Home > Rubriky a sekce > Tuning > Článek
BMW Z4 s motorem 50d a 430 koňmi je asi nejrychlejší diesel světa
17.3.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
AC Schnitzer nacpal do Z4 motor z BMW 550d a stvořil ACZ4 5.0d s maximální rychlostí přes 300 km/h.
Dieselový motor v kabrioletu je trochu zvláštní nápad, protože vás nedělí okna a střecha od mnohdy dost nepříjemného zvuku a výfukových plynů nevábného odéru. Přesto se však Němcům takové stroje daří prodávat, ať se podíváme na BMW nebo Audi. Co si ale z Mnichova nepořídíte, je roadster Z4 s naftovým motorem. Můžete tu mít čtyřválec nebo šestiválec, ale jen spalující benzín, nikoliv naftu.
Slušně silný vznětový řadový šestiválec ale je pod kapotou BMW X5 M50d - a všech ostatních derivátů M Performance, například i M550d, která vyhrála naši desítku litrově nejsilnějších dieselů. Tunera AC Schnitzer napadlo zkombinovat Z4 s tímto dieselovým šestiválcem. Ve standardu díky třem turbodmychadlům dává 381 koní a 740 Nm.
Už tato čísla by znamenala slušný náskok na nejsilnější sériovou Z4, která z třílitrového benzínového šestiválce doluje 340 koní a 450 Nm standardně, 500 Nm při overboostu. AC Schnitzer si však s oním dieselem ještě pohrál a výsledek je působivý - motor dává 430 koní a 840 Nm, které jsou k dispozici mezi 2 000 a 2 400 otáčkami. To znamená 143,7 koně na litr; objem zůstal na třech litrech, označení ACZ4 5.0d má tedy vypovídací hodnotu úplně stejně žádnou, jako většiny číselných označení motorizací BMW jako takového.
Úpravy se ale v tomto případě neomezily jen na motor, také došlo ke slušnému a dost jednoduchému snížení hmotnosti. Sice s tím přijdete o nebe nad hlavou, ale to nemusí být s dieselem pod kapotou zas taková ztráta, jak stojí i výše. A úspora hmotnosti není zanedbatelná - nahrazením skládací plechové střechy karbonovým hardtopem a několika dalšími úpravami, jako např. lehkými kovanými koly či odlehčeným výfukovým systémem, se podařilo dostat hmotnost na 1 469 kg, o 131 níž než v sérii. A dost z této hmotnosti očividně zmizelo v horní části auta a také jí slušná část byla neodpružená.
Výsledky na poli rychlosti se pochopitelně dostavily. Na stovce je toto diesel-kupé za 4,5 vteřiny, ale to tu není ten nejdůležitější údaj. Sériové deriváty M performance, jako např. M550d, zvládají 250 km/h, protože se oficiálně nedá posunout jejich omezovač rychlosti. ACZ4 5.0d však údajně jezdí víc než 300 km/h, což by ji mělo činit nejrychlejším silničním dieselem na světě - anebo velmi blízko tomuto titulu.
Pokud je nám známo, dosud tento titul držel stroj s názvem ACS3 3.5d, tedy šestiválcové dieselové BMW řady 3 se čtyřmi dveřmi, upravené také AC Schnitzerem. Onen rekord měl hodnotu 288,7 km/h a byl skutečně naměřen na Nardu před pár lety. Objevilo se také britské kupé Trident Iceni, které s 6,6litrovým dieselovým osmiválcem o 400 koních a 952 Nm prý zvládalo 306 km/h, ale nevíme, nakolik byl prokázán - či nakolik se vůbec Trident Iceni vyrábí, nezaznamenali jsme jediné video s pojízdným exemplářem.
Maximálka ACZ4 5.0d tedy také není ani přesná, ani prokázaná - ale doufejme, že se tak brzy stane, abychom měli jasno. Kde je ACZ4 5.0d skutečně nejrychlejším dieselem, je okruh Sachsenring, který zvládla za 1:37,22. Změřit tam maximálku ale nebylo možné, jinak bychom ji ostatně už znali. V co nyní můžeme doufat, je přinejmenším ten správný kousek Autobahnu bez provozu, ne-li uzavřený polygon, a setkání ACZ4 5.0d s Tridentem Iceni.
AC Schnitzer aktuálně říká, že tento vůz vyvinul jako jednorázovou záležitost, pokud byste ale stáli o podobný, stvoří vám jej za cenu okolo 114 tisíc Eur, tedy asi 3,1 milionu Kč. Nejrychlejší benzinové auto světa by vás dozajista vyšlo dráž...



















Diesel v Z4 může působit nepatřičně, ale pokud to bude nejrychlejší silniční diesel na světě...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Aby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
před 6 hodinamiPorsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
včeraPrvní kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
včera
Nové na MotoForum.cz
- Portimão-Test, 1. den: BMW před Ducati; dále Yamaha a Honda včera 20:57
- Show Marca Marqueze, crash Bagnaii včera 20:28
- V Moto2 první Gonzalez, 18. Salač - a musí do Q1 včera 18:52
- Úvod v Argentině zvládl nejrychleji Marc Marquez včera 16:49
- Ducati Panigale V4 S Carbon: s karbonovými koly včera 08:00
Nejnovější články
Němci proklepli nejspolehlivější dostupné auto podle svých vlastních STK, kladů má na rozdávání
před 4 hodinamiAby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
před 6 hodinamiŠkoda začala odhalovat svou novou vlajkovou loď, bude to další velmi kontroverzní novinka
před 7 hodinamiUž i Němci chápou: „Automobilky kvůli elektromobilům uvízly v katastrofální spirále ztrát.” Uniknout z ní nebude snadné
před 9 hodinamiBMW poprvé ukázalo novou elektrickou řadu 3. Vypadá to, že ji znovu trápí stejný problém jako dnešní pětku
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Chlubítko univerzální 03.15. 16:56 - řidičBOB
- Politický koutek 03.15. 16:09 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.15. 15:04 - řidičBOB
- Výběr autopojištění 03.15. 15:01 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.14. 10:22 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 10:16 - Brus
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 03.13. 14:26 - jerry