Home > Rubriky a sekce > Tuning > Článek
Alpina D5 Bi-Turbo: BMW M5d pro nedočkavé
15.9.2011 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Alpina je opět o krok před divizí M. Její D5 se jistě dočká označení M5d dříve než podobný vůz od BMW. Vzhledem se eMku podobá, výkony už méně.
V historii BMW už se našla řada modelů s naftovými motory, kterým se neoficiálně přezdívalo M3d. Pro fandy tradičních hodnot a znalce opravdových M modelů to vždy byla svatokrádež a chlubení se cizím peřím, pro ostatní možnost zvýšit svou prestiž v očích laiků a leckdy o důvod víc, proč koupit diesel. Prvním vozem, kterému se této „cti” dostalo, bylo BMW e46 330d. Pak přišla nová generace řady 3 E90 a s ní BMW 335d. Voila, nová M3d byla na světě. Stejný motor se dostal i pod kapotu řady 5 a nejeden majitel 535d se pak hrdě hlásil k tomu, že zrovna on jezdí v M5d.
Samotné BMW však vždy mělo dost rozumu, aby se k těmto praktikám nehlásilo. Ani k označování, ani k dieselům pod kapotou modelů s písmenem M ve znaku. Proč říkám mělo? Inu proto, že i toto tabu padlo a přestože to nebude přímo M5d, označení nejsilnějšího dieselu u nové řady 5 k tomu nebude daleko, těšit se totiž můžete na M550d xDrive. K tomu se se svou troškou do mlýna přidává Alpina, když na autosalonu ve Frankfurtu představila svou „M5d” ještě dříve, než to udělá přímo BMW. Výrobce tvrdí, že od té doby, co se dieselová auta účastní automobilových závodu a velmi často vyhrávají, není důvod neudělat sportovně zaměřený nafťák i pro normální lidi, což je jistě pozoruhodná argumentace.
Vznikla tak Alpina D5 Bi-Turbo založená na současné generaci řady 5. Pod kapotou se ukrývá dvoustupňově přeplňovaný dieselový třílitr, který se pohání i zmíněné 335d a 535d. Je samozřejmé, že si s ním u Alpiny pohráli a vymáčkli z něj maximální výkon 350 koni v intervalu 4 000 - 4 200 1/min. Hlavní zásluhu na posílení má nový sací trakt, větší mezichladič stlačovaného vzduchu a dodatečné chladiče vody a oleje tak, aby všechny klíčové komponenty pracovaly při ideální teplotě. Bylo tak možno zvýšit pracovní tlak vstřikovačů i turbodmychadel. Alpina tvrdí, že motor má velmi živé odezvy a nenuceně se točí až do 4 500 1/min. I přes vysoký výkon má D5 BiTurbo být úsporným vozem. Průměrnou spotřebu Alpina deklaruje na 6,2 l (kombi 6,5) na 100 km. To odpovídá číslům, která BMW uvádí u 530d. Že by se u Alpiny naučili zásadnímu marketingovému heslu Audi, že papír snese vše (Vorsprung durch Papier)?
Motor je spřažen s osmistupňovým automatem ZF Switch-Tronic klasické konstrukce, který má umožňovat velmi sportovní jízdu. Řidič může volit mezi normální a sportovním chováním, může řadit sám pomocí pádel na volantu, ale také může zvolit režim Eco Pro, který veškeré dynamice zatne tipec. Ten nechme stranou, dejme volič do polohy S, plyn na podlahu, na stovce jsme za 5,2 sekundy a pokud najdeme dostatečně dlouhý úsek, ručička rychloměru se vyšplhá až na 270 km/h.
Také podvozek byl upraven. D5 Bi-Turbo samozřejmě není okruhové nářadí, přesto technici Alpiny upravili sériové zavěšení kol tak, aby bylo dosaženo agilnějšího chování. Ovládání elektronicky ovládaných tlumičů systému Drive Performance Control bylo překalibrováno, vedle nich pracují kratší pružiny a obě nápravy mají jiný odklon a sbíhavost. U Alpiny nikdy nesmí chybět velká kola ve firemním designu. U D5 mají průměr 20 palců a sou na nich obuty pneu Michelin Pilot Super Sport o rozměrech 225/35 vepředu a 285/30 vzadu. Ani brzdy nejsou nejmenší, na přední nápravě najdete kotouče o průměru 374 mm, vzadu pak 345 mm.
Kdo zná Alpinu ví, že D5 se neobejde ani bez dalších charakteristických znaků. Aerodynamická sada složená z obou nárazníků odděluje Alpinu od zbytku BMW řady 5, ani dvě dvojité koncovky výfuku nejsou zrovna obvyklé. Uvnitř? Opět typická Alpina. Modré pozadí budíků, ručně obšitý volant s firemním znakem a spousta dřeva a drahé kůže. Prostě luxusně sportovní sedan vyšší třídy jak má být.
Tip: Projděte si také další novinky letošního frankfurtského autosalonu.
Alpina D5 Bi-Turbo
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před hodinou - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejčtenější články
- Majitelům nových Maserati za jízdy dochází benzín, i když palivoměr ukazuje, že „šťávy” mají dost
2.10.2024 - „Zýrou emišns”? Volvo přiznalo, že jeho „nulové emise” znamenají přesně 36,7 tuny CO2, to je panečku matematika
2.10.2024 - Jeep žádá majitele téměř 200 tisíc dobíjecích aut, aby je nenabíjeli a neparkovali uvnitř, 13 už jich shořelo
2.10.2024 - Vrcholné elektrické Mercedesy ztrácí na ceně tak moc a tak rychle, že se po chvíli prodávají levněji než tuctové nové Tesly Y
2.10.2024 - Velké SUV Renaultu jako nové propadlo. Jako ojeté je na tom snad ještě hůř, stojí ale pakatel
2.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva