Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
10 plebejských aut s motory sporťáků: je tu Ford či Renault
26.7.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Mít v relativně obyčejném autě motor jako ve sportovním stroji zní lákavě. U těchto 10 aut tomu tak je, ať už si je půjčila tím nebo oním směrem.
Navrhnout, vyvinout a postavit auto není nic jednoduchého. Aspektů je spousta od podvozku přes interiér po aerodynamiku a nejste-li velká automobilka s obrovským rozpočtem, je to věc náročná, ale ne nemožná. I proto vzniká tolik malosériových strojů, které se většinou řadí ke sporťákům nebo rovnou k supersportům.
Dost často ale jejich motory nejsou tak úplně jejich. Motor je totiž hodně komplikovaná složitá věc a vývoj vlastního často je pro malou automobilku příliš velké sousto. Jenže jsou k mání pohonné jednotky větších výrobců, které jsou pověstné leckdy svou spolehlivostí, jindy hladem po otáčkách nebo ohromnou silou. A nebo jsou prostě dobře dostupné a do jiného vozu se tím či oním aspektem hodí.
Právě takto malosérioví výrobci často získávají motory do svých aut. Jen málokdy ale nechávají tyto motory v takovém stavu, v jakém je koupí - úpravy jsou dost časté. Někdy se změní jen mapování řídící jednotky či přibude přeplňování, jindy nová polovina původního stroje. Vazba je tedy někdy volnější, i tak se ale dá najít spousta příkladů, kdy lze tvrdit, že vaše vcelku plebejské auto má motor, který hostí také výjimečný sporťák, který naživo zahlédnete jednou za rok, pokud vůbec. Někdy, výjimečněji, sestoupí i motor sportovního stroje do tuctovějšího automobilu. Pojďme se podívat na deset takových případů.
Renault Vel Satis a Nissan 350Z
Vel Satis byl pokus o existenci Renaultu ve vyšší střední třídě, který se tak úplně nezdařil. Nicméně nebylo to proto, že by mu chyběly motory, mimo jiné tu najdeme i 3,5litrový šestiválec. Renault je v alianci s Nissanem a do 350Z je také potřeba nabídnout slušný výkon sílu, takže tato auta sdílejí tříapůllitrový motor VQ35DE.
Lancia Thema 8.32 a Ferrari 308
Tenhle případ je z těch méně obvyklých. Není tu plebejský motor, který se dostal do superauta, vývoj byl opačný - motor s modrou krví byl namontován do auta pro lid, řekněme. Volba padla na Lancii Thema, které jsme věnovali samostatný článek, a Ferrari 308 Quattrovalvole. Tenhle motor se nastěhoval před přední nápravu a poháněl přední kola, což je konfigurace, která je dost vzácná, třebaže ji v tomhle článku máme hned dvakrát. V Themě to nicméně nebyl takový úspěch, osmiválcová 8.32 trpěla silnou nedotáčivostí a nebyla rychlejší než Thema 2.0 Turbo 16V. Motor má ale zcela jedinečný...
Ford Mondeo V6 a Noble M400
Rodina motorů Duratec od Fordu v minulosti byla používaná dost široce. Samotné Mondeo druhé generace bylo s třílitrovou V6 rychlý křižník, který navíc přihazoval velmi schopný podvozek; standardní verze měla lehce přes 200 koní a pak tu ještě bylo ST220, které přidávalo sedačky Recaro, decentní bodykit a 20 koní navrch. A dnes se dá koupit za zajímavé peníze.
Jenže tenhle třílitr našel cestu i do skutečných sporťáků a jedním z nich byl britský Noble M400. Zapomeňte na zadní světla z první generace Mondea, tady šlo o úžasné výkony tohoto stroje. Ovšem, šestiválci se dostalo nových vnitřností a dvou turbodmychadel. Výsledek? 431 koní a zrychlení na stovku za 3,3 vteřiny.
BMW 750i a McLaren F1
Je obecně známo, že McLaren F1 má dvanáctiválec od BMW, tím jsme asi nikoho nepřekvapili. Méně lidí však už může vědět, že motory McLarenu má základ v jednotce používané pod kapotou vícero bavoráků, třebaže obě jednotky toho mají společného mnohem méně, než se zdá. Dvanáctiválec M70 dal vzniknout své ostřejší a silnější verzi S70/2, která pracuje v útrobách McLarenu. Ta má ale o litr objemu a dva ventily na válec víc a také dává téměř dvojnásobný výkon. Ale základ je stejný a to se počítá.
Pagani Zonda C12 a Mercedes S 600
Pagani je dnes mezi supersporty jméno, první model Zonda přišel v tolika různých speciálkách a v tolika variantách, že se v tom neztratí jen skalní fanoušek. A všechny od C12 S po vrcholovou R spojuje sedmilitrový dvanáctiválec od AMG. Jenže C12 S nebyla první Zonda, tou byl model C12, který motor od AMG neměl. V jeho útrobách byl šestilitr M120 z Mercedesu S 600 W140. Ovšem, lze namítnout, že luxusní limuzína s dvanáctiválcem není v absolutním měřítku plebejské auto, vedle supervýjimečné Zondy z úplně jiného světa jej ale za něco takového považovat lze.
Ford Mondeo 2,0 a Caterham Seven
Fordů máme na tomhle seznamu několik, ale to ne proto, že bychom k modrému oválu nějak tíhli, jeho nejnovější produkty stojí za starou bačkoru ve srovnání s těmi staršími. Spíš to je proto, že motory Fordu nacházejí cestu do spousty dalších a zajímavějších aut. V tomhle konkrétním případě máme na mysli dvoulitr Duratec, který se montoval mimo jiné i do Mondea třetí generace. A také, po různých úpravách, pohání zadní kola v Caterhamech, kde má různé výkonové verze.
Toyota Camry a Lotus Evora
Na Toyotě Camry toho moc zajímavého není. Pod její kapotou ale můžete mít 3,5litrový atmosférický šestiválec 2GR-FE, který má v základu asi 270 koní a už tak vozu dodává slušnou dynamiku. Také se ale montuje do dalších, zajímavějších a zábavnějších aut. Krásným příkladem je například Lotus Evora, což sice není supersport, ale také to není auto pro úplně každého. A ve verzi Evora 400 má tenhle motor díky kompresoru a dalším úpravám 400 koní.
Audi S4 a Spyker C8
Audi S4 je podobně daleko od definice lidového vozu jako dvanáctiválcové limuzíny třícípé hvězdy, ale pořád je to auto o čtyřech dveřích, které umí převézt pět lidí a se kterým nebude problém jezdit do práce, na nákupy a za babičkou. A jeho 4,2litrový atmosférický osmiválec se dostal do auta, se kterým pro rohlíky asi nepojedete - do Spykeru C8. Je zde však umístěn před zadní nápravou a také je Spyker mnohem exkluzivnější zboží, podobně jako Pagani.
Volvo S80 V8 a Noble M600
Člověk by řekl, že nacpat vidlicový osmiválec napříč před přední nápravu zvládnou jenom Američané, jejichž hlad po V8 je neukojitelný. Naštěstí, nutno dodat, protože bez nich bychom možná už dnes měli BMW X5 M s přeplňovaným čtyřválcem - a ano, je to narážka na novou XC90 T8. Tím spíš, že Volvo patří k těm značkám, které se také s V8 vpředu napříč nestyděly. Jak v první XC90, tak i v S80 ještě nedávno byl k mání 4,4litrový osmiválec, vyvinutý Yamahou. Také ale našel cestu do Noble M600, kde díky přeplňování dává 650 koní. Bez kontroly trakce, natož stabilizace.
Ford Crown Victoria a Koenigsegg CC
Ford Crown Victoria zná snad úplně každý, i když se tohle auto u nás nikdy oficiálně neprodávalo. V amerických filmech jich nicméně jsou tucty, ať už jako žluté newyorské či jiné taxíky nebo jako policejní auta. A v obou případech je pod přední kapotou 4,7litrový atmosférický osmiválec. A když Christian von Koenigsegg stavěl svůj první prototyp na konci 90. let, tenhle motor s jeho velkým potenciálem ke zvýšení výkonu přeplňováním se dostal do jeho zájmu. V tomhle prototypu je tak upravená verze 4,6litrové V8 Modular. Dnes už si u Koenigseggu dělají motory vlastní.
Inspirace: Car Throttle
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
dnes - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nejnovější články
- Nejvíc nezničitelné moderní auto je po 830 000 km k mání jako perspektivní ojetina, jeho serviska je delší než Vánoce
před 7 hodinami - Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
před 9 hodinami - Honda potichu prodává chytrou pásku, která vám může ušetřit desítky tisíc za opravu auta, zaslouží si víc pozornosti
před 10 hodinami - Prodeje ojetin v Česku jsou nejnižší za posledních 10 let, jsou na dostřel od absolutních historických minim
dnes - Němci vybrali nejlevnější ojetiny, které opravdu vydrží, navzdory nízké ceně excelovaly v jejich dlouhodobých testech
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva