Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
20 nejslabších aut, která si můžete koupit: i Felda by odcházela středem
7.4.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Nejpomalejší a nejslabší auta nejsou to samé. I zde ale platí, že po čtvrtstoletí vývoje jsou levné vozy na stejné úrovni výkonem, toč. momentem i hmotností.
Přehled kapitol
Často píšeme o tom, jak facelift autu přidal pár koní nebo jak konkurent v nové generaci některé auto překonal o pět, patnáct, padesát newtonmetrů. Evoluce sice v posledních dekádách nezřídka znamenala i nárůst hmotnosti, mívá ale také svou příjemnější stránku - výkonu v autech skutečně bývá více než dříve. Není to tak dávno, co nejsilnější produkční auta světa měla okolo šesti stovek koní. Dnes si můžete koupit Bugatti Chiron, které jich má 1 500.
Jenže to platí autech silných a nemusíte nutně jít jen po absolutní špičce. Když se dnes podíváte, co dokáže nejsilnější Golf, musíte se až smát - na něco takového jste před pár dekádami potřebovali Ferrari. Nastaly ale stejné poměry i mezi běžnými auty a jejich standardními verzemi? Odpověď na tuto otázku už je o poznání složitější.
Nedávno jsme tu měli článek o nejpomalejších autech na českém trhu, který je srovnával se Škodou Favorit 136, dekády starým vozem skoro pro každého. Pokud by někdo velkou evoluci čekal zde, mýlil by se - Favorit by dost z nich „předjel” a nešlo by jen o elektromobily s maximálkou omezenou na absurdně nízké hodnoty či jinak přiškrcené vozy, byl zkrátka plně konkurenceschopný.
Onen Favorit měl 62 koní a 99 Nm a abychom se neopakovali, použijeme tentokrát o něco novější „lidový vůz” - Škodu Felicia. Ta měla v nejobvyklejší verzi v začátcích své éry motor 1,3 s jednobodovým elektronickým vstřikováním Bosch Mono-Motronic, výkonem až 50 kW (68 koní) při 5 000 ot./min a maximálním točivým momentem 100 Nm při 3 750 ot.min. Nakonec, s prakticky totožným motorem byl v závěru výroby nabízen i Favorit a jak uvidíte, ani tentokrát se v nejnižších patrech velký posun vpřed neodehrál.
Na jednu stranu se to dá pochopit - jde o nejlevnější verze vesměs levných aut určené pro lidi, kteří mají hlouběji do kapsy, ale ojeté auto z různých důvodů nechtějí. Jenže budou muset leckdy obětovat opravdu hodně. Silné auto totiž nemusí být věcí rychlé jízdy, můžete jezdit stejných 50 km/h po městě a 90 - 100 km/h mimo něj, jako majitel např. šedesátikoňové Fabie. Jenže vždycky budete mít zásobu výkonu pro případ, kdy jí bude potřeba; když přijde kopec, vy s ním nebudete mít problém, stejně jako s potřebou převézt víc lidí či nutností někoho předjet, na rozdíl od oné základní motorizace.
Zmíněná „Felda” všechna auta v počtu koní pod kapotou přinejmenším vyrovná a s hmotností okolo 950 kg by se také neztratila. Nezdržujme už, podívejte se sami na onu smetánku spodních pater nabídky. Jen upozorníme, že konstrukčně stejná auta nabízená pod různými značkami zabírají společně vždy jen jednu pozici...
10 nejslabších aut na českém trhu dle výkonu
8. - 10. Citroën C1
Výkon: 50 kW/68 PS
Točivý moment: 95 Nm
Motor: 1,0 VTi
Zrychlení na 100 km/h: 14,2 s
Maximální rychlost: 160 km/h
Hmotnost: 840 kg
8. - 10. Peugeot 208
Výkon: 50 kW/68 PS
Točivý moment: 95 Nm
Motor: 1,0 PureTech
Zrychlení na 100 km/h: 14 s
Maximální rychlost: 165 km/h
Hmotnost: 1 030 kg
8. - 10. Suzuki Celerio
Výkon: 50 kW/68 PS
Točivý moment: 90 Nm
Motor: 1,0
Zrychlení na 100 km/h: 13,5 s
Maximální rychlost: 155 km/h
Hmotnost: 805 kg
6. - 7. Kia Picanto
Výkon: 49 kW/67 PS
Točivý moment: 97 Nm
Motor: 1,0 CVVT
Zrychlení na 100 km/h: 14,6 s
Maximální rychlost: 158 km/h
Hmotnost: 855 kg
6. - 7. Hyundai i10
Výkon: 49 kW/67 PS
Točivý moment: 95 Nm
Motor: 1,0i
Zrychlení na 100 km/h: 15,0 - 16,8* s
Maximální rychlost: 155 - 145* km/h
Hmotnost: 933 - 1 027* kg
5. Smart fortwo/forfour
Výkon: 45 kW/61 PS
Točivý moment: 91 Nm
Motor: 1,0
Zrychlení na 100 km/h: 15,6 - 16,7 s
Maximální rychlost: 151 km/h
Hmotnost: 805 - 895 kg
1. - 4. Škoda Fabia
Výkon: 44 kW/60 PS
Točivý moment: 93 Nm
Motor: 1,0 MPI
Zrychlení na 100 km/h: 15,7 s
Maximální rychlost: 160 km/h
Hmotnost: 980 kg
1. - 4. Volkswagen Polo
Výkon: 44 kW/60 PS
Točivý moment: 95 Nm
Motor: 1,0 MPI
Zrychlení na 100 km/h: 15,5 s
Maximální rychlost: 161 km/h
Hmotnost: 975 kg
1. - 4. Ford Fiesta
Výkon: 44 kW/60 PS
Točivý moment: 109 Nm
Motor: 1,25 Duratec
Zrychlení na 100 km/h: 16,9 s
Maximální rychlost: 152 km/h
Hmotnost: 1 053 kg
1. - 4. Škoda Citigo/VW up!/Seat Mii
Výkon: 44 kW/60 PS
Točivý moment: 95 Nm
Motor: 1,0 MPI
Zrychlení na 100 km/h: 14,4 - 15,3* s
Maximální rychlost: 160 - 161 km/h
Hmotnost: 790 - 929 kg
* - s automatickou/robotizovanou převodovkou
Následující >1 / 2
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- První elektromobil Ferrari nachytali při testech. Vzhledem odrazuje asi jen dočasně, falešný zvuk mu ale má zůstat
před 2 hodinami - Slavná reklama Audi se skokanským můstkem fascinuje i 38 let po svém vzniku, pomocnému lanu navzdory
včera - Řidič Corvette po divokém manévru vylétl ze silnice, těsně minul lampu a skákal po poli, pak se vrátil do provozu, jako by se nic nestalo
6.1.2025
Nejčtenější články
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
9.12.2024 - Nissanu se jeho byznys hroutí pod rukama. Ruší výrobu statisíců aut, nervózním dealerům dovoluje nevídané věci
9.12.2024 - Britská expertní firma si troufla říci, že politické vnucování elektromobilů je „nefunkční”, způsobuje nenapravitelné ztráty
9.12.2024 - Škoda začala prodávat nový Kodiaq RS a dál hýří sebevědomím, za jeho cenu můžete mít BMW
9.12.2024 - Česká Praga nepřeháněla, reálně začala dodávat svůj první silniční supersport. Vypadá jako Batmobil, který dokáže jezdit po stropě
9.12.2024
Živá témata na fóru
- BMW Divize 01.08. 13:55 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 01.08. 13:47 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.08. 12:19 - Shr3k
- Rychlodotazy 01.08. 11:22 - Předseda
- Pneu koutek 01.08. 08:31 - Snowman000
- Ford obecně 01.07. 13:46 - Vrooom
- Další zajímavá autovidea 01.07. 13:40 - Vrooom
- Crossover pro ženu 01.07. 12:38 - H357