h neurazí.
17. Land Rover Discovery TDV6 HSE - 10,5 l/100 km
Dieselové modely by v tomto žebříčku čekal málokdo, ale najdou se a dosluhující Discovery není jediné. S motorem 3,0 TD o výkonu 211 koní vypadá jako úsporné auto, hmotnost 2 598 kg ale dělá své, a to i s dynamikou. Akcelerace na stovku za 10,4 s a maximální rychlost 180 km/h musí před většinou vozů v tomto článku kapitulovat.
16. Volkswagen Touareg 3.0 Hybrid - 10,6 l/100 km
Hybridní Touareg disponuje tou samou technikou jako „vícemotorové” Cayenne, (3,0 l turbo, 333 koní), je ale o něco těžší (2 326 kg), a tak je i zjištěná spotřeba o trochu vyšší. S dynamikou je to podobné - akcelerace na stovku za 6,4 s a maximálka 240 km/h přesně definuje „těžší Cayenne”.
15. Land Rover Discovery TDV6 SE - 10,8 l/100 km
Ani slabší dieselová verze „Disca” (2,7 TD, 190 koní) u Němců nebodovala. Je skoro stejně těžká jako třílitr (2 568 kg) a slabý motor má evidentně s vozem ještě více práce. Koresponduje s tím i dynamika, stovka za 11,9 sekundy opravdu není nic bleskového a maximální rychlost 180 km/h též ne.
14. Audi Q7 4.2 TDI quattro - 10,8 l/100 km
Opět dosluhující Q7 (ta nová své kvality teprve prokáže) je velmi těžkým autem (2 598 kg v této verzi) a ani turbodiesel o objemu 4,1 litru s výkonem 340 koní nebyl stavěn zrovna pro economy runy. Dynamikou zaujme více (6,9 s, 242 km/h), ale jak sami vidíte, existují i rychlejší a úspornější SUV podobné velikosti, navíc ani nemusí být naftové...
13. Subaru Forester 2.0 XT CVT - 11 l/100 km
Subaru Forester v této verzi je skvělé SUV a s ohledem na jeho techniku (motor 2,0 turbo s výkonem 240 koní) a dynamiku (stovka za 7,5 sekundy, maximálka 221 km/h) je otázkou, zda jeho umístění na této pozici vnímat jako hanbu. S 1 647 kg jde o lehký vůz, navíc opravdu univerzální, který umí být rychlý na silnici, schopný v terénu a nízkou spotřebu od něj snad ani očekávat nelze...
12. Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D - 11 l/100 km
Pajero (pro španělsky hovořící raději Montero...) je dalším ze schopných aut, u nichž prim nehraje spotřeba paliva. Motor 3,2 TD o výkonu 200 koní má zajistit 2 452 kg hlavně prostupnost terénem, což činí na jedničku. Dynamika reprezentovaná akcelerací na stovku za 12,4 sekundy a maximální rychlostí 180 km/h odpovídá zmíněnému - tohle Pajero pro sprinty stvořeno nebylo.
11. Mercedes GLK 350 4Matic - 11,6 l/100 km
GLK je další z SUV, které se efektivně alespoň tváří, však je relativně malé a uvnitř nabízí uspořádání blízké kupé 2+2. Jenže s motorem 3,5 V6 o výkonu 272 koní a hmotností 1 860 kg prostě nemůže být skromné a také není. Dynamicky ovšem neurazí - stovka za 6,8 sekundy a maximální rychlost 230 km/h bude na dnešních silnicích s to konkurovat kde čemu.
10. Volvo XC60 T6 AWD - 11,7 l/100 km
Ani Volvo XC60 nevypadá velké, ve verzi T6 ale váží 1 923 kg a jeho motor 3,0 turbo s 304 koňmi rovněž nevypadá na asketu. Změřená spotřeba nakonec není tak tragická, i když využívání dynamického potenciálu vozu (stovka za 6,5 sekundy, maximálka 210 km/h - u Volva tradičně omezená „dříve nežli později”) zdaleka nereflektuje.
9. Land Rover Freelander Si4 HSE - 11,9 l/100 km
Produkty britského Land Roveru mají v této tabulce opravdu četný výskyt a dalším pánem na holení je dosavadní Freelander s benzinovým 2,0 turbo o výkonu 240 koní. Nakonec není ani extrémně těžký (1 872 kg), turbem dopovaný motor ale žádá své, obzvláště pokud budete ověřovat akceleraci na stovku za 8,1 sekundy a maximální rychlost 200 km/h.
8. Land Rover Defender 110 - 12,5 l/100 km
Defender se mezi SUV typu Audi Q5 musí cítit jako Petr Hájek na svatbě homosexuálů, budeme se ale držet žebříčku Němců. Ti jej do něj zařadili kvůli výše uvedené spotřebě generované motorem 2,2 TD se 122 koňmi, který má s 2 214 kg vážícím vozem dost a dost práce. Akcelerace na stovku za 19,6 sekundy a maximální rychlost 145 km/h odpovídá zkrátka tomu, že tohle auto chce pracovat v terénu, nikde jinde.
7. BMW X6 ActiveHybrid - 13,2 l/100 km
Hybridní X6 opět netouží konat zelené dobro, s motorem 4,4 V8 o výkonu 407 koní je při hmotnosti 2 564 kg předurčena „žrát”. Ale také jet - stovka za 5,9 sekundy a maximálka 236 km/h řadí tenhle model ke smetánce mezi SUV.
6. BMW X5 xDrive50i - 13,4 l/100 km
Zvažte sami, jak moc hybridní pohon úspornosti BMW pomáhá, když kolegové z Auto Bildu naměřili konvenční X5 s tímtéž motorem (4,4 V8 biturbo, 407 koní), ale hmotností 2 314 kg jen o dvě deci vyšší spotřebu. Dynamika je navíc ještě lepší - stovka za 5,7 sekundy a maximální rychlost 250 km/h dělají z nehybridních verzí X5/X6 jednoduše lepší nabídku, i s ohledem na cenu.
5. Range Rover Sport Supercharged - 14,1 l/100 km
Dostáváme se k nejlepší pětce, kde nemůže chybět ani špičková verze RR Sportu bez přídomku SVR. S pětiltrovým V8 dopovaným kompresorem, 510 koňmi výkonu a 2 360 kg hmotnosti nemůže být úsporné ani omylem a z praxe víme, že se svou spotřebou dokáže blížit i trojciferným hodnotám. Auto je to ale velmi schopné a také velmi rychlé - stovka za 5 sekund a maximální rychlost omezená na 250 km/h z něj dělají jedno z nejrychlejších SUV světa.
4. Porsche Cayenne Turbo - 14,2 l/100 km
Slabší bratříček rekordmana Ringu je vcelku pochopitelně také téměř rekordmanem ve spotřebě paliva. S motorem 4,8 V8 biturbo, v tomto případě s 500 koňmi a 2 260 kg hmotnosti bude každý jeho řidič miláčkem pumpařů. Dynamicky ale též nezklame - stovka za 4,7 sekundy a neomezená maximálka 278 km/h jej řadí k naprosté špičce.
3. Mercedes ML 63 AMG - 14,5 l/100 km
I náš test Mercedesu ML 63 AMG odhalil německého medvěda-sportovce jako pořádného bumbrlíčka, s motorem 5,5 V8 biturbo, 525 koňmi a 2 324 kg hmotnosti ani nemůže být jiný. Zkuste si ale z jeho majitele utahovat na křižovatce a se zlou se potážete - stovku zdolá za 4,9 sekundy, na 250 km/h jej zastaví jen omezovač.
2. BMW X5 M - 15,5 l/100 km
Další výkonné SUV patří opět mezi ta nejrychlejší vůbec. Pod kapotou má díky motoru 4,4 V8 biturbo plných 555 koní, což v kombinaci s 2 368 kg dělá z vozu horkého kandidáta na žrouta. Ale také na sprintera - stovku dává za 4,7 s, o 250 km/h maximálky se znovu stará jen omezovač.
1. Jeep Grand Cherokee SRT8 - 15,6 l/100 km
Skoro bychom řekli, že to musel být on. Jeep Grand Cherokee si s motorem 6,4 V8 a výkonem 468 koní koleduje o titul velmi rychlého vozu, 2 440 kg ale fandí i jiným vlastnostem. Nelze ale říci, že by byl pomalý - stovka za 4,9 sekundy a maximálka 257 jej naopak pasují mezi absolutní dynamickou smetánku. Naměřená spotřeba ale také na úplné dno tabulky efektivity.
Kompletní fotogalerie
Zdroj: AutoBild
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024 - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Nejvíc nezničitelné moderní auto je po 830 000 km k mání jako perspektivní ojetina, jeho serviska je delší než Vánoce
včera - Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
včera - Honda potichu prodává chytrou pásku, která vám může ušetřit desítky tisíc za opravu auta, zaslouží si víc pozornosti
včera - Prodeje ojetin v Česku jsou nejnižší za posledních 10 let, jsou na dostřel od absolutních historických minim
včera - Němci vybrali nejlevnější ojetiny, které opravdu vydrží, navzdory nízké ceně excelovaly v jejich dlouhodobých testech
včera
Živá témata na fóru
- 532 / 5.000 Vybíráte to správné vozidlo Tatra do těžkého terénu? 12.27. 03:36 - tacticmolt
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien