Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
10 hatchbacků s motorem vzadu: vzniklo jich víc, než si myslíte
5.6.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Těchto pár aut označí nevzdělanec za otuněné nákupní tašky. Jenže prostor pro nákup v nich není, pokud za něj nebudete mít sedačku spolujezdce.
Hatchbacky si člověk většinou spojí s praktičností a praktičnost zase s možností převézt buď pět lidí, nebo hromadu věcí. A skutečně, po kombíku je hatchback asi nejpraktičtější karosářská varianta a je na tom tím lépe, čím více je zadní čelo kolmé. Tato koncepce znamená velký vstup do zavazadlového prostoru, který můžete nacpat až po střechu a když sklopíte zadní sedačky, klidně i dál.
Hatchbacky vznikají přesně s tímto cílem - výrobce chce nabídnout auto, které je kratší než kombík a tedy vhodnější do města, ale zároveň má velký díl jeho praktičnosti. Z podobného důvodu je také většina hatchbacků - alespoň u nás, ale nejen u nás - pětidveřových. Snáze se nastupuje na zadní sedadla a když je sklopíte a převážíte věci, snáze se k nim dostanete i ze strany.
Hatchbacky tak z podstaty nejvíce benefitují z motoru vpředu a pohonu předních kol. Tahle koncepce je dnes tak široce používaná mj. proto, že znamená nejvíce prostoru v interiéru. Přesto vznikly hatchbacky, které mají motor vzadu - myšleno v zadní půlce auta. Je to většinou technicky uprostřed, protože je motor mezi nápravami, ale je za řidičem, tak to označme souhrnně jako „vzadu”, stejně jako u aut s motorem vpředu a pohonem zadní nápravy říkáme „vpředu”, i když také tady je motor technicky uprostřed.
Pochopitelně u těchto hatchbacků letěla praktičnost z okna, leckde není k dispozici zavazadelník ani pod přední kapotou, protože tam je obří chladič, nutný k uchlazení stovek koní motoru uprostřed. Na některé takové stroje si jisté vzpomenete, však byly i velmi slavné, ale dali byste jich dohromady 10? Nejspíše ne, přesto jich tolik a ještě více vzniklo. My jsme dali dohromady právě desítku takových strojů, nichž mnohé můžeme označit za extra hot hatche. Odvézt nákup či rodinku na dovolenou žádné z těchto aut nemá v popisu práce. Naopak roztáhnout vám úsměv od ucha k uchu zvládne většina, stejně jako pořádně vystrašit nejednoho méně zkušeného řidiče. Tady jsou.
1. Renault 5 Turbo
Značka Renault, inspirovaná úspěchem Lancie Stratos v rallye, se rozhodla také vyvinout auto, které by mohlo soutěžit. Neměla ale dost schopné auto, proto se pustila do vývoje vozu s motorem uprostřed. Výsledkem byl Renault 5 Turbo, který sice vypadal jako Renault 5, ale mechanicky toho s ním moc společného neměl. Hlavní rozdíl byl pochopitelně v tom, že Renault 5 byla zadokolka, za řidičem seděla čtrnáctistovka Cléon-Fonte s turbodmychadlem, které z ní dolovalo 160 koní. Prvních 400 aut bylo homologačních pro skupinu 4 v rallye a celkem byly vyrobeny asi 4 tisíce kusů.
2. Renault Clio Renaultsport V6
Podobně jako Renault 5, i běžné Clio bylo praktická předokolka, což znamenalo velké prodeje. Jenže po vzoru Renaultu 5 i Clio dostalo divokou verzi, která měla místo zadních sedaček tentokrát ne přeplňovaný čtyřválec, ale atmosférickou třílitrovou V6 o 230 koních. Nebylo to homologační auto pro žádné závody, i když se některé kusy do závodů i do rallye dostaly, Renault prostě jen chtěl postavit šílené Clio, tak to udělal. A dokonce vůz stihl během čtyř let výroby projít faceliftem, při kterém mimo jiné dostal 25 koní navíc a opravdu výrazně se zlepšila ovladatelnost a také kvalita zpracování.
Existuje anekdota, kterou Francouzi rýpou do Ferdinanda Piëcha. Volkswagen v době vývoje Clia Renaultsport V6 pracoval na Lupu 3L, ultraúsporné verze minivozu Lupo se speciální převodovkou, volantem a ukazatelem spotřeby, který má maximum na čísle 6 l/100 km. Když se Piëch dozvěděl, že Renault také pracuje na třílitrovém hatchbacku, práce na Lupu 3L uspíšil. Francouzi přesto byli rychlejší, ale jaké bylo překvapení Piëcha, když onen třílitrový hatchback Renaultu neměl spotřebu tři litry na sto, ale byl poháněn třílitrovým motorem.
3. MG Metro 6R4 Clubman
Typickým příkladem ohromného motoru v miniaturním autě je MG Metro 6R4. Jako i některá další auta z téhle desítky, i 6R4 vznikala pro skupinu B v rallye. Místo zadních sedaček namontoval třílitrový vidlicový šestiválec Austin Rover V64V, který používal některé technologie ze slavné formulové V8 Cosworth DFV. Mimo jiné měl rozvod DOHC a čtyřventilovou techniku.
Verze Clubman byla homologační variantou určenou pro běžné silnice, měla asi 250 koní a vyrobilo se 200 kusů. Dalších 20 bylo soutěžních a ty měly 410 koní - bez turbodmychadel. Po konci skupiny B se tenhle motor dostal k Jaguaru, kde byl jeho objem zvětšen na 3,5 litru a motor byl zabudován do XJ220. A taky do jedné dodávky.
4. Ford Festiva V6 SHOGun
V roce 1984 podepsal Ford kontrakt s Yamahou na vývoj a výrobu šestiválce, určeného k zástavbě napříč. Výsledkem byl motor V6 SHO, Super High Output, který pracoval pod kapotou Fordu Taurus SHO v letech 1989 - 1995. Měl objem tří litrů, nabízel 223 koní a 271 Nm a byl spojený výhradně s manuálním pětikvaltem.
A v roce 1990 Chucka Becka z divize Fordu Special Editions a Ricka Tituse napadlo, že by tenhle motor mohl dobře fungovat v miniaturním hatchbacku Fordu Festiva. Tak ho vzali a i s převodovkou namontovali napříč před zadní nápravu do sedmi kusů. Výsledkem bylo auto, která zvládlo čtvrtmíli za 12,9 s s cílovou rychlostí 162 km/h. Každý ze sedmi vozů nalakovali do jiné barvy a prodali za ohromné peníze; stříbrný kus dnes vlastní Jay Leno.
5. Daihatsu Charade DeTomaso 926R
Jako spousta značek, i Daihatsu se chtělo účastnit rallye skupiny B. A tak ve spolupráci s italskou firmou De Tomaso stvořilo Charade DeTomaso 926R, prototyp s motorem uprostřed. Tím motorem ale nebyl šestiválec nebo tak něco, byl to tříválec o 926 ccm objemu - odtud i číselné označení. Dostal turbo a produkoval 120 koní, které posílal čistě na zadní kola přes manuální pětikvalt. Bylo prý postaveno i 200 homologačních kusů, jenže ostré Charade přišlo příliš pozdě a ve skupině B nikdy nezávodilo.
6. Peugeot 205 turbo 16
Tuhle ikonu skupiny B asi nemusíme příliš představovat, snad každý fanoušek rallye ji musí znát. Podobně jako ostatní auta skupiny B, i 205 turbo 16 muselo mít homologační verzi a právě o té je zde řeč. A podobně jako ostatní homologační speciály pro skupinu B, ani tohle auto nemá se sériovou 205 společné tak možná kliky a přední světla.
Je to čtyřkolka s řadovým čtyřválcem o objemu 1,8 litru, umístěným před zadní nápravou. V silniční specifikaci z něj turbo Garrett doluje 200 koní a 256 Nm. Na stovce v tomhle autě jste za 6 vteřin a maximálka je 210 km/h, což jsou úctyhodná čísla ještě dnes, nikoliv jen před více než třemi dekádami.
7. Lancia Delta S4 Stradale
Další stroj, který nepotřebuje představení. Vůz, který se sériové Deltě jen podobá, a to ještě ne zas tak moc. Ale také stroj, který byl u konce skupiny B. Podobně jako Peugeot 205 turbo 16 byla Delta S4 Stradale homologačním speciálem pro závoďák skupiny B. Na rozdíl od Peugeotu a většiny dalších aut je ale zajímavá tím, že má dvojí přeplňování - má turbo i kompresor zároveň, a to i v silniční verzi Stradale.
Motor v útrobách Stradale je stejný 1,8l řadový čtyřválec s dvouvačkovými hliníkovými hlavami, jako v ostré verzi, jen výkon je na hodnotách 250 k a 291 Nm. Zůstal také pohon všech kol o třech diferenciálech. Ten středový standardně posílal 30 % výkonu dopředu, kde byl otevřený diferenciál, a 70 % dozadu, kde byl samosvor, ale tento poměr byl údajně do jisté míry proměnlivý.
8. Lada Samara EVA
Do soupeření ve skupině B chtěli zasáhnout i Sověti, a tak v 80. letech začali pracovat na ostré Ladě Samara. Podobně jako u ostatních aut, ani Samara Eva neměla s běžnou Samarou nic moc společného, motor byl uprostřed a dostal elektronické vstřikování paliva, hlava byla dvouvačková a se čtyřventilovou technikou a motor byl přeplňovaný turbodmychadlem. Dával 300 koní, které ze svého umístění před zadní nápravou posílal jen na zadní kola. Sověti ale Samaru EVA nestihli dokončit před koncem skupiny B a nevzniklo ani 200 homologačních kusů. Několik postavených strojů ale skutečně závodilo v jiných, nižších rallye.
9. Nissan Micra 350 SR
Micra 350 SR nevznikla jako homologační speciál a ani se sériově nevyráběla, existuje jeden jediný kus, který byl navíc minimálně jednou bouraný. Má ale silniční homologaci, a tak tu má místo. Je to produkt britského Nissanu a firmy RML, která stavěla Primery pro šampionát BTCC. Místo zadních sedaček je 3,5l V6 z Nissanu 350Z a manuální šestikvalt. Výsledkem je šílené auto, které vás připraví o sluch a pošle vás zádí napřed do příkopy, když jen na vteřinu přestanete dávat pozor. Ale je úžasně zábavné, píše britský magazín Evo, jehož redaktoři usedli za volant.
10. Toyota Aygo Crazy
Příběh Ayga Crazy je v podstatě stejný jako u Micry 350 SR - Toyota chtěla zbavit Aygo předsudků, že je asi stejně emotivní jako lednička. Vzala tedy Toyotu MR2, vyřízla z ní zadní nápravu a zadní pomocný rám s motorem a převodovkou a navařila to celé místo zadních sedaček a zadní nápravy Ayga. Dovnitř se nastěhovaly čtyřbodové bezpečnostní pásy, ochranná klec a turbo, které doluje z motoru 200 koní a 240 Nm. Jak říká toto video, řidičský zážitek je všechno, jen ne to, co byste čekali od ledn... Ayga.
Bonus č. 1 - Fiat 126 BIS
Polski Fiat 126p je v téhle společnosti tak trochu chudý příbuzný, ale přesto sem musí patřit, a to v poslední verzi, 126 BIS. Ta má totiž výklopné zadní čelo, které se u hatchbacku tak nějak očekává. Pozoruhodné na verzi BIS je to, že má ze všech Maluchů největší motor, dvouválec o 0,7 litru objemu, a vodní chlazení. Nedávno se objevil jeden dokonalý kus, který za 27 let života najezdil jen 330 km.
Bonus č. 2 - Renault Twingo
Pokud jsme vás navnadili na zábavu se zadním náhonem a krátkým rozvorem a chtěli byste si nějaké takové auto koupit, jenže po pohledu na ceny Clia Renaultsport V6 jste se málem vyvrátili, máme řešení - nové Twingo. Je to zadokolka a jako jediné auto zde má motor skutečně úplně vzadu, za zadní nápravou. Je to sice jen tříválec, ale může mít turbo a může dávat až 90 koní a 135 Nm.
Dobře, není to moc, ale tento výkon míří na zadní nápravu přes manuální převodovku... a nevypínatelné ESP, takže si nezadriftujete. Navíc Renault u tohoto vozu proklamuje praktičnost, která se jaksi nedostavuje. Zas tak dokonalá nabídka to tedy není, ale pořád to je hatchback s motorem vzadu a pohonem zadních kol; spolu se Smarty, které jsou technicky stejné, jediné takové auto v současné nabídce. A to je samo o sobě zajímavé.
Inspirace: Autoblog.nl
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
včera - Franco Colapinto, nové „zázračné dítě” Formule 1, si utahuje z ekologických aktivistů, něco takového se dnes neodpouští
3.11.2024
Nejnovější články
- Ve Francii začnou ve velkém fungovat tzv. super radary, zaznamenají až čtyři dopravní přestupky najednou
před 2 hodinami - Těžká nehoda zdemolovala Teslu Cybertruck tak moc, že z řady úhlů vůbec nepoznáte, o jaké auto šlo
před 3 hodinami - Toyota stvořila moderní auto, po kterém zatoužíte. Řidičské modle přidala turbo, pohon 4x4 a vzhled legendy rallye
před 4 hodinami - Naděje umírá poslední: Policie po 8 letech dopadla zloděje aut za skoro 200 milionů, skončili s nimi na druhém konci světa
před 5 hodinami - Zaměstnanci musí přijmout nižší platy a vyhrnout si rukávy, říká personální šéf VW. Fajn, tak teď ještě zase začít dělat žádaná auta
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 11.05. 14:29 - honziss
- Policejní kontroly a měření 11.05. 14:12 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 11:54 - Předseda
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 11.05. 10:40 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.05. 08:46 - Vrooom
- VZKAZY 11.04. 19:12 - petr_riha
- Onboard videa 11.04. 08:44 - Truck Daškam
- vyber motorky 11.03. 21:59 - M.Z.