Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
10 automobilových dinosaurů: tato auta už přes 10 let nedostala nástupce
28.8.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Výrobní cykly aut se postupem času stávají z mnoha důvodů stále kratšími, je to ale pár aut, která jsou už přes 10 let stejná. Někdy ku prospěchu věci.
Většina aut dnes dostává nové generace po šesti, sedmi letech ve výrobě. Zdá se to být normální, není ale zase tak dávno doba, kdy automobily vydržely v rámci jedné generace na trhu mnohem déle a neškodilo jim to. Třeba takový Renault 5, evropský bestseller první kategorie, se v první generaci vyráběl mezi léty 1972 a 1984 a v druhé mezi roky 1984 a 1996. Pokaždé se tedy jednalo o 12 let a to jsme od konce výroby jeho druhé iteraci od současnosti vzdáleni jen 20 roků.
Dnes je standardem téměř polovina a třeba takový Volkswagen už mnohokrát „vyhrožoval” přechodem na pětileté cykly. Důvodů pro neustálé zkracování výrobních cyklů je více, tím hlavním je ale snaha udržet vůz konkurenceschopný i v prostředí, kdy se technologie vyvíjejí rychleji než kdy dříve. Proto dnes už zřídka potkáme něco jako zmíněný Renault 5 nebo třeba Citroën DS, který byl na trhu 20 let. I 14 let tria VW Sharan/Seat Alhambra/Ford Galaxy, které se v případě verze Volkswagenu vyrábělo v letech 1995 - 2009, je dnes docela raritou.
Přesto se ale najdou automobily, které jsou na trhu déle než deset let. A nemáme na mysli věci jako VW Citi Golf, což byl Golf I s pár moderními prvky, který se vyráběl až do roku 2009 v Jihoafrické republice. Nebo dokonce Hindustan Ambassador, vůz ještě starší než první Golf, který ve výrobě vydržel do roku 2014 bez zásadnějších modernizací. Mluvíme o evropském trhu a modelech, které stále svádí souboje s tou nejmodernější konkurencí.
Takovíto „automobiloví dinosauři” jsou někdy opravdu zastaralí. Automobilky se je snaží udržovat moderní různými facelifty, ale věk na nich bývá znát, pokud není facelift tak velký, že se mu dá rovnou říkat nová generace. Nejznámějšími vozy z této skupiny jsou Land Rover Defender a Mercedes-Benz třídy G, ovšem Defender už se vyrábět přestal.
Některé tyto dinosaury zákazníci stále vyhledávají a automobilky vydělávají právě na tom, že tahle auta moc nemění. Většina aut, která najdete níže, už ale novou generaci dávno dostat měla, leč nedostala. Nechme řečí, tady jsou auta, která jsme našli. Schválně jsme vynechali dodávky, pick-upy i jejich civilní verze, protože u těch jsou dlouhé životní cykly běžné. Přesto, pokud jsme na nějaký osobní vůz prodávaný v Evropě zapomněli, povězte nám to v komentářích.
1. Mercedes-Benz třídy G
„Geländewagen”, česky „terénní vůz”, je na světě od roku 1979. Jistě, tehdy neměl dvanáctiválcovou verzi AMG a po stránce vzhledu se Mercedesu postupnými facelifty daří vůz udržovat moderní až pozoruhodně dobře, ale pořád to je ta stejná utilitární krabice. Jen je nyní trochu víc vystlaná kůží a hraje si na luxusní zboží, i když je stále hlavně terénním přeborníkem. Přesto tady těžko budeme Mercedesu vyčítat, že Géčko drží naživu, je to off-road par excellence.
2. Suzuki Jimny
Koncem 90. let Suzuki potřebovalo nástupce modelu Samurai, který byl na trhu bez větších změn od roku 1981. Představilo se tedy Jimny, které je stejně malé a stejně roztomilé, ale v terénu taky úplně stejně drsné. To se psal rok 1998. Velký facelift přišel v roce 2006, kdy se Jimny zbavilo posuvných ovladačů klimatizace. To samo o sobě říká, jak je tohle auto moderní. Přesto ani tady nejde vysloveně o problém, i Jimny je schopný malý off-road a nedávno schytal další menší modernizaci.
3. SsangYong Rexton
Rexton přišel na trh v roce 2001 a tehdy to bylo na značku SsangYong opravdu moderní auto. Dnes jsme ale o 15 let dál a i přes nedávný facelift je Rexton opravdu zastaralý. Pro jeho zachovávání při životě budeme omluvu hledat stěží.
4. Lotus Elise
Elise je sice nyní označen „Series III” jako třetí generace, jenže ta je jen faceliftem Series II, která se začala prodávat v roce 2001. A i tehdy šlo jen o velký facelift ze Series I, existující od roku 1996, přišel jen kvůli měnícím se bezpečnostním regulím. A to má tento vůz ještě hlubší a vskutku pozoruhodné kořeny.
5. Rolls-Royce Phantom
Leckomu může přijít překvapivé, že otazníky nad délkou produkčního cyklu zvedáme i nad britské špičky luxusu, když jejich zákazníci nejspíš budou dost konzervativní, ale bavíme-li se o číslech, zmínit je musíme. Phantom je na trhu od roku 2003 jen s facelifty, ovšem aktuálně se pracuje na nové generaci.
6. Bentley Continental
V tomto případě si můžeme dokonce vybrat ze dvou aut - kupé GT je na trhu od roku 2003, v roce 2011 dostalo velký facelift, který je někde nazýván druhou generací. Pokud s tímto názvem souhlasíte, můžeme nabídnout čtyřdveřovou verzi Flying Spur, která přišla v roce 2005 a je v nabídce zatím bez větších změn. Kupé GT by mělo brzy dostat zbrusu novou generaci.
7. Land Rover Discovery
Vůz s označením Discovery 4 se prodává od roku 2009 a sám o sobě by měl myslet na nástupce, jenže 4 je „jen” facelift Discovery 3. Oba existují v rámci druhé generace, označené L319. Ta je na světě od roku 2004.
8. Fiat Punto
Punto, Grande Punto, Punto Evo, je úplně jedno, jaké vytisknete brožurky - tohle auto je v prodeji od roku 2005. Pár faceliftů tu bylo a i základní vzhled Punta je tak povedený, že ani v roce 2016 nevypadá beznadějně zastarale. Jenže třeba Fabia za existenci Punta stihla projít generální obměnou už dvakrát. O nové generaci se už nějakou dobou v kuloárech mluví, ale skutek utek' a výmluv spousta, alespoň prozatím. Edice Young, kterou si můžete prohlédnout na fotkách, je u takhle starého auta opravdu úsměvná - „Old but gold” by možná bylo příhodnější...
9. Aston Martin Vantage
Vantage je nejen pro fanoušky značky Aston Martin nejzářnější příklad auta, které je sice už víc než dekádu pořád stejné, ale u kterého se děsíme chvíle, kdy se přestane vyrábět. Design Astonů z první dekády 21. století je dodnes perfektní a Vantage si i přes fakt, že se prvně objevil v roce 2005 a dodnes neprošel žádnými velkými změnami vzhledu, nachází své zákazníky. A to tak moc, že se nedávno objevila verze V12 Vantage S s manuálem se závodní kulisou.
10. Opel Antara
Máme-li limit věku deset let, Antara je nejnovějším vozem na tomhle seznamu, přišla na trh v roce 2006. Jenže pak na ni v Rüsselsheimu možná zapomněli a snad ze setrvačnosti a pro posledních pár zákazníků ročně ji staví dodnes. Vyrábí se pod několika značkami včetně Holdenu a Chevroletu v Rusku a v Mexiku. Pokud byste ale hledali ojetý crossover do 250 tisíc, tohle auto se dělalo i s benzínovou V6, třebaže je s ní v Evropě vzácné.
Inspirace: Autoblog.nl
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Valencia odřeknuta, termín finále o týden později včera 14:44
- Pátek v Sepangu včera 11:04
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia 31.10.2024
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
Nejnovější články
- Základní Škoda Elroq je auto dokonale ušité podle emisních mechanismů EU. Nemá ani „slavný” deštník, téměř za nic si nejde připlatit
před 2 hodinami - Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
před 9 hodinami - Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
před 10 hodinami - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
včera - Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva