Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
15 aut, která změnila svět: od 1. Mercedesu po Škodu Favorit
21.6.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Aut je spousta a většina z nich je něčím zajímavá. Tahle patnáctka ale patří k vozům, které posunuly svět automobilů tam, kde je dnes.
Existují stovky modelů aut, které si můžete koupit jako nové, a další stovky, které jsou k mání na trhu ojetin. Některé jsou nudné krabice, které jako mezci slouží, jezdíte jimi ráno do práce a večer zase zpátky, občas na nákup a o víkendu k babičce. Další mohou splňovat účel úplně stejný, ale nabídnout přitom trochu zábavy. A jiná jsou zaměřena čistě na zábavu.
Napříč všemi kategoriemi a více než stovkou let, co tu s námi auta jsou, se ale občas objeví stroj, který nějak změní svět - ať už v celkovém pojetí, proslaví automobilku, která ho postavila a nebo ji zachrání krk a zajistí jí budoucnost na dekády dopředu. Někdo musel být první s něčím přelomovým - elektrickým startérem, s automatickou převodovkou, se vstřikováním paliva, s klimatizací, elektrickými okny...
Jiná zase vezmou existující komponenty a poskládají je takovým způsobem, že vytvoří novou kategorii automobilů, která pak trhu dominuje. Každý se pak snaží postavit automobil té kategorie, aby si také ukousl trochu z ohromných peněz, které se v ní točí, aby nebyl „out” a aby k němu zákazníci stále přicházeli.
Auta, která mění svět, se neobjevují příliš často. Když se někdo o ohromnou inovaci příliš snaží, nezřídka totiž spláče nad výdělkem, třeba protože mu místo pohádkového bohatství novinka přinese jen obrovské dluhy. Až na výjimky je také jejich přínos doceněn až s časovým odstupem v řádech dekád, ať se marketing dané automobilky snaží nový produkt prezentovat jako auto budoucnosti, které si můžete koupit dnes.
Bez některých aut minulosti by zkrátka motoristický svět nebyl tím, čím je dnes. A proto je potřeba si některá z nich připomenout. Inovativních a přelomových aut lze najít hromadu, tohle jako první zvládlo 320 km/h, tohle bylo nejrychlejší vůbec nejdéle - kritérií lze vymyslet spousta. My jsme dali dohromady klíčových patnáct a tady jsou.
Benz Patent Motorwagen
Tenhle německý stroj z roku 1885 se dá označit za první automobil světa. Ne proto, že by to byla první věc s motorem a koly, ale proto, že to byl první vůz, který byl od začátku projektován jako auto, které se umí hýbat samo a nikoliv kočár, kterému někdo odmontoval oj a místo ní doinstaloval spalovací motor a pohonné ústrojí. A také právě s Benz Patent Motorwagenem začal automobilový marketing - Bertha Benz tímhle strojem vyrazila na 194km okružní jízdu z Mannheimu do Pforzheimu se svými dvěma syny. A ukázala tak, že ani na tak dlouhé trase koňské spřežení již na konci 19. století nepotřebujete.
Ford Model T
Model T nebylo první auto značky Ford, nebylo nejlevnější a nebylo ani první stavěné na výrobní lince. Jenže Henry Ford dokázal jeho výrobu zefektivnit tak, že bylo spolehlivé, dostatečně levné a schopné. Lidé ho používali k jízdě jako běžné auto, ale také třeba k práci na polích, protože se na rozdíl od koní nebo volů neunavilo. A i když nebylo nejlevnější, nebylo ani příliš drahé, takže si ho mohla dovolit ohromná spousta lidí. Taková spousta, že je dodnes mezi 10 nejprodávanějšími automobily historie.
Citroën Traction Avant
Traction avant znamená ve francouzštině přední náhon a nikoliv, ani tohle nebylo první auto s takovouto koncepcí na světě. Jenže kromě předního náhonu mělo také elegantní design a samonosnou karoserii, která napomáhala tomu, že v kabině byla spousta místa i přes fakt, že motor nebyl úplně vepředu jak jsme zvyklí dnes, nýbrž byl uložen podélně mezi přední nápravou a kabinou a převodovka byla v jeho přední části. Kromě těchto inovací tu byly také například hydraulické brzdy nebo nezávislé přední zavěšení s příčným stabilizátorem. A bylo to první masově vyráběné auto s předním náhonem a samonosnou karoserií. Ve výrobě bylo dlouhých 23 let.
Volkswagen Brouk
První Brouk byl pro Německo a později celý svět to, co byl Ford Model T pro Ameriku. Bylo to auto, které bylo jednoduché, levné na pořízení a na svou dobu dostatečně spolehlivé na to, aby si získalo zájem ne milionů, ale desítek milionů lidí po celém světě. Jeho výroba začala v roce 1938 a skončila až v roce 2003, po pětašedesáti letech a přes 21 milionech vyrobených kusů, a to bez zásadní změny v technice či designu. Brouků bylo tak moc, že se říká, že ať se podíváte na jakoukoliv fotografii z 60. - 80. let, na které je americká ulice s auty, vždycky tam aspoň jednoho najdete.
Mercedes-Benz 300 SL „Gullwing”
Gullwingu, pojmenovanému tak podle dveří, které připomínají racčí křídla, jsme kdysi věnovali zvláštní článek a zcela právem. Bylo to první závodní auto pro běžné silnice, dodnes obdivovaný a napodobovaný vzhled a luxus na kabině byl jen bonus. Také to bylo první auto na světě, které používalo vstřikování paliva místo karburátoru. I díky tomu bylo 300 SL dlouho nejrychlejším autem světa s maximálkou 260 km/h. A dveře otvírané nahoru tu byly nutností kvůli použitému šasí, ne parádičkou pro naivní dívky...
Porsche 911
Volkswagen Brouk a Porsche 911 spolu mají hodně společného, zejména koncepci „vše vzadu”, to jest motor za zadní nápravou a pohon zadních kol. A ještě k tomu je ten motor plochý a vzduchem chlazený. Automobilka Porsche se tímto modelem dostala na výsluní a téhle už z principu špatné koncepce se sveřepě drží dodnes, třebaže v 70. letech byly devětsetjedenáctky velmi nevyzpytatelné. Němci však dokázali téměř nemožné - moderní Porsche 911 bývají přes svou nevýhodu motoru úplně vzadu považována za laťku, které se všichni výrobci sporťáků snaží dosáhnout.
Lamborghini Miura
Snad každý petrolhead dnes aspoň trochu vzhlíží k supersportům, ať denně jezdí v turbodieselové Octavii nebo benzínovém Cadillacu. Do příchodu Lamborghini Miura však všechny sporťáky, grand tourery a z většiny i závodní auta měly motor vpředu. Až Miura v roce 1966 přišla s koncepcí motoru uprostřed a pohonu zadní nápravy. Tak položila základ supersportů, jak je známe dnes. Dodnes jen obtížně překonatelný design tohoto stroje berte spíš jako bonus.
Volkswagen Golf
Golf nebyl prvním hatchbackem ani první předokolkou, v obém ho předstihlo například britské Mini. Vznikal jako nástupce Brouka a bylo na něm břímě udržet značku VW, které se na počátku 70. let moc nedařilo, nad vodou. Golf byl prvním vozem s velkými výklopnými pátými dveřmi, které dnes najdete na úplně každém hatchbacku. Za čtyřicet let své existence stal legendou a všechny Golfy mají jedno společné - tlustý C-sloupek a velké páté dveře. Dost možná právě kvůli nim byl celosvětově tak úspěšný a lze ho bez uzardění označit za důstojného nástupce Brouka.
Audi Sport Quattro
V 70. letech světovému rallye dominovala auta se zadním náhonem. Byly to tedy zejména Lancie Stratos, nicméně i všechna ostatní soutěžní auta jezdila s pohonem jen jedné nápravy. Až do roku 1980, čerstvě po povolení pohonu všech kol v rallye, kdy se představilo Audi Sport Quattro. A téměř okamžitě začalo sbírat vavříny: šampionát jezdců vyhrálo v letech 1982 a 1984 a šampionát výrobců v letech 1983 a 1984. Právě tenhle stroj je důvodem, proč je dnes vrcholové rallye bez čtyřkolky nemyslitelné, proč je Audi Quattro takový pojem a proč existují věci jako Subaru Impreza WRX STI, Lancia Delta Integrale nebo Mitsubishi Lancer Evolution.
Jeep Cherokee
Cherokee z roku 1984 nebylo první SUV na světě, před ním existoval například Ford Bronco či International Harvester Scout, a nebyla to ani první generace samotného Cherokee. Jenže všechno to byly spíš pracovní stroje než auta, se kterými byste chtěli jezdit denně. Jeep Cherokee vzal existující komponenty, jako pohon všech kol, vyšší světlou výšku a jakés takés pohodlí, a zkombinoval je do jediného stroje, který byl schopen jezdit v terénu, zastat práci, ale zároveň byl dostatečně použitelný i pro provoz běžného rodinného auta. Nebyl první ani nejlepší, ale jako kombinace dvou světů byl dost dobrý na to, aby položil základ segmentu SUV a crossoverů, který dodnes zažívá ohromný boom. A Cherokee v něm stále hodně znamená...
Škoda Favorit
Ještě když Československo svírala ocelová pěst komunismu, stal se zázrak a automobilka Škoda opustila vpravdě strašné sedany s motorem vzadu a zadním náhonem. V roce 1987 se poprvé objevila Škoda Favorit, auto moderní - a v západním světě již léta používané - koncepce předního náhonu a motoru napříč před přední nápravou. I díky téhle koncepci a tomu, že vzadu mohl být velký prostor pro lidi a náklad, byl Volkswagen Golf tak úspěšný. Favorit na něj navázal s velkým zpožděním, přesto se dočkal velkého úspěchu a špatně se neprodával ani za hranicemi. A novodobá Felicia, vyráběná ještě docela nedávno, stála pořád na jeho základech.
Můžete namítnout, že tohle auto pro automobilový svět neznamenalo tolik jako Mercedes 300 SL, ale jste si jisti? Podívejte se na sever, východ, ale i jih České republiky, kolik v těchto místech přežilo automobilových značek, které ještě za dob studené války auta vyráběly. Nezbylo z nich nic, protože po pádu železné opony neměly jediný produkt, kterým by byly s to alespoň nějak konkurovat zavedeným značkám ze západu. Favorit takovým produktem byl, zajistil Škodě možnost přežít v tvrdé konkurenci západních automobilek, zalíbit se Volkswagenu a dodnes existovat jako samostatná značka schopná oslovit přes milion zákazníků ročně. Jsme přesvědčeni, že kdyby Favorit nevznikl, nic z toho by se nestalo a automobilový svět by dnes vypadal jinak. A nebyl by to jen ten český...
McLaren F1
Projekt Gordona Murraye, Rona Dennise a Petera Stevense, jež celý svět zná jako McLaren F1, je stroj, který dokazuje, že ve stodole se dá postavit nejrychlejší auto světa. A že to auto bude nejrychlejší víc než deset let a že k němu budou vzhlížet celé generace petrolheadů. Ovšem, kromě práce tří Britů ve stodole sem také vstoupily obrovské zkušenosti ze závodních okruhů, spousta peněz a atmosférický dvanáctiválec BMW. Mějme však na paměti, že McLaren F1 dokázalo překonat až auto, které mělo o čtyři válce, dva litry a stamiliony proinvestovaných Eur více.
Ford Focus
Od modelu Sierra z roku 1982 produkoval Ford po stránce rodinných aut vpravdě hrozné krabice, opepřené jen občas, zato pořádně, modely Cosworth. Mizérie evropských rodinných Fordů kulminovala s čtvrtou generací Escortu v roce 1990. V 90. letech byl na koni zejména Volkswagen Golf, a to i na úkor prodejů Fordu. Nástupce Escortu měl v roce 1998 úkol všechno změnit - a také se mu to povedlo. S na poslední chvíli vybraným jménem Focus přišel ohromující design a jízdní vlastnosti, o kterých se Golfu ani nesnilo. Focus je snad jediné auto, které bylo schopno nabourat pevný postoj Golfu, a to zejména ve své první a částečně také v druhé generaci. Změnil zaběhlé pořádky a ukázal VW, že pátý Golf už s klikovou zadní nápravou nemá perspektivu. Bohužel v generaci třetí už to taková sláva není...
Bugatti Veyron
Nejrychlejší auto na světě nemůžeme nezmínit, ale ne jen proto, že by bylo nejrychlejší. Ovšem, ukončilo dlouhou vládu McLarenu F1, ale zatímco ten je supersportem, který vytáhnete z garáže jen občas, s Veyronem je mnohem snazší skutečně jezdit i dál než pár desítek kilometrů. Velmi dobře to dokázal Jeremy Clarkson, který s ním před několika lety dojel z francouzské riviéry do Londýna téměř jakoby nic. Veyron je úžasný právě tímhle, že to je pohodlný grand tourer, ve kterém můžete překonávat kontinenty. A jen mimochodem také zvládne překonat hranici čtyř set kilometrů v hodině.
Porsche 918
Vrcholové Porsche byla před pouhými deseti lety Carrera GT, stroj s atmosférickým desetiválcem, který v otáčkách ječel úplně stejně jako Formule 1. Tím nemyslíme podobně, ale úplně stejně. Jen to bylo pro spoustu petrolheadů ještě mnohem víc návykové. Nástupcem tohoto stroje je Porsche 918 Spyder, první z tria hybridních supersportů. A právě proto tu je - protože je prvním strojem, který vzal technologii určenou k ježdění za co nejméně paliva, a použil ji k tomu, aby mohl jezdit co nejrychleji. A tak položil základ nového věku hyperaut, na jehož prahu stojíme a v němž se neustále přeme, kdo z onoho tria je nejrychlejší...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejnovější články
- Základní Škoda Elroq je auto dokonale ušité podle emisních mechanismů EU. Nemá ani „slavný” deštník, téměř za nic si nejde připlatit
před 4 hodinami - Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
před 11 hodinami - Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
včera - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
včera - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera
Živá témata na fóru
- Suzuki obecně 11.01. 22:50 - jarka
- vyber motorky 11.01. 22:17 - Brus
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 21:22 - Lachende Bestien
- Rychlodotazy 11.01. 18:05 - delphin
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 15:52 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 14:04 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.