Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
12 aut, která je třeba koupit, dokud to jde: novější nebudou lepší
10.4.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
V nabídkách automobilek dnes končí i vozy, které jsou povedené a jejichž náhrada nemá za cíl líbit se hlavně zákazníkům. Těmto 12 zvoní hrana.
Bývaly doby, kdy jsme se na příchod nových generací aut mohli bez výjimky těšit. Auta se opravdu vyvíjela, dostávala lepší motory, lepší podvozky, byla bezpečnější, vybavenější a radost nám dělaly všemožné technologické vychytávky. Někdy kolem roku 2000 ale nastal zlom a my postupně začali zjišťovat, že koupit si nové auto znamená nejen něco získat, ale často také leccos ztratit.
Situace za tu dobu došla až tak daleko, že hlavní roli při vývoji nových modelů aut nehrají preference zákazníků, ale normy a další legislativní požadavky. Na prvním místě je tu nízká papírová spotřeba, které jsou vozy uzpůsobovány ad absurdum a to nejen při testu samém. Velmi nízké nároky normovaného testu znamenají permanentní zmenšování objemu pohonných jednotek a snižování množství pohyblivých součástí, „prodlužování” převodovek, instalaci věcí jako systém start-stop a dalších podivných „vychytávek”.
Nižší spotřebu to přitom obvykle znamená jen na papíře, v realitě downsizingy, start-stopy, hybridy a další podobné vynálezy nefungují tak, jak byly zamýšleny. Navíc to vesměs nezlepšuje ovladatelnost ani jinou uživatelskou přívětivost a zásadním způsobem zvětšuje komplikovanost pohonných jednotek. Musíte se o ně starat pečlivěji, citlivěji jezdit se studeným motorem a nejezdit v nízkých otáčkách, mimo jiné. Zákazníci takový výsledek v lepším případě neocení, v horším je rozčiluje.
Obdobné požadavky jsou ale kladeny i na mnohé další části vozu a výrobci nemají příliš na výběr. Nedostát jim znamená buď nemoci vůz prodávat vůbec, nebo jeho prodej zatížit tak vysokými pokutami placenými do kasy Evropské unie, že jej učiní buď obtížně konkurenceschopným či prakticky neprodejným. Auta se tak stále vzdalují specifickým představám těch, kteří je kupují, jsou si svou podstatou stále podobnější a nemohou být tak uspokojivá, jak by měla být.
Ovšem, zákazník z hledáčku automobilek zcela nezmizel, na samotnou technickou podstatu aut už má ale pramalý vliv. Výrobci stále více soustřeďují pozornost na palubní systémy, chytřejší jízdní asistenty či rozličné nesmysly, jinak ale dělají stále podobnější auta. Však si vzpomeňte, co všechno bylo ještě nedávno k dostání - šestiválcová kompaktní Alfa, Volkswagen střední třídy s osmiválcem nebo klidně dvoulitrová Fabie... Je toho spousta, co v jednu chvíli z nabídek automobilek zmizelo a už se do nich nikdy nevrátilo.
Tyhle časy už nevrátíme, také dnes ale existují vozy, které navzdory veškerému dosavadnímu vývoj dokáží nadchnout určitou klientelu a z nabídek přesto v dohledné době zmizí. Skoro přesně před rokem jsme vám ukázali 10 aut, která je třeba koupit, dokud to jde, teď už to ale nejde. Podivná evoluce ovšem pokračuje dále a Damoklův meč dnes visí nad spoustou dalších aut, motorů, převodovek a jejich různých kombinací.
Vybrali jsme tucet dalších vozů, které by mohlo stát za to si pořídit, dokud je to možné. Tedy přesněji - pokud nad nimi uvažujete, měli byste se rozhodovat rychle, v jednom z případů dokonce v řádu týdnů. Některé jsou tu kvůli lepšímu než do budoucna zamýšlenému motoru, jiné proto, že nabízejí něco dalšího ojedinělého, co už se nebude opakovat, další kvůli tomu, že v dohledné době zmizí z nabídky bez jakékoli náhrady. Tady jsou.
1. Škoda Octavia 1,2 TSI
Čtyřválce 1,2 TSI pod kapotami Škodovek a i jiných koncernových vozů můžou leckomu přijít jako novinka. Však se do těchto montují sotva pár let a ve svých posledních evolucích spíše měsíců. Za standardních podmínek by v prodeji vydržely ještě léta, jsou to docela povedené motory navzdory tomu, že jsou samy příkladem downsizingu kdysi větších (ovšem zastaralých) pohonných jednotek. V menších a lehčích modelech jako je současný Rapid či nová Fabia odvádí 1,2 TSI výbornou práci. V Octavii už to taková paráda není, ale jako základ nabídky to není špatné.
Přesto budou tyto motory nahrazeny tříválcem 1,0 TSI, a to nejen v menších modelech, ale také v Octavii. Podle našich informací se to stane již v květnu tohoto roku a ačkoli jsme s verzí 1,0 TSI nejeli, nemůže být ani tak dobrá, natož lepší. Opravdu dobrý tříválec neznáme, v tak velkém autě nefungují a už 1,2 TSI je pro Octavii vhodný tak tak. Jde tu jen o normovanou spotřebu paliva, která bude u 1,0 TSI menší a „tříválcové ledy” byly v této třídě dávno prolomeny Fordem a dalšími. Co na tom, že s mizernými výsledky, emise CO2 letěly dolů.
Tento krok už chvíli čekáme a ze škodovek nestihne jen Octavii. U řady dalších koncernových aut je pozdě či brzy také bude - v Audi A3 1,2 TSI skončil čerstvě zcela, u Leonu a Golfu zatím jen částečně. U Octavie má být jeho konec úplný, takže pokud chcete Octavii ještě s jakž takž důstojným základním motorem, běžte pro ni co nejdřív, protože konec výroby je nejspíš opravdu na spadnutí.
2. Honda Civic 1,8 i-VTEC
Civic současné, deváté generace má pod kapotou benzínovou osmnáctistovku bez přeplňování, která nabídne 142 koní. Mezi kompakty je to tak skoro bájný jednorožec, který ale s příchodem desáté generace na trh zmizí. Ta dorazí zřejmě ještě letos a pod kapotou bude mít jen přeplňované motory - litrový tříválec a čtyřválcovou patnáctistovku.
Nepochybujeme o tom, že výkonově na tom bude 1,5 turbo lépe, pokud ale nad Civicem přemýšlíte a velmi dobrá verze 1,8 i-VTEC je vám blízká, berte ji, brzy k mání nebude. Atmosféra je dnes schopna jezdit za 7,5 litru i dosti svižně a je to co do trvanlivosti skoro neprůstřelný motor. Menší turbo v obou ohledech těžko bude lepší.
3. Renault Mégane III RS
Někdejší špičku kapesních raket, Clio RS, nedávno postihl mor downsizingu a povinných automatických převodovek. Ostrému Cliu to nedělá dobře a ze špičky třídy je rázem rozpačitý stroj. Větší Mégane RS dnes možná už špičkou třídy není, na to už na sobě dává příliš znát své roky, ale je pořád kouzelně svůj a pořád jej koupíte i (dokonce jen) s manuálním řazením.
Příští generace o něj nejspíš přijde a může to být dokonce i čtyřkolka. To nemusí být špatné, podmanivou rvavost současného RS to ale nepochybně zašlape. Nový Mégane v civilních verzích už je na světě, takže RS též v dohledné době dorazí. Bude nepochybně o dost jiné, takže jestli chcete to současné, zamiřte k Renaultu co nejdřív.
4. BMW 1 se zadním pohonem a šestiválci
Budete-li chtít kompaktní hatchback se zadním pohonem, BMW řady 1 je v současnosti jedinou volbou. Není bez chyb a už vůbec není levné, ale chcete-li malé BMW, je to pořád hodně zajímavá volba, která dokáže vzít za srdce i velmi náročné řidiče.
Doba, kdy tomu tak bude, se ale povážlivě krátí, protože příští generace bude standardně předokolka a ve vyšších specifikacích dostane leda připojitelný pohon všech. Šest válců tou dobou už pod kapotu nedostanete, už kvůli tomu, že vměstnat řadovou šestku dopředu napříč je krajně obtížné a V6 kvůli jednomu autu BMW vyvíjet vážně nebude. A dle jeho posledních kroků máme pocit, že ho to ani nebude trápit...
5. BMW M5 a M6 s manuální převodovkou
Porsche přiznává chybu s odstraněním manuálu z 911 GT3, Jaguar i Aston do svých modelů manuální převodovky vracejí. BMW jde ale úplně opačným směrem a manuální převodovku do modelů M5 a M6 pro příští generaci už nenabídne ani v USA, kde je nyní ještě k mání.
U nás už tahle volba není dostupná dávno a po našem testu M6 s manuálem je třeba dodat jedno velké bohužel. Koupit a dovézt se ale ještě dá, ovšem dlouho už to možné nebude. Konec výroby je naplánován ještě na letošní rok, takže i čas na individuální dovoz se povážlivě krátí.
6. a 7. Lamborghini Huracán a Audi R8 s atmosférickými V10
Aktuálně má Lamborghini Huracán do nástupce ještě poměrně daleko, na trhu je ale ojedinělou nabídkou. Nelze předpokládat, že by jakýkoli jiný vůz nebo i nástupce tohoto Lamba ještě nabídl uječený desetiválec, který bez jakéhokoliv přeplňování doluje z 5,2 litru objemu až 610 koní. Turba se můžou objevit i dříve v rámci nějakého faceliftu, i to se dnes nezřídka děje, ale nemalujme čerta na zeď.
Nové Audi R8 je podobný případ, vedle Huracánu je to v podstatě koncernový derivát. Vypadá jak vypadá a manuál už nemá, ale pořád nabízí deset válců a 540 nebo 610 koní, v závislosti na verzi. I tady motor může zmizet, může být nahrazen jiným a nemusí to tak dlouho trvat. Otázkou je, jak do spotřeby promluví nový cyklus měření WLTP, který podle dostupných informací tolik nezvýhodňuje miniaturní motory. Modlíme se za lepší budoucnost, pro jistotu ale radíme koupit, dokud je co.
8. Peugeot RCZ
Jak moc dobrý je Peugeot RCZ, jste jistě slyšeli z mnoha stran a jedna z nich mohla být i náš test verze R. Tohle auto je v podstatě tak dobré, jak být může, pokud odhlédneme od kontroverzního designu a akceptujeme fakt, že má pohon předních kol. Jenže pro Peugeot to je okrajový model a tahle jeho první generace bude také generací poslední, bohužel.
Letos je v šestém roce produkce, takže už mu asi moc času nezbývá. A nečekejte, že budou ceny ojetých RCZ po konci výroby nějak moc klesat. Přeplňovanou šestnáctistovku THP lze potkat i v dalších modelech, kde je úplně stejně skvělá, ale jako celek hot hatche Peugeotu nefungují ani zdaleka tak dobře jako RCZ, resp. RCZ R. Je to jednoznačně nejlepší Peugeot pro řidiče a jeho budoucnost není růžová - teď je ale ještě možné ho koupit.
9. Jaguar XF Sportbrake
Kombíků prestižních značek s motorem vpředu a pohonem zadních kol tolik není, v podstatě lze vybírat mezi BMW a Mercedesem - a možná i Audi, které ale není zadokolka. Jaguar aktuálně nabízí své XF ve verzi Sportbrake a není nezajímavé, přesto už víme, že v nové generaci nevznikne a ta současná jednoho nepříliš krásného dne zmizí z nabídky.
Prodává se v podstatě jen v Evropě a po příchodu crossoveru F-Pace Jaguar s žádným dalším kombi nepočítá. Pokud tedy pro tento vůz máte slabost, vyrazili bychom na vašem místě k dealerovi. Je to předchozí generace XF, takže i když se v prodeji bude po nějakou dobu překrývat s tou novou, skončit může prakticky kdykoli, ze dne na den.
10. a 11. VW Polo GTI a Seat Ibiza Cupra s motorem 1,8 TSI
Tyhle dvě technicky spřízněné kapesní rakety dostaly koncem minulého roku přeplňovanou osmnáctistovku a manuální převodovku - a velmi jim to prospělo. Takhle dobré měly být od začátku, ne až těsně před koncem produkce současných generací.
Buďme ale rádi, že se to stalo a kupujme je, dokud je to možné. Polo i Cupra s - na dnešní dobu - tak velkým motorem působí v ostré akci skoro jako hot rody, motor jim jasně dominuje. Možná až příliš, ale přesně je zejména na zvyklosti koncernu VW činí tak zajímavými. V dalších generacích budou majoritu standardní nabídky tvořit tříválce 1,0 TSI a vrcholy pak těžko dostanou něco jako přeplňovanou osmnáctistovku. Bylo by to krásné, ale je to dost nepravděpodobné, čekejme tak maximálně 1,4 TSI. Současné 1,8 jsou jinde, takže pokud máte zájem, neotálejte.
12. Nissan 370Z
„Zetko” coby sportovní kupé navzdory nedávným spekulacím neskončí, to popřel sám šéfem Nisma. Jenže už docela dlouho se mluví o čtyřválcích, které v budoucnu nahradí současný V6 a to je samo o sobě důvodem, proč jinak ne zase tak povedený 370Z dnes chtít.
Už v tuto chvíli je atmosférický šestiválec o objemu 3,7 litru na evropském trhu raritou. Něco mohou změnit nové testy spotřeby, Nissan také může postavit dost hybridů a elektromobilů na to, aby v nabídce udržel kromě GT-R taky sporťák s atmosférickým motorem, ale nebuďme naivní - tohle jsme si malovali x-krát a nestalo se to nikdy. Navíc šéf Nissanu je „zelený” až běda a čekat od jím řízené firmy krok zcela opačným než preferovaným směrem prostě rozumně nelze.
Bonus: Lancia Ypsilon
Tohle auto není tak dobré, aby jeho odchodu bylo nutné litovat, jenže... je to poslední Lancia, která zřejmě kdy k bude k mání. Tato značka i přes svou slavnou historii pozvolna zavírá krám. Míchání téhle italské značky s Chryslerem nebyl dobrý nápad a v Evropě o takovéto skoro-Lancie nebyl zájem. Její devastace ale začala už dříve.
Malý model Ypsilon je skutečně italský a stále si ho můžete objednat jako nový, dokonce i u nás. Letos to v ČR udělal zatím jen jeden jediný člověk, vloni se Ypsilonů u nás prodalo 15. Jestli k této značce proslulé skvosty jako Stratos nebo Delta máte vztah, je koupě Ypsilonu poslední šance, jak ji projevit svou úctu...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Těžká nehoda zdemolovala Teslu Cybertruck tak moc, že z řady úhlů vůbec nepoznáte, o jaké auto šlo
včera - Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
4.11.2024 - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
4.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Oficiálně: Finále MotoGP se pojede v Barceloně včera 15:27
- Mistři světa z nezávislého týmu včera 12:25
- Ondřej Vostatek bude v WorldSSP 2025 startovat za český tým WRP Racing 4.11.2024
- Bagnaia vyhrál, o titulu není ještě rozhodnuto 3.11.2024
- Moto2 vyhrál Vietti, Salač hodnotí svůj výsledek jako ostudu 3.11.2024
Nejčtenější články
- Prodeje Alf Romeo jsou tak tragické, že je místy všechny překonává nevyráběné auto prodávané jen ze skladových zásob
7.10.2024 - BMW-Renault? Tyto koncerny spolu se Stellantisem prý uvažují o spojení, šlo by o největší alianci světa i historie
7.10.2024 - VW chtěl hloupým testem ukázat, že dojezd elektromobilů už není problém, dokázal spíš pravý opak
7.10.2024 - Volvo po ztrátě pětiny zákazníků zrušilo plán prodávat od roku 2026 jen elektromobily. „Nemá to smysl,” říká šéf
7.10.2024 - Tak to začíná: VW se raduje, že jeho prodeje elektrických aut v ČR stouply o 327 procent, celkové jsou ale o 31 procent níž
7.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva