Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
10 nejobjemnějších motorů osobních aut: tyhle o downsizingu neslyšely
6.12.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Zdvihové objemy motorů letí dolů i u značek, co si na opaku zakládaly. Ne všude ale objem stihl kapitulovat.
Žijeme v dobře plné downsizingu. Objemy motorů letí dolů a místa atmosférického plnění živelně zaujímají turba. Najít dnes dvoulitrový motor tam, kde byl ještě nedávno běžný, je téměř nadlidský úkol a zastánce opravdu velkých, zvláště pak atmosférických motorů dnes zdánlivě nenachází zastání. A vskutku, běžná osobní auta se ve většině případů uchylují ke stále menším a menším motorům, a to přesto, že mnohdy nahrazují fungující řešení jednoznačně horšími.
Platí to kupodivu i pro sportovní a luxusní auta - kde ještě nedávno byl osmiválec, najdeme nyní válce nanejvýš čtyři a ani hot hatche se nestydí použít pouze šestnáctistovku. Najdeme ale výjimky. Inovovaný Seat Ibiza Cupra dostal 1,8litrový motor, který nahradil čtrnáctistovku, a třeba v takové Hondě Civic stále pracuje atmosférická osmnáctistovka.
Pokud ale chcete skutečně objemný motor, je potřeba se podívat do vyšších sfér. BMW i Mercedes nabídnou v řadě 5, resp. třídě E osmiválcové motory a ani Jaguar se nestydí. Ovšem, žádné z těchto aut se na náš dnešní žebříček nedostalo, a to zdaleka, protože pět a dokonce i rovných šest litrů je prostě málo.
Chcete-li pořádný objem, můžete se porozhlédnout po Spojených státech, z pochopitelných důvodů. Ovšem ani tamní stroje nejsou zárukou vstupu mezi objemovou elitu - ani takový Cadillac CTS-V a jeho 6,2litrová V8 LT4 na top 10 nedosáhnou, tento stroje je o chloupek na 11. místě. Kdo má ze silničních aut objem největší, asi tušíte. Zbytek žebříčku je ale vážně zajímavý. A Američanů tu nakonec zas tolik není, i v Evropě je z čeho vybírat a zdaleka ne všechno musí být přeplňované. Takže jak dnes vypadá smetánka mezi ignoranty dosnwizingu?
10. Dodge Charger/Challenger SRT Hellcat
Objem motoru: 6 166 ccm
Uspořádání, plnění: V8, kompresor
Výkon: 527 kW/716 koní, 885 Nm
Charger SRT Hellcat je sice nejsilnější a nejrychlejší sedan na světě, objemem motoru ale nevyniká - je „až” desátý. A stejný motor je i v Challengeru SRT Hellcat.
9. Ferrari F12berlinetta/FF/LaFerrari
Objem motoru: 6 262 ccm
Uspořádání, plnění: V12, atmosférické
Výkon: 549 kW/747 koní, 690 Nm
I Ferrari v poslední době downsizuje, na své vyhlášené dvanáctiválce si ale zatím sáhnout netrouflo. Jeho točivý klenot nevyniká zdaleka jen objemem a nachází uplatnění hned několika modelech značky, zejména pak LaFerrari.
8. Audi A8 L W12
Objem motoru: 6 299 ccm
Uspořádání, plnění: W12, atmosférické
Výkon: 368 kW/500 koní, 625 Nm
Audi příjemně překvapuje, když u A8 L W12 stále nabízí specifický, atmosféricky plněný 6,3litrový dvanáctiválec. Není to ten samý motor jako v jiných koncernových modelech používajících motory s uspořádáním W12 - třeba v některých Bentley bije „jen” šestilitr.
7. Dodge Challenger/Charger SRT8 392
Objem motoru: 6 407 ccm
Uspořádání, plnění: V8, atmosférické
Výkon: 361 kW/491 koní, 644 Nm
6,4litrový motor HEMI Chrysleru Challenger nemá 392 kubických palců, ale přesněji 391; označení 392 má spíše historický význam. A s tímto motorem jezdí i Dodge Charger.
6. Lamborghini Aventador LP750-4 SV
Objem motoru: 6 498 ccm
Uspořádání, plnění: V12, atmosférické
Výkon: 551 kW/750 koní, 690 Nm
Lamborghini je jednou z mála automobilek, které turba (zatím) odmítají zcela. Nabízí tak špičkové točivé atmosféry o skutečně obřích objemech a tohle je ta největší z nich. Tedy, také další verze Aventadoru mají stejně objemnou V12, ale proč nevybrat tu nejsilnější z nich?
5. Rolls-Royce Ghost/Wraith
Objem motoru: 6 592 ccm
Uspořádání, plnění: V12, turbo
Výkon: 420 kW/570 koní, 780 Nm
Motor jménem BMW N74B66 má jasný původ, v žádném bavorském modelu ale nepracuje. Najdeme jej jen v Rolls-Roycech, a to v Ghostu i Wraithu. A u obou se hodí sametová jemnost V12 a spousta výkonu už v nejnižších otáčkách.
4. Rolls-Royce Phantom
Objem motoru: 6 749 ccm
Uspořádání, plnění: V12, atmosférický
Výkon: 338 kW/459 koní, 720 Nm
Sametový chod dvanáctiválce je fajn i u většího Phantomu, který má ještě o něco větší objem a přirozené plnění. Je to ale předchůdce 6,6 V12 v Ghostu a Wraithu, označený N73B68, za projev downsizingu ale snad tuto změnu považovat nelze...
3. Bentley Mulsanne
Objem motoru: 6 752 ccm
Uspořádání, plnění: V8, turbo
Výkon: 377 kW/512 koní, 1 020 Nm
Osmiválec s tradičním označením 6 3/4 Litre najdeme jen pod kapotou Mulsanne, Continentaly mají čtyřlitr Volkswagen. Ohromný objem znamená také ohromný točivý moment, s náskokem nejvíc v tomto žebříčku.
2. Chevrolet Camaro Z/28
Objem motoru: 7 004 ccm
Uspořádání, plnění: V8, atmosférický
Výkon: 377 kW/512 koní, 640 Nm
Sedm litrů objemu je v dnešní době docela hodně, ale na prvenství to stále nestačí, Camaro Z/28 se musí sklonit před...
1. Dodge Viper
Objem motoru: 8 390 ccm
Uspořádání, plnění: V10, atmosférický
Výkon: 481 kW/654 koní, 813 Nm
...Viperem. Moc velké překvapení to asi není, pokud vás zajímají auta. Různé zdroje říkají různá čísla, 8 390 nebo 8 400 ccm, ale na zlaté medaili Viperu to nic nemění, všechny ostatní stroje v tomto žebříčku poráží s obrovským náskokem.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 8 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- Obyčejná Honda předělaná na drsný muscle car Dodge se začíná prodávat, většina zájemců ale ostrouhá
25.11.2024 - Mercedes pracuje na konci kotoučových brzd, jak je známe, nové řešení by vydrželo až 15 let a 300 tisíc km
25.11.2024 - Levně k mání je sen odpůrců moderny. Dodnes nejeté auto má obří motor bez výkonu, volant bez airbagu a elektrická okna jako vrchol komfortu
25.11.2024 - Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
25.11.2024 - Nový vrchol sportovních silničních Porsche je tak brutální extrém, že mu sebrali i zadní okno
25.11.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch