Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
10 superaut, která si půjčila díly z laciných vozů pro masy
10.3.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Když Porsche použije cyklovač stěračů od VW, asi to nikoho nepřekvapí. Jenže od Volkswagenu si něco půjčil i McLaren F1 a zdaleka v tom není sám.
Sdílení různých součástek je v automobilovém světě běžnou věcí, a to leckdy nejen v rámci koncernů. Dá se to chápat třeba u cyklovače stěračů nebo přepínače blinkrů - tyhle věci si sami vymýšlet nebudete a koupíte je od některého ze subdodavatelů. A ti vám je nakonec dodají levněji i proto, že je po statisících posílají automobilkám všeho druhu.
Co je ale obvyklé méně, je sdílení vnějších součástek, zvláště pak, jde-li o drahé luxusní či sportovní modely na straně jedné obyčejná auta pro běžné smrtelníky na straně druhé. Není to běžné ani v rámci stejných - třeba u Ferrari nečekáte zadní světla z Fiatu a u Bugatti těžko dostanete něco ze Škody. A u aut úplně jiných firem s něčím podobným počítáte ještě méně.
Přesto se však najdou špičková auta, která mají i vnější díly „vypůjčené” tu z malého hatchbacku, tu z tuctového sporťáčku pro masy, tu z kompaktu prodávaného po milionech. Nemáme na mysli klíče, protože to bychom tu byli do pozítří, když i Bugatti umí k Veyronu dát jako jeden z náhradních klíčů stejnou věc, kterou dostanete k Fabii. To je pořád něco jako onen cyklovač, i když trochu viditelnější, myslíme opravdu části, které uvidíte, i když vám ten či onen vůz neříká „pane” ani zdaleka.
Sdílení jakýchkoliv dílů dává samozřejmě smysl, nemusíte vyvíjet už vyvinuté a ušetříte náklady, což se zejména malým značkám vážně hodí. Nehledali jsme ale mezi značkami typu Noble, protože tam je toho skutečně spousta a navíc nejde o zboží, tvářící se jako luxusní. Podívali jsme se na velká jména typu Lamborghini, Koenigsegg nebo Aston Martin s podmínkou, že „zdroj” musí být relativně levné auto. Tady je deset příkladů z mnoha s jedním bonusem na závěr.
1. Zpětná zrcátka McLaren F1 - VW Corrado
McLaren F1 je unikátní v mnoha věcech. Je to jeden z nejpůsobivějších strojů historie automobilismu, životní dílo několika technických géniů, stroj, který posouval hranice lidských možností tak daleko, že jiným trvalo řadu let, než jej vyrovnali. McLárenů F1 se prodalo jen pár desítek a do jednoho stály obrovské peníze, přesto se i tady zjednodušovalo. Výjimečné je na F1 kde co, ale zrcátka to nejsou, ta koupili Britové od Volkswagenu, jsou stejné jako n tehdejším Corradu. A také zadní světla nebyla nápadem McLarenu, tam údajně byla snaha je mít co nejlehčí a tento požadavek splnila světla z jednoho britského autobusu.
2. Ovládání klimatizace Pagani Zonda - Rover 45
Také vám přišlo ovládání klimatizace v Zondě tak nějak nepatřičné, jako že v tak drahém autě vypadá dost levně? Mělo to důvod, jde o díl z britského Roveru 45. Na jednu stranu to lze pochopit, šlo o první model Pagani a automobilka si tehdy nemohla dovolit tak drahý vývoj, jako dnes. Na druhou stranu... už tehdy se stavěla do role výrobce exkluzivního zboží a v tom vypadají ovladače z laciného Roveru vhodně asi jako obsluha u Hugo Bosse v teplákách a prestižích.
3. Zadní světla Aston Martin DB7 - Mazda 323F
Tohle nevypadá moc pravděpodobně, vždyť vnější tvar světel na obou autech je jiný. Ale podívejte se pořádně... U Astonu dělá vnější tvar odlišným jen částečně překrytý barevný plast, pod ním jsou skutečně celá světla z kompaktní Mazdy. Možná i to je důvod, proč je záď DB7 o tolik méně atraktivní než příď a není to jediné místo, kde Aston a Mazda jedno jsou. DB7 si půjčoval i jinde - vnitřní kliky dveří jsou z MX-5. Inu, tedy patřil Aston Fordu a Mazda z velké části též...
4. Přední světla Lamborghini Diablo - Nissan 300ZX
Facelift zbavil Diabla vyklápěcích světlometů, jedním z důvodů byla aerodynamika, dalším bezpečnostní požadavky. V Itálii navrhli novou podobu vozu s ohledem na tyto faktory, až pak prý zjistili, že navržená světla by mohla zastat jedna existující, ta z Nissanu 300ZX. Tak proč je nepoužít, jsou homologované pro silniční provoz, fungují a Diablu navíc docela sednou. Přesto je to trochu ostuda, když si rozeberete příď sporťáku věhlasné italské značky, tehdy už patřící do koncernu VW, a na světlech najdete logo Nissanu. A ano, ta světla jsou vážně stejná, nikoli podobná, drobný rozdíl ve vzezření dělají jen podobné drobnosti jako u Astonu.
5. Přední světla SSC Ultimate Aero - Ford Focus
Lamborghini nebylo ale jedinou značkou, která se k podobnému kroku uchýlila. SSC vám možná na první pohled přijde být něčím jako Noble, ale nenechte se mýlit - tato firma chtěla a chce dělat nejrychlejší auta světa s astronomickými cenovkami a podle toho by také měla vypadat. U Ultimate Aero se to nedaří, je ošklivé, a to i kvůli svým předním světlům, resp. možná spíš plastům kolem nich. Ty mají zakrýt, že jako zdroj lamp posloužil tehdejší Ford Focus první generace - po faceliftu, ve špičkové specifikaci s xenony. Funkčně budiž, ale designově se to zde na rozdíl od Diabla vážně nepovedlo.
6. Odrazky a couvačky Koenigseggů - Mazda RX-7
Taky vám jsou odrazky s malými couvacími světly na vozech Koenigsegg od CC po Ageru povědomá? Má to důvod, pocházejí z Mazdy RX-7. Na švédské stroje ale dobře sedí, nutno dodat a většina lidí jejich pravý původ zřejmě vůbec nezaznamenala.
7. Zpětná zrcátka Jaguar XJ220 - Citroën CX
Zrcátka jsou věcí, která se sdílí docela často. Proslulý XJ220 použil kousky z Citroënu CX a nebyl sám. Stejná najdete třeba na Lotusu Esprit, některých Astonech, strojích značky Venturi... Asi to byl aerodynamicky povedený díl, ostatně Citroën CX nepřišel ke svému jménu náhodou. A mimochodem, XJ220 nebral „z cizího” jen zde, ani jeho zadní světla nemají původ u Jaguaru, třebaže ve Velké Británii ano.
8. Zadní světla Aston Martin Virage - VW Scirocco
Ve sdílení zadních světel je spousta menších značek přeborníky - na Lamborghini Diablo, Pagani Zonda a některých autobusech jsou také stejné kousky od Helly. Zajímavé ale je, kolikrát bychom zde můžeme skloňovat Aston Martin, a to zdaleka nevyužíváme všech příležitostí. Další patrnou podobností jsou zadní světla staršího Virage - měl ta z kupé Volkswagenu, Scirocca druhé generace.
9. Rádia Maserati - rádia Peugeot
Ve větších Peugeotech minulosti jste mohli dostat tohle rádio se slotem pro SIM kartu vpravo a tlačítkem SOS pro případ nouze vlevo. Bylo použito i v některých Maserati, kde přibyl chrom na ovladačích a zmizelo ono tlačítko SOS. Nutno dodat, že sem padlo lépe než ovladač klimatizace Roveru do Zondy, přesto si asi nekupujete vůz věhlasné italské značky za miliony, abyste pracovali s rádiem totožným jako v Peugeotech za statisíce.
10. Zpětná zrcátka Aston Martin DBS - Volvo V70
Opět tu máme Aston, který si pro svůj úchvatný model DBS vypůjčil zrcátka z Volva V70. Ne celá, jen „tělo”, jejich „nohy” má Aston vlastní, elegantnější. A opět je tu spojení přes Ford - tehdy vlastnil Aston i Volvo.
Bonus: Přední světla MTX Tatra V8 - BMW řady 8
O MTX Tatře V8 jsme se věnovali ve vlastním článku, kde tato informace zazněla - přední světla jsou z BMW řady 8. Do desítky tahle podobnost nezapadne, protože plebejské auto tu není ani jedno a mohli bychom se dlouze přít, které je či ve své době bylo levnější. A stejně jako v několika jiných případech je třeba podotknout, že Tatře vypůjčené svítilny sedly skvěle.
Inspirace: Car Throttle
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Těžká nehoda zdemolovala Teslu Cybertruck tak moc, že z řady úhlů vůbec nepoznáte, o jaké auto šlo
před hodinou - Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
včera
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Ve Francii začnou ve velkém fungovat tzv. super radary, zaznamenají až čtyři dopravní přestupky najednou
před 57 minutami - Těžká nehoda zdemolovala Teslu Cybertruck tak moc, že z řady úhlů vůbec nepoznáte, o jaké auto šlo
před hodinou - Toyota stvořila moderní auto, po kterém zatoužíte. Řidičské modle přidala turbo, pohon 4x4 a vzhled legendy rallye
před 2 hodinami - Naděje umírá poslední: Policie po 8 letech dopadla zloděje aut za skoro 200 milionů, skončili s nimi na druhém konci světa
před 4 hodinami - Zaměstnanci musí přijmout nižší platy a vyhrnout si rukávy, říká personální šéf VW. Fajn, tak teď ještě zase začít dělat žádaná auta
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva