Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
10 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant
6.3.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Auta s osmi- a dvanáctiválci nemusí být vyhrazena bohatým. Jejich ceny rychle klesají, jako ojetý pořídíte zajímavý stroj i za cenu Octavie.
Mít v garáži stroj s osmi- či dvanáctiválcovým motorem je snem většiny automobilových nadšenců, pokud ne úplně všech. Bylo tomu tak vždy, dvojnásob to ale platí dnes, kdy downsizing postihuje i dříve nemyslitelné sféry trhu, kdy z trhu překotně mizí objemné motory s atmosférickým plněním a kdy si tříválce nachází cestu i do docela velkých aut. Některým se líbí americké osmiválce se svým nezaměnitelným bubláním, jiným zase vyhovují motory italské, které svým jekotem ve vysokých otáčkách také jen tak za něco nezaměníte.
Dvanáctiválcové motory zase vynikají svým krásně hladkým chodem. Proto se montují do vrcholných grand tourerů a také do těch nejluxusnějších aut světa. Ne nadarmo jsou všechny dnešní vozy Rolls-Royce dvanáctiválcové a do vrcholových Audi, Mercedesů či BMW si motor s dvanácti válci také můžete pořídit. I z těchto důvodů jim nelze upřít jistou aristokratickou auru.
Jenže pochopitelně, ne každý si může dovolit nakráčet k nejbližšímu prodejci Mercedesu a objednat si zbrusu nové dvanáctiválcové kupé. Nebo osmiválcový supersport. Naštěstí i pro chudší nicméně existuje trh s ojetými automobily, na němž se ceny těchto vozů pohybují v docela jiných sférách - poptávka po těchto modelech je na trhu s ojetinami obecně velmi malá a jejich ceny letí dolů adekvátním způsobem.
Vybrali jsme tedy pro vás po pěti kouscích od každého motoru, jejichž koupí dostanete leckdy za cenu nové Octavie nebo Superbu stroj, který nepotkáte na silnici desetkrát denně, který nepotkáte možná ani jednou, pokud nemáte vážně velké štěstí. Většinou to totiž nejsou zrovna auta, kterými by lidé jezdili denně do práce.
Ovšem, údržba může být náročnější a ve spoustě případů tomu tak i je, zejména v případě dvanáctiválců, ale s tím je potřeba počítat a hlavně nekupovat nejlevnější kousky, protože ty mohou snadno spolknout na opravách statisíce. Ale už nezdržujme, tady je desítka zajímavých strojů, kterými si můžete udělat radost a kvůli jejichž koupi nemusíte zrovna vykrást banku. Alespoň většinou.
Relativně dostupná a zajímavá osmiválcová auta
Osmiválcových aut existuje ještě docela dost a mnohdy se dají pořídit za dobré peníze, proto neberte seznam níže jako nějaké dogma, ale spíš jako náš názor, návrh. Dají se najít Mercedesy E 500, pětková a sedmičková BMW nebo třeba i Ferrari a Maserati. A také Amerika toho nabízí skutečně spoustu, od pick-up trucků přes sedany po stroje jako Ford Mustang či Chevrolet Corvette. Některá z těchto aut, ale nejsou tak zajímavá nebo tak dobře dostupná v našich končinách, nás zaujala spíše tato.
1. Audi R8 V8
První generace Audi R8 tu je s námi už nějakých osm let, přišla v roce 2007. A předběhla svou dobu do takové míry, že stačila pouhá změna designu světel při faceliftu - a ani ta nebyla úplně nutná - a R8 stále vypadá jako nové auto. Je to stroj, který umí být beránkem, když potřebujete jen zajet pro rohlíky, ale zároveň vlkem, když to cestou z obchodu vezmete přes závodní okruh.
R8 patří k těm dražším na tomto seznamu, na ojetou je potřeba dobrý milion a půl. To v absolutním měřítku nejsou malé peníze, ale na poměry osmiválcových supersportů to mnoho opravdu není. Osmiválcovou verzi ale čeká konec a manuální převodovka bude s novou generací ta tam tím spíš, takže cena už nejspíš nebude klesat tak moc. Ideální čas pro koupi, podle mnohých zasvěcených názorů je V8 lepší než verze s desetiválcem.
2. BMW M5 E39
M5 generace E39, vyráběnou mezi léty 1999 a 2003, nelze označit jako poslední M5 s osmiválcem, ale poslední M5 s atmosférickým osmiválcem a manuální převodovkou to je zcela jistě. Vznikla v době, kdy ještě byl moderní upsizing, nikoliv downsizing, takže ačkoliv její předchůdkyně měla řadový šestiválec, tenhle stroj má 4,9litrovou V8 o 400 koních. A také tehdy BMW M ještě znamenalo Motorsport, nikoliv Marketing.
Zrychlení na stovku za 4,9 vteřiny je dost dobrý čas i dnes a s odstraněným omezovačem rychlosti tyhle stroje zvládaly okolo 290 km/h. Nečekejte tu ale moc elektroniky, většinu práce musí odvést váš pravý kotník a cit pro vůz. To má výhody například v tom, že se s M5 E39 dá snadno a krásně driftovat. A to všechno klidně za půl milionu korun.
3. Jaguar XK8
První generace nového XK, Jaguar XK8, spatřila světlo světa v roce 1996, tedy před téměř dvaceti lety, a vyráběla se do roku 2006. S označením X100 to byl nástupce modelu XJS a ze začátku měl nový čtyřlitrový motor Jaguar AJ-V8. A stejně, jak svým designem ohromil tehdy, je schopen zejména některým fanouškům rozklepat kolena ještě dnes. XK8 sází na eleganci, XKR přidává třeba výdechy na kapotě.
Čtyřlitr měl nějakých 290 koní a verze XKR posílala na kola díky kompresoru 370, obě pochopitelně přes automatické převodovky. 4,2litrové motory pod kapotou, které přišly v roce 2002, byly o něco silnější. Kdysi byly odpovídajícím způsobem drahé, dnes vám i na novější kousky bude stačit 400 tisíc korun.
4. Pontiac GTO
Ovšem, Pontiac je americká značka a jméno GTO má u něj dlouhou a slavnou historii. O to víc mohli někteří fanoušci nad GTO čtvrté generace, které se ukázalo v roce 2004, ohrnovat nos. Je to totiž v útrobách Holden Monaro, stroj navržený a zkonstruovaný v Austrálii. A ve Velké Británii ho znají jako Vauxhall Monaro, což je jen jiné jméno pro Opel.
Jenže v Austrálii mají osmiválcová auta také velkou tradici, vzpomeňte například na Šíleného Maxe, hrdinu kultovních, i když možná trochu přeceňovaných filmů. A osmiválec pod kapotou Pontiacu GTO je 5,7litrový motor z rodiny LS, který pracoval i v Chevroletu Corvette. Výkony také hovoří jasnou řečí - 402 koní a 529 Nm pod plynem není málo a i když může GTO působit líně, dostane se vám pod kůži a maximálka 274 km/h také není vůbec špatná. Těchto strojů je v kontinentální Evropě jako šafránu, ale existují a na slušný kousek vám bude stačit nějaký půlmilion.
5. Porsche 928
Velký grand tourer ze Zuffenhausenu měl kdysi nahradit ikonické Porsche 911, protože si automobilka byla dobře vědoma limitů motoru za zadní nápravou. 928 tedy dostala klasickou koncepci motoru vpředu a zadního náhonu a onen motor vpředu byl vidlicový osmiválec, zpočátku 4,7litrový, později pětilitrový a v nejvyšší verzi GTS, která je i na obrázcích, měl motor 5,4 litru a nějakých 340 koní.
A právě díky tomu, že to není 911, se tyto stroje dají sehnat za velmi dobré peníze. Hodně záleží na verzi, předfaceliftová 928 či 928 S se dá pořídit klidně okolo 350 tisíc korun, na GTS je třeba něco přes půl milionu. Pokud ale chcete manuál, kterých je naprostá menšina, bude potřeba si připravit větší sumy.
Relativně dostupná a zajímavá dvanáctiválcová auta
U dvanáctiválců už to je horší, najít V12 za rozumné peníze tak snadné nebývá. I tak se ale může poštěstit narazit na třídu S od Mercedesu, mnichovskou řadu 7 či třeba Audi A8 nebo i Volkswagen Phaeton, které sice nemají motory striktně vidlicové, ale počet válců je správný a to je to hlavní. Anebo si můžete vybrat jeden z pěti strojů, které bychom zvolili my.
6. Aston Martin Vanquish
Pokud patříte k lidem, kterým se nejnovější Astony příliš nelíbí, pak může být Vanquish z let 2001 - 2007 tou správnou volbou. Je to stroj, který působí velmi svalnatě a ještě dnes vypadá moderně, snad i proto, že může být vnímán jako designový můstek mezi DB7 a DB9. A jezdil s ním James Bond ve filmu Dnes neumírej, posledním, kde se objevil Pierce Brosnan.
Šestilitrový dvanáctiválec pod kapotou posílá svých 450 koní, 520 v pozdější verzi Vanquish S, na zadní kola přes nikterak příjemný robotizovaný manuál, proto je vhodnější volit auta z konce životního cyklu. Aston nabízel i konverzi na manuální převodovku, ale za patřičnou sumu. Ani tak nebude Vanquish z nejlevnějších, ceny v posledních letech lehce narostly, takže je potřeba si připravit tak 2,5 milionu na slušný kousek.
7. BMW 850i
Nekonečně elegantní BMW řady 8 je stroj, na jehož nástupce fanoušci čekají už od roku 1999. Je to velký, těžký a pohodlný grand tourer, který měl sesadit z trůnu vrcholná kupé Mercedesu, známá pod označením CL. Byl to stroj technologicky velmi vyspělý, a to nejen na svou dobu - vrcholná 850CSi třeba měla natáčení zadních kol.
Řada 8 se vyráběla s osmiválcem o čtyřech litrech objemu ve verzi 840Ci anebo s V12, označený jako 850i, Ci a CSi. I k dvanáctiválci bylo možno si objednat manuální převodovku a dost lidí to také dělalo. Pochopitelně je nejlepší verze 850CSi, která je s 375 koňmi nejsilnější, ale také za ni zaplatíte nejvíc. Na slušný základní kousek však postačí půl milionu korun. Jen pozor na nejlevnější kousky, protože onen dvanáctiválec vyžaduje pečlivou údržbu, jinak se z něj stane bezedná díra na peníze za opravy.
8. Ferrari 456
Tento trochu pozapomenutý stroj, který se vyráběl mezi léty 1992 a 2003, byl ve své době nejrychlejším produkčním čtyřmístným autem světa. Jen se do něj čtyři lidi vešli dost špatně - zadní sedadla tu byla spíš jen do počtu, ale v nouzi tam někoho odvezete. A také ještě teď, po více než dvaceti letech, vypadá velmi elegantně.
Jeho dvanáctiválec o 5,5 litrech objemu dával 442 koní, ale vzhledem k tomu, že to je grand tourer, dá se předpokládat, že se s ním většinou jezdilo klidně, takže by mohl být spolehlivý. Ale pořád je to Ferrari, takže se bude hodit kompletní servisní historie. Je to ale snad nejlevnější cesta, jak se dostat k aspoň trochu modernímu dvanáctiválcovému Ferrari - slušný kousek přijde na něco víc než milion korun.
9. Lamborghini Murciélago
Nástupce Diabla a předchůdce Aventadoru není nijak staré auto a je to jedno z prvních, na kterém Lamborghini skutečně spolupracovalo s Audi. Výhodou budiž, že se Italové starali zejména o zevnějšek a Němci o vnitřnosti, takže je to auto navýsost krásné i dnes, čtrnáct let od uvedení na trh. Ve srovnání s Aventadorem je kulatější a není tak agresivní.
A na rozdíl od něj ho také můžete mít s manuální převodovkou. Je ale potřeba přijmout fakt, že spojka je spotřební materiál; jinak je Murciélago docela spolehlivé. Existuje prý i exemplář s více než 400 tisíci najetými kilometry. Stále je to Lamborghini, takže na slušný kousek je potřeba si připravit okolo 3 milionů korun. A také si dát pozor, než se s ním sžijete, protože může kousat.
10. Mercedes-Benz CL 600
Druhá generace Mercedesu CL byla ve výrobě mezi léty 1999 a 2006 a montovaly se do ní i osmiválce, ale také dvanáctiválce a dokonce hned několik různých, ať už atmosférických, přeplňovaných anebo upravených u AMG. Ve všech verzích počítejte se špičkovým luxusem, je to stále v podstatě dvoudveřová třída S.
Design vznikl v 90. letech a oproti svému nástupci, prodávanému od roku 2006, je druhá generace mnohem více elegantní. A má velmi krásné zadní okno, které je pro spoustu příznivců hlavním důvodem, proč si CL 600 pořídit. Manuál tu nehledejte, ale atmosférický dvanáctiválec o 367 koních byl pod kapotou v letech 2000 - 2002. I těch je na prodej docela dost, ale je potřeba si připravit dobrých 400 - 500 tisíc korun; levnější CL 600 mohou být pasti na neinformované.
Jak jsme už naznačili, v obou skupinách a zejména v té první narazíte na další zajímavé osmiválce za rozumné ceny, třeba BMW 645i předposlední generace, které bylo ještě k mání s manuální převodovkou. Pokud máte další zajímavé tipy, diskuze je vám k dispozici...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Jediná Čechy ve velkém nechtěná bazarová škodovka se dá pořád koupit v krásném stavu, na západě o ni stojí
před 5 hodinami - Nástupcem propadáku, který nezachránil ani Lewis Hamilton, si Mercedes není jistý tak moc, že ho faceliftoval ještě před premiérou
před 7 hodinami - Rolls-Royce ukázal nový obří 20válcový motor, tomu se říká lék na nemoci doby
před 8 hodinami - Jaguarem na poslední chvíli zaříznuté turbínové superauto nakonec míří na silnice, jeho autor ho prostě musel dokončit
před 10 hodinami - Elektrický Mercedes za deště shořel majiteli pod rukama a zapálil mu dům, i když hodiny stál a ani se nenabíjel
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 11.02. 18:05 - Předseda
- vyber motorky 11.02. 17:53 - jerry
- BMW Divize 11.02. 14:45 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 11.02. 14:14 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 11.02. 10:58 - Truck Daškam
- Suzuki obecně 11.02. 07:47 - jerry
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 21:22 - Lachende Bestien
- Rychlodotazy 11.01. 18:05 - delphin