Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
10 nejvýkonnějších benzinů dneška: bez turba ani ránu
3.2.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Výkonné benzíny jsou ve srovnání s diesely o dost dál a je jich i o hodně víc. Optikou litrového výkonu se do top 20 dostala jediná atmosféra.
Nedávno jsme tu měli desítku litrově nejvýkonnějších dieselů. Jistě zajímavá statistika, jenže pokud vás skutečně baví auta, naftový motor si pod kapotu asi nevyberete, anebo alespoň ne do toho auta, se kterým si jízdu chcete opravdu užít. Důvodů může být více. Diesely sice udělaly za poslední léta velké pokroky, charakterem, rychlostí reakcí, šíří využitelných otáček nebo zvukovým projevem se ale benzinovým jednotkám pořád nevyrovnají. A dalece jim nakonec pořád nestačí ani výkonově.
Dali jsme tedy dohromady desítku litrově nejsilnějších sériově vyráběných motorů spalujících benzin. Na rozdíl od dieselů se tyto motory povětšinou vyskytují ve sportovních autech nebo alespoň ve sportovních verzích běžných aut. Ale máme tu i nejžádoucnější, nejlepší sporťáky světově nejvyhlášenějších značek, a to včetně dvou horkých novinek představených právě dnes. Už to dává tušit, že měrný výkon těchto motorů letí stejně jako u nafťáků neustále nahoru.
Absolutní vrchol patří opět Němcům, třebaže ne tak přesvědčivě - stříbro získali Italové a bronz Britové. A stojí za to si všimnout ještě jednoho zajímavého, už výše naznačeného faktu. Motor na desátém - a dokonce ještě i osmnáctém - místě je litrově silnější než ten, který „soutěž” dieselů vyhrál. A ještě jednou zdůrazňujeme, že jednotky na tomto seznamu jsou stejně jako u dieselů jen stoprocengtně produkční, nebrali jsme tedy v potaz různé 450koňové dvoulitry upravených Mercedesů AMG.
Zcela po vzoru seznamu nejlepších dieselů ani tady nečekejte jediný atmosférický motor; prvním přirozeně plněným motorem je až na 15. místě 4,5litrová V8 ve Ferrari 458 Speciale, kterou si ale za pár měsíců už také nebude možno koupit pro nahrazení modelu 458 novinkou označenou 488 GTB. Už vás ale nebudeme napínat, tady je desítka nejlepších.
10. Ford Focus RS 2015 - 142 koní na litr
Jedna ze dvou horkých a netrpělivě očekávaných novinek na tomto seznamu, nový Focus RS, se do něj dostal jen těsně. Čtyřválec EcoBoost pod jeho kapotou dává podle dostupných informací nejméně 320 koní, což v kombinaci s objemem 2 253 ccm znamená téměř přesně 142 koní na litr a desáté místo. Lehce slabší verzi tohoto motoru najdete také v novém Mustangu, který však se 139,4 koně na litr na první desítku nedosáhl.
9. BMW M3/M4 F80/F82 - 144,7 koně na litr
Deváté místo patří německému duu M3 F80 a M4 F82, kteréžto stroje ze svých přeplňovaných šestiválců o objemu 2 979 ccm dávají 431 koní, čímž se dostávají na 144,7 koně na litr objemu. Můžete s nimi mít problém, ať už kvůli jejich odezvám, charakteru nebo pro to, že zvuk v interiéru je nahrávka přehrávaná z reproduktorů, ale výkonu mají skutečně spoustu.
8. Porsche 911 991 Turbo S - 147,4 koně na litr
Do příchodu 911 991 GT2 nejsilnější Porsche 911, které k obědu zvládne Teslu Model S P85D i přes to, že ho řidič znevýhodní nepoužitím launch controlu, se probojovalo na tento seznam, i když je na jeho chvostu. Plochý šestiválec o dvou turbodmychadlech s variabilní geometrií, objemu 3 800 ccm a síle 560 koní má litrový výkon 147,4 koně.
7. Volkswagen Golf R - 151,2 koně na litr
Sedmý je snad nejplebejštější „soutěžící” z Wolfsburgu, Golf R. Jeho dvoulitr má ve skutečnosti 1 984 ccm a dává 300 koní, což znamená 151,2 koně na litr. Tento výkon, jak je známo, proudí na všechna kola a můžete jej cedit i přes manuální převodovku a ani vás nebude držet na uzdě stabilizace, která kupodivu jde úplně vypnout. Zmiňme také jednu ze slabších verzí tohoto stroje, kterou najdete v Seatu Leon Cupra - tam má 141,1 koně na litr a ke smetánce by měl též blízko. A třísetkoňové dvoulitrové TSI je vlastní také Audi S3.
6. Subaru WRX STI - 154,5 koně na litr
Evropská varianta „Scoobyho” na top 10 litrovým výkonem zdaleka nemá, třebaže je ve zkušených rukou schopna ujet lecčemu. Japonská verze této rakety nicméně má pod kapotou přeplňovaný plochý dvoulitr EJ207, nikoliv 2,5litrový motor. Z 1 994 ccm objemu doluje turbo 308 koní, což znamená 154,5 koně na litr a šesté místo.
5. Volvo XC90 T6 AWD - 162,5 koně na litr
Máme tu i největší Volvo, které je v nabídce zároveň tím nejnovějším. Model XC90 se dělal s pěti- a šestiválci a ve své době pod kapotu bylo možno dostat vidlicový osmiválec, který se montoval napříč a hnal všechna kola, stejně jako v sedanu S80. Dnes se XC90 zaměřuje na papírovou ekologii, takže pod označením T6 není šest válců, ale čtyři s turbodmychadlem. 320 koní z 1 969 ccm objemu nicméně znamenají 162,5 koně na litr a páté místo.
4. Peugeot RCZ R - 169 koní na litr
Bramborovou příčku obsadil staroškolský francouzský stroj, který z 1 598 ccm objemu díky přeplňování doluje celých 270 koní a posílá je na asfalt přes přední kola. Na litr to znamená 169 koní, což je jen o malý kousek za druhým místem. Není to úplný vrchol, Peugeot ve spolupráci s firmou Bimota postavil třísetkoňové RCZ R, které by mělo zhruba 190 koní na litr, ale kdy a za jakých podmínek se bude vyrábět, není zatím zcela jasné, a tak se jej mezi sériově produkované stroje v tuto chvíli zdráháme zařadit.
3. McLaren 650S - 171,1 koně na litr
Tento britský konkurent Ferrari 458 přišel na scénu jako náhrada za MP4-12C, a to možná i trochu neplánovaně. Svým přeplňovaným osmiválcem o objemu 3 799 ccm, který dává 650 koní, se s 171,1 koně na litr dostává na bronzovou pozici. Je to ohromující litrový výkon, ale na absolutní špičku ani tak nestačí.
2. Ferrari 488 GTB - 171,7 koně na litr
Jen těsně nad McLarenem skončila horká novinka, Ferrari 488 GTB, jehož osmiválec o objemu 3 902 ccm dává 670 koní, což znamená 171,7 koně na litr. Měla by se objevit v prodeji někdy v létě, kdy stávající 4,5litrový osmiválec zmizí z nabídky automobilky. Ferrari sice říká, že V8 3,9 je úplně nová, ale z tiskových zpráv je potřeba odstranit nános marketingových frází. S existující 3,8 v Californii T, nabízející 145,3 koně na litr, nejspíš bude mít novinka přinejmenším dost společného, a tak méně výkonné provedení maranellského osmiválce do tohoto přehledu samostatně nezařazujeme.
1. Mercedes-Benz A/CLA/GLA 45 AMG - 180,8 koně na litr
Zlato získává 180,8 koně na litr Mercedesu A 45 AMG - a také všech ostatních modelů, které tento 360koňový čtyřválec o objemu 1 991 ccm mají pod kapotou. K tomu přidávají docela dost hmotnosti, automatickou převodovku a luxusní výbavu, takže sporťáky to zrovna nejsou - ale rychlé jsou přímo ďábelsky.
Kdo se také nedostal do první desítky
(Vůz - objem motoru - výkon - litrový výkon)
Audi RS7 - 3 993 ccm - 560 koní - 140,2 koně na litr
Opel Astra OPC - 1 998 ccm - 280 koní - 140,1 koně na litr
Alfa Romeo 4C - 1 750 ccm - 245 koní - 140 koní na litr
Renault Mégane R.S. Trophy - 1 998 ccm - 275 koní - 137,6 koně na litr
Ferrari 458 Speciale - 4 497 ccm - 605 koní - 134,5 koně na litr
Mercedes-Benz AMG GT S - 3 982 ccm - 510 koní - 128,08 koně na litr
Cadillac ATS-V - 3 600 ccm - 461 koní - 128,06 koně na litr
BMW M5/M6 - 4 395 ccm - 560 koní - 127,4 koně na litr
Jaguar F-Type V6 S - 2 995 ccm - 380 koní - 126,9 koně na litr
Ford Fiesta 1,0 EcoBoost - 1 000 ccm - 125 koní - 125 koní na litr
Kompletní fotogalerie
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 9 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
25.11.2024 - Nový vrchol sportovních silničních Porsche je tak brutální extrém, že mu sebrali i zadní okno
25.11.2024 - Přes 200 tisíc korejských elektromobilů musí do servisů. Trápí je pořád stejný problém, rýsuje se z toho velká patálie
25.11.2024 - Zkusil jsem jezdit na „bezemisní” naftu HVO. Není to hloupá ekologická náhrada, auto se s ní líp chová a víc vydrží, snadno s ní i ušetříte
25.11.2024 - První elektrický Jaguar je takový průšvih, že jej automobilka po sérii požárů raději vykupuje od lidí zpět
26.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva