Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test VW Polo 2014 1,2 TSI: Der Golf Junior
25.7.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Inovace dablera Golfu tkví hlavně v úspornějších motorech a novém ladění podvozku. V dílčích kláních vždy nevítězí, desetiboj ale opanuje.
Přehled kapitol
Pět generací, bezmála čtrnáct milionů vyrobených kusů, už čtyřicet let v modelovém programu. Ve stínu populárnějšího, ale jen zanedbatelně staršího Golfu si Polo dokázalo za dobu svého působení vydupat cestu k úspěchu, který z něj po právu udělal další symbol modelové palety, bytelný pilíř portfolia Volkswagenu, pro mnohé etalon kategorie malých hatchbacků. V této třídě ovšem přikládám největší váhu osobním preferencím, jejichž zásluhou se mnohem více než na historii hledí na první dojem.
Někteří využívají tyto vozy jako druhé auto do rodiny, pro jiného právě takový vůz zastává roli jediného vozu, který musí zvládnout víc. Logicky tak někomu vyhovuje větší zavazadelník, jinému měkčí podvozek, pro dalšího hraje první housle design. Tak či onak, už jen pro tak vysoký počet prodaných kusů musí být každému jasné, že Polo lidé navzdory nadprůměrným cenovkám a silné konkurenci při výběru vozu podobné velikosti neopomíjejí.
U nás, v zemi velkých zavazadelníků a levných náhradních dílu, kde vrcholu prodejního řetězce mezi malými hatchbacky dominuje Fabia, zastává Polo vlastně ekvivalentní roli jako Golf vzhledem k Octavii. Jedná se o technicky velmi podobné, v některých ohledech jen méně šizené auto, které využívá zvučnějšího jména, aby obhájilo jednoznačně nadprůměrnou pořizovací cenu. Koncernová politika a promyšlený německý marketing rozhodují o tom, že se tyto dva (s Ibizou rovnou tři) vysoce konkurenční modely nedostávají do zásadního křížku, přestože u Pola ani Fabie, nikdo nemůže řešit, zda má jeden či druhý v závislosti na výkonu „kliku“ nebo víceprvek.



Předchozí generaci wolfsburského „drobku“ jsem po zkušenostech směle prohlašoval za výhradně městské, třebaže nadmíru dobře jezdící auto, zatímco u posledního modelu prodávaného od roku 2009 nacházím citelně silnější pojítko k větším modelům, jmenovitě s Golfem. Je jedno, zda se bavíme o použitých motorech, podvozku, nebo o samotném designu, v mnohých ohledech ve mně Polo skutečně navozovalo dojem, že by mohlo zvládnout jen s nepatrnými rozdíly téměř totéž, co jeho tehdejší větší bratr.
Jistěže to souviselo s velikostí. Jak si automobily s každou další generací až na výjimky rostou, Polo se jen za posledních čtrnáct let protáhlo na délku o bezmála čtvrt metru. Souběžně s tím mu ale začala znepříjemňovat život početnější skupina konkurentů, kteří sáhli po větších kalibrech. Každý z nově příchozích může sebrat Polu kus pracně získané slávy, a tak se i z toho důvodu po pěti letech rozhodli u automobilky pro modernizaci. Zatímco navenek by nebylo obtížné zaměnit novinku za totéž auto před faceliftem, v útrobách vítá malý Golf novou techniku - v čele s přepracovaným podvozkem a úspornějšími motory, v kabině s moderními prvky výbavy, které dosud nebyly u podobných aut k vidění.
Musím se tedy začít pídit, zda se facelift náhodou nedotkl vozu jen na papíře, a hlavně, zda jsou tyto změny opravdu znatelné a v praxi využitelné. Nešlo nakonec náhodou pouze o povinnou obměnu, která proběhla výhradně za účelem splnění emisní normy Euro 6 a dosažení menších europokut za nadlimitní emise CO2? Na dveře už bouchá velmi hlasitě nová Fabia, a tak je nejvyšší čas získat alespoň nějaký náskok, z něhož bude dozajista velmi rychle ukrojeno. Pojďme se na to a mnohem více podívat postupně a především zevrubněji.
Kabát nepřevlékl, dostal však nové knoflíky
Při přebírání testovacího kusu jsem ihned nabyl dojmu, že musíte být jedině skutečným skalním fanouškem Pola - nikoli toho vodního - aby vás změny karoserie hned v první chvíli praštily do očí. Vůbec bych se nedivil, že tak jako já, tipujete leda ony odlišné nárazníky. Ten přední s chromovanou linkou je z nich jistě výraznější, ale co víc? Třeba inovovaná maska chladiče s posunutým (jak jinak něž chromovým) proužkem. Jinak zkrátka nic zásadního, chtělo by se říci.
Dále? Vybrání pro umístění poznávací značky na zádi je nově protažené do boků a nárazník nyní dozdobili dvojicí odrazek. To je moc fajn. U VW evidentně toužili něco změnit, prostě jen proto, aby něco změnili, ale jen tak, aby se kukuč změnil minimálně, nebo raději vůbec. A skutečně to tak nějak dopadlo. Celek mi na jednu stranu přijde nadále vesměs stejný, na druhou lehce modernější, tedy asi takový, na jaký jsme po faceliftech (a někdy i nových generacích) wolfsburských už s železnou pravidelností zvyklí. Evidentně tu je vidět snaha pokud možno neublížit vozu, který se prodává dobře, provést opatrnou evoluci, žádnou zbytečně křiklavou evoluci.
Podle produktových manažerů z VW je design karoserie navzdory sotva rozpoznatelným změnám „sportovnější” a vůz na pozorovatele údajně zapůsobí zpředu jako opticky širší. V tomto ohledu by mu zmíněné jistě neškodilo, poněvadž patří nadále mezi zcela nejužší vozy segmentu, na chvostu za sebou totiž nechává pouze současnou Fabii. Pokud někomu skutečně připadá širší než předtím, nemám námitek, ale sám to tak nijak zásadně nevnímám.
Minimálně u standardní verze jsem však očekával alespoň diodovou techniku pro denní svícení a té se Polo nadále ne a ne dočkat, přes den tedy bude zářit alespoň prozatím jen krajními segmenty mlhovek. Od podzimu mají stěžovatele „mého formátu“ umlčet příplatkové „full LED“ světlomety, které dají přídi podstatně zajímavější náboj než aktuální decentně pozměněná grafika halogenů. Chystanou nejvyšší variantu jste dozajista viděli při příležitosti představení. I když vám nepovím, jak funguje, rozhodně se nedá očekávat, že bude za pakatel. Však se na to podívejme.
Delší dobu začínám nabývat dojmu, či spíše už jsem o tom přesvědčen, že se Volkswagen snaží nenásilně a hlavně v utajení vytáhnout ze zákazníků peníze navíc už při prvních krůčcích konfigurací. Znáte někoho, kdo by si potenciálně vybíral tak velká auta, jako Golf a Polo v šedé barvě, mimochodem jediné barvě oproštěné od příplatku? Takový Golf mi nevadí, ale u menšího Pola? Mnoho jich opravdu nebude. Bílá či testovaná modrá pastelová barva, po mém soudu velmi pěkná a také odkazující na předchůdce, už jistou investici vyžaduje, a sice 3 700 korun. Není to částka, která by byla dramatická, ale přeci jen.
Šestnáctipalcová kola Portago z fotografií pak vytahují z peněženky bezmála devět tisíc, zatmavená zadní skla pak dalších 8 100 Kč. A to se prosím bavíme o nejvyšším výbavovém stupni Highline, kde bych vsadil na větší výhody. Cenově jste tak rázem o dvacet tisíc výše, třebaže jste si v podstatě ještě nic zásadně přelomového nevybrali. Nemáte totiž ani metalický lak, ani výraznější sedmnáctky. V tomto tedy spatřuji první jasnou nápovědu, že Polo ani jeho tvůrci sebevědomí nepostrádají. Majitelé předchozí generace ale tuto politiku akceptovali, ba co víc, pětidveřovou karoserii už dostáváte bez příplatku (nebo si za ní bez otázky VW připlácíte - úhel pohledu), jiná se u nás totiž nenabízí.
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
před 5 hodinamiU Volva už nemyslí hlavou. Stáhli bizarní reklamu vytvořenou AI z toho nejabsurdnějšího důvodu: Kvůli emisím CO2
včeraAž bude VW opravdu zoufalý a ztratí zbytky sebevědomí, přijde s tímhle: Modelem ID.1 „oholeným” až na kost
11.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
„Americkej kýbl” za 4 miliony ničí jeden okruhový rekord za druhým, je rychlejší než násobně dražší McLareny či Porsche
12.2.2025Nové Bugatti s motorem V16 naplno předvedlo svůj zvuk, při túrování štěká jako nasupený buldok
12.2.2025Ještě donedávna jen elektrický Dodge nakonec může dostat zpátky motor V8, dokonce i úplně nový
12.2.2025Francouzská komedie: Alpine zkouší za 6,7 milionu prodat speciál pomalejší než o 2,5 milionu levnější Porsche, jeho dynamiku si vymyslel
12.2.2025Tesla ve vlastních zveřejněných materiálech možná nechtěně propálila své nové modely. A možná jen hraje hry
12.2.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva