Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
10 nejlepších aut roku podle Jeremyho Clarksona: tohle prý nejsou autobusy
16.8.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Někdejší moderátor Top Gearu vybral desítku vozů, které jej v posledním roce zaujaly nejvíce. Je to zajímavý výběr, pár voleb ovšem překvapí.
Každý z nás má vlastní vkus. A je jedno, zda se budeme bavit o ženách či automobilech. Někomu se zkrátka líbí Cameron Diaz či Lamborghini, jiný by pro změnu volil Scarlett Johansson a Rolls-Royce. A ostatní by raději upřednostnili třeba Kate Upton a Opel. Do poslední zmiňované skupiny patří i Jeremy Clarkson, což lze v případě modelky s působivě vystavěným hrudníkem pochopit snadno. U onoho auta to může být složitější.
Než se ovšem dostaneme k podrobnostem, zmíníme Clarksonův sloupek v The Sunday Times, v němž se již zabýval kde čím. Mimo jiné třeba i Škodou Superb, kterou ovšem zrovna nevychválil. My jsme přidali trochu jiný pohled na věc, ale tak už to zkrátka chodí - na jednu věc se každý může dívat jinak, český liftback Jezzovi nesedl a dal svůj názor najevo. Nebyl to ovšem jediný vůz, který pro Sunday Times testoval a nově v něm tak mohl sestavit desítku vozů, které jej za uplynulých 12 měsíců nadchly nejvíce.
Jak by asi čekal mnohý fanoušek Top Gearu, nouze tu není o nejznámější supersporty světa značek jako je Ferrari. Mimo ně pak Clarkson opěvuje i SUV od Volva, což zrovna v jeho případě není až tak šokující, protože první XC90 svého času používal jako rodinný vůz. Zarazila nás ovšem volba Opelu Zafira, neboť 1,6litrovým dieselem osazené MPV bychom mezi Jezzovou nejlepší desítkou nečekali. Zvláště v kombinaci s chválou na zmíněný motor. Ten se totiž ve stoupání do kopce projevil opravdu brilantně. „A když jsem pak přejel hrbol, necítil jsem ani ň. To jsem nezažil v žádném jiném voze včetně Rolls-Royce Phantom.“
Ještě překvapivější pak je, že Zafira od Clarksona obdržela nejvyšší pětihvězdičkový verdikt, který dále získal už jen jeden další vůz, tedy vlastně dva, protože je tu ještě jeden, co dostal hvězd 6. Ale to všechno už má svá specifika, která probereme dále. Podívejte se na kompletní Jezzovu desítku aut v pořadí podle hodnocení, z nichž většina si musela vystačit se čtyřmi hvězdičkami.
Clarkson k celé desítce říká: „Z auta, které má být více než pouhým strojem, musíte mít rozechvělou páteř, vytřeštěné oči a rozbušené srdce. Musí mít něco, co jej povyšuje nad normu. Může to být rychlost, chytrost či styl, pro který budete ochotni zemřít. Ale musí tu být něco. Něco, co vás vzruší pokaždé, když usednete dovnitř. Protože, když to nedělá, je to jen stroj. A když je to jen stroj, můžete jet autobusem.” Mezi touto desítkou zjevně autobus nenajdete. A hlavně Clarksona v ní necháme mluvit i dále...
1. Alfa Romeo 4C
„Je to hrozné auto (Clarkson si stěžuje hlavně na průvan od dveří, mizerný výhled a hluk, až mu krvácely uši - pozn. red.). A stejně jsem ho miloval. Každé jiné auto se svým dokonalým vyladěním, dokonalou elektronikou vám přijde jako stroj. Kdežto Alfa 4C, se svými chybami a tendencí dělat si co sama chce, vám přijde jako člověk.”
Motor: čtyřválcové turbo, 1 742 cm3, 240 koní v 6 000 ot./min
Zrychlení / maximální rychlost: 0-100 km/h za 4,5 s / 257 km/h
Clarksonovo hodnocení: ★★★★★★ (nebo ★★☆☆☆, objektivně)
Clarksonův verdikt: Malé Ferrari vyžaduje trénovaného řidiče
2. Mazda MX-5 2,0
„Gravitace nevzešla z firemní porady. Stejně tak z ní nevzešel Spitfire. Jenže většina dnešních aut ano a výsledkem je, že jsou to jen stroje na zívání. Není to ale případ Mazdy MX-5. Tohle auto je lék na depresi, opravdu. Nemůžete nemít dobrou náladu, když ho řídíte.”
Motor: čtyřválcová atmosféra, 1 998 cm3, 160 koní v 6 000 ot./min
Zrychlení / maximální rychlost: 0-100 km/h za 7,3 s / 214 km/h
Clarksonovo hodnocení: ★★★★★
Clarksonův verdikt: Zatočí i s depresí
3. Opel Zafira 1,6 CDTi
„Nikdy jsem nepoznal auto, včetně Rolls-Royce Phantom, které by tak dobře odmítalo přenášet neduhy silnice do kabiny. Což Zafiru činí nejkomfortnějším autem světa.”
Motor: čtyřválcový turbodiesel, 1 969 cm3, 136 koní v 3 500 ot./min
Zrychlení / maximální rychlost: 0-100 km/h za 10,4 s / 193 km/h
Clarksonovo hodnocení: ★★★★★
Clarksonův verdikt: Pšššt, je to skvělý Opel
4. Mercedes-AMG GT S
„Přední kapota Mercedesu AMG-GT S je tak dlouhá, že pokud příď někam přijede na čas, vy budete mít 20 minut zpoždění. A vůz není jen dlouhý. Je tak široký, že pokud si někdo pronajme vrtulník střední velikosti, přistane vám na střeše, aniž byste si všimli. Myslím si, že vím, proč to tak je - je to moderní muscle car, je to Mercedes Mustang. Cítíte to, když ho řídíte, působí drsně.”
Motor: osmiválcové biturbo, 3 982 cm3, 510 koní v 6 250 ot./min
Zrychlení / maximální rychlost: 0-100 km/h za 3,8 s / 310 km/h
Clarksonovo hodnocení: ★★★★☆
Clarksonův verdikt: Mustang od Mercedesu
5. Ford Focus RS
„S novým Focusem RS po 100 metrech jízdy víte, že Ford udělal něco velmi zvláštního. I v rychlostech Jamese May víte, že tohle auto působí chytřeji než je běžné. Působí jako Nissan GT-R.”
Motor: čtyrválcové turbo, 2 261 cm3, 350 koní v 6 000 ot./min
Zrychlení / maximální rychlost: 0-100 km/h za 4,7 s / 266 km/h
Clarksonovo hodnocení: ★★★★☆
Clarksonův verdikt: Nissan GT-R za polovinu ceny
6. Ford Mustang GT V8
„Co to je? Je to muscle car. A cítíte to na druhém metru. Ford Mustang GT je mašina, která chce protáčet kola a s kouřem projíždět každou zatáčku bokem.”
Motor: osmiválcová atmosféra, 4 951 cm3, 415 koní v 6 500 ot./min
Zrychlení / maximální rychlost: 0-100 km/h za 4,8 s / 250 km/h
Clarksonovo hodnocení: ★★★★☆
Clarksonův verdikt: Je čas uvěřit humbuku kolem něj
7. Volvo XC90 D5 AWD
„Tohle auto je tak dobré, že bude ideální pro všechny, kteří shledávají auta od Land Roveru - jak jsem to mohl říci? - nepoužitelnými.”
Motor: čtyřválcový turbodiesel, 1 598 cm3, 225 koní v 4 250 ot./min
Zrychlení / maximální rychlost: 0-100 km/h za 7,8 s / 220 km/h
Clarksonovo hodnocení: ★★★★☆
Clarksonův verdikt: Chladný převozník dětí
8. BMW M2
„Měl jsem rád M3 před tou současnou - tu s motorem V8 - a mám rád dnešní M6 Gran Coupe. A pak tu byla původní M5, která vypadala jako krabice, v níž dorazil nový mrazící pult, ale jela jako vesmírná loď. To bylo moje nejoblíbenější auto od M. Doteď.”
Motor: šestiválcové turbo, 2 979 cm3, 370 koní v 6 500 ot./min
Zrychlení / maximální rychlost: 0-100 km/h za 4,5 s / 250 km/h
Clarksonovo hodnocení: ★★★★☆
Clarksonův verdikt: Mé nejoblíbenější auto od M
9. Ferrari 488 GTB
„Když řídíte Ferrari 458 GTB, nepřijde vám jako nástroj, se kterým zacházíte. Ani jako příjemná, dobře padnoucí rukavice. Přijde vám jako prodloužení vás samotných. Pak jedete zatáčkou, na samé hranici, a je to nával pocitů. James May by to cítil ve svém spodním prádle. Já to cítím v zadní části mého krku. Z Ferrari se občas nedobrovolně rozklepu. (...) Toto auto je tak dobré, že posouvá vzpínajícího se koně zpět na vrchol. Jako mašina na řízení je - a tady není jiné slovo - dokonalé.”
Motor: osmiválcové biturbo, 3 902 cm3, 670 koní v 8 000 ot./min
Zrychlení / maximální rychlost: 0-100 km/h za 3,0 s / 330 km/h
Clarksonovo hodnocení: ★★★★☆
Clarksonův verdikt: Ďábelsky dobré
10. Lamborghini Aventador
„Tohle auto nepůsobí jako prodloužení vás samotných. Je jako velký, vznětlivý pes, který vás donekonečna tahá za vodítko. Jeho brzdy nejsou dobré a že jste překročili limity adheze poznáte až ve chvíli, kdy nabouráte do stromu. Přesto je to tak úchvatná věc, že ji budete ochotni odpustit cokoli. (...) Ano, v přímce i v zatáčkách ho snadno porazí nové hybridní hypersporty, ale, i když vydávají spoustu neobvyklých zvuků, nemohou soutěžit s tyrannosaurem rex, který žije v pod krytem motoru Aventadoru. Kdybych si mohl koupit jakýkoli supersport, bral bych tento.”
Motor: dvanáctiválcová atmosféra, 6 498 cm3, 700 koní v 8 250 ot./min
Zrychlení / maximální rychlost: 0-100 km/h za 2,9 s / 350 km/h
Clarksonovo hodnocení: ★★★★☆
Clarksonův verdikt: Tyrannosaurus rex žije a kope
Zdroj: The Sunday Times
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
včera - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
26.12.2024 - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nejnovější články
- K mání je úplně poslední vyrobená Škoda s motorem vzadu, vzácný Rapid 135 RiC. Na svou výjimečnost stojí pakatel
před 4 hodinami - Šéf německého Jaguaru řekl, jak drahá budou auta značky po chystané revoluci, vše najednou působí ještě fantaskněji
před 5 hodinami - Muž po 40 letech tvrdé práce prodal svou firmu. Hned druhý den si koupil Ferrari, o kterém vždy snil
před 7 hodinami - Lada po 30 letech skutečně představí úplně nové SUV, nástupce legendární Nivy zamíří na vrchol nabídky
před 8 hodinami - VW i Škodě unikla data o pohybu statisíců majitelů jejich elektromobilů spojená s konkrétními lidmi, někdo o vás teď ví skoro vše
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva