Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
124 Spider není Mazda MX-5 s jiným logem, říká Fiat. Alespoň občas
2.12.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Automobilka vyzdvihuje hlavně vlastní design a motory, obojí je zjevné na první pohled. Zcela jednotní ale její zástupci v této záležitosti nejsou.
Již delší dobu není tajemstvím, že Mazda na vývoji nové generace roadsteru MX-5 spolupracovala s italským Fiatem. Jelikož japonská verze byla odhalena jako první (navíc již před rokem) a výrobu obou dostane na starosti továrna v Hirošimě, začala spousta lidí považovat nový Spider za pouhý klon vozu ze Země vycházejícího slunce, jen s odlišným logem. To ale podle zástupců Fiatu není až taková pravda. „Myslím, že celý příběh je poněkud odlišnější,“ říká Pat Dougherty, šéf australského zastoupení italské značky.
„Vše začalo ve chvíli, kdy Mazda chtěla na trh uvést MX-5 a my chtěli představit 124 Spider. Následovaly hovory s Mazdou, jelikož s ní máme dobré vztahy, neboť jsme v minulosti již pár věcí společně udělali, a příležitost byla na stole. Takže jsme si řekli OK, pojďme udělat něco dohromady,“ dodává Dougherty. Podle něj přitom právě taková kooperace pomohla oběma značkám, neboť bez ní by takto okrajový model kvůli nákladům možná vůbec nevyvinuly.
Jakkoliv ale japonská automobilka má dostačující kapacity na výrobu obou verzí, ta italská prošla separátním vývojem. „Když navrhovali (designéři Fiatu - pozn. red.) náš vůz, neviděli Mazdu. Každý venkovní panel je tak jiný. Máme i odlišné pohonné ústrojí, nejde jen o výměnu loga,“ upřesňuje dále vše Dougherty. Jeho slova pak jen potvrzuje Andrew Chesterton z korporátní komunikace, podle něj je odlišná také značná část interiéru od pasu nahoru.
Zatímco s prohlášením Doughertyho se dá souhlasit, Chesterton je především v oblasti kabiny vedle jak ta jedle. Fiat totiž sice některé plasty osadil měkčeným povrchem, nicméně základní architektura, jednotlivé panely i multimediální systém již jsou zjevně japonské. S tím ostatně souhlasí i Olivier Francois, šéf Fiatu a hlava marketingu u FCA, podle kterého nemalé množství shodných prvků opravdu najdeme a o společných prvcích obou aut hovoří trochu jinak.
Na otázku, zda tedy jde o přeznačkovanou Mazdu MX-5, tak Francois odpověděl: „Je. Tedy, částečně je to pravda. Možná to tak není vnímáno, ale jde zcela nepochybně o produkt spolupráce s Mazdou, to nepopírám, je to pravda. Nicméně jsme zapracovali na motoru, jedna-čtyřka je ryze italská. A celý desing samozřejmě vznikl v Itálii.“
Fiat by tedy možná celý nový roadster 124 Spider za „svůj“, věšet bulíky na nos nám ale nehodlá. Jistá rozpolcenost zástupců automobilky k této záležitosti ale nakonec není podstatná - od pohledu je zřejmé, že Fiat na MX-5 jen nevyměnil logo, ale spíše použil stejné základy pro o dost jiné auto. Prostor pro to, aby zákazníci dal přednost té či oné značce na základě jejich specifických rysů tu tedy je jistě dost velký...
Již na první pohled je zjevné, že Fiat 124 Spider se zvenčí od Mazdy MX-5 liší nemalou měrou. Uvnitř je však shoda patrná
Zdroj: Car Advice
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 4 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 5 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 7 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 8 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch