Home > Rubriky a sekce > Tuning > Článek
Edo Competition BMW M5 Touring Dark Edition: poslední pocta 5,0 V10
5.7.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
BMW sice již představilo novou generaci M5, u Edo Competition se ale rozhodli zavzpomínat na tu starou. Z M5 E61 Touring udělali Dark Edition.
Německý tuner Edo Competition (neplést s Eco Competition...) je proslulý spíše úpravami supersportů od Porsche nebo Lamborghini, tentokrát se ale rozhodl vyladit BMW M5, navíc v jeho předchozí generaci. Proč? Chtěl tak mimo jiné vzdát hold atmosféricky plněnému pětilitrovému desetiválci, kterým byl tento vůz poháněn. Jde totiž o jeden ze špičkových motorů, kterým v Mnichově v posledních letech bez okolků postavili hřbitov. Svého pohřbu se krom něj dočkal i mnohonásobný motor roku 3,2 R6, který se naposledy objevil v Z4 M Coupé a nejnověji se na poslední cestu chystá i 3,0 R6 v provedeních N52 a N53, jenž byl čerstvě vyřazen z nabídky agregátů pro pětku generace F10 a roadster Z4 v provedení E89. Nebudeme se ale tentokrát zabývat tím, proč BMW přestává vyrábět tři z nejlepších motorů, které kdy mělo, a podíváme se raději na auto, v němž jeden z nich ještě najdeme: BMW M5 Touring Dark Edition.
Právě takto totiž Edo Competition svém nejnovějšímu výtvoru říká. Jak je u tohoto úpravce zvykem, modifikace stojí primárně na technických základech, a tak máloco pod kapotou najdeme v sériové podobě. V prvé řadě se změn dočkal motor, byť relativně jemných. Nový výfukový systém s jinými katalyzátory, upravené sání a přeprogramovaná řídící jednotka se postaraly o zvýšení výkonu sériového provedení s 507 koňmi až na pěkně vypadajících 555 hřebců. Vyšší výkon pramení ze zvýšeného točivého momentu, jehož maximum se posunulo z 521 Nm na 560 Nm.
Změn se dočkal i podvozek, který se o něco málo přiblížil k zemi, ani brzdy podle všeho nejsou sériové, úpravce se ale o provedených modifikacích konkrétně nezmiňuje. U série nezůstalo ani v případě karoserie, jeź dostala upravený přední nárazník s dodatečnými světly, jiný je i zadní nárazník, který dělá místo pro výraznější koncovky výfuku a doplňuje i větší střešní spojler. Nejviditelnější venkovní změnou jsou ale 20" černá kola se stříbrnými límci, jež obouvají pneumatiky 255/35 R20 vpředu a 285/30 R20 vzadu.
Řádně vylepšit si můžete nechat i interiér, zde ale Edo zůstává u konstatování širokých možností individualizace díky bohaté nabídce kožených čalounění a karbonových obkladů. Co zmiňuje konkrétně je nových tachometr cejchovaný až do 360 km/h, který si na přiložených snímcích můžete prohlédnout více než dosyta.
Nevíme, proč „u Eda” zvolili za základ verzi kombi, tím spíše pak v černé barvě. Ale vzhledem k tomu, že výsledný vůz vypadá jako pohřebák, tušíme souvislost s osudem, který motor této M5 a vlastně i vůz jako takový nedávno potkal. Na každý pád nejde o žádnou relikvii, dynamika takto vyladěného vozu je pozoruhodná - na stovku zrychlí za 4,2 sekundy, na 200 km/h pod 14 sekund a maximální rychlost činí 305 km/h. Omezovač rychlosti si v tomto případě ani neškrtne.
Na cenu úpravy se musíte přeptat přímo u Edo Competiton, v tomto případě si s sebou ale nezapomeňte přibalit svou M5 E61. V Mnichově vám už žádnou další nevyrobí...
Edo Competition BMW M5 Touring Dark Edition
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro včera 11:20
- News z EWC Endurance včera 11:00
- Indian Sport Chief RT a Super Chief Dark Horse 2025: stylové cruisery včera 08:00
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu 30.1.2025
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? 30.1.2025
Nejnovější články
- Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
včera - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Fiat chce vrátit do hry možná nejlepší a určitě nejdrsnější Pandu, dojíždí ale na následky svých předchozích chyb
včera - Také Mercedes žaluje EU kvůli clům na auta Číny, ač z Číny žádné své vozy do Evropy nedováží
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.01. 10:38 - Truck Daškam
- OT - zavírám krám, uklízím 01.31. 20:14 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus