Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test VW Golf VII 1,4 TSI: das ist gut
20.2.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ video) Loni testovaný nový Golf 1,6 TDI mi příliš zajímavý nepřišel. Změní se to, když mu seberete klikovou nápravu, diesel i nešťastný pětikvalt?
Přehled kapitol
Tento test by asi měl začínat slovy o tom, jakou legendou Golf je, kolik dekád už se vyrábí nebo jaké množství lidí v něm absolvovalo své první milostné hrátky (budete se divit, ale i tohle prý ve Wolfsburgu vědí). Jenže mně je to úplně jedno. Nechci tedy Volkswagenu upírat pocty za to, že po několik desítek let dokázal znovu a znovu uspět v segmentu trhu, na který si brousí zuby nejvíce konkurentů, pro kvalitu jakékoli další generace Golfu to ale neznamená prakticky nic. Můžete tedy namítnout, že dlouholeté zkušenosti s výrobou a prodejem podobného auta se nutně musejí otisknout i do jeho další generace a nebudu nesouhlasit. Jenže v tom všem, co nový vůz potřebuje k tomu, aby byl skvělý, je to jen střípek mozaiky. Jsem přesvědčen, že stačí jeden geniální konstruktér a jakákoli jiná značka snadno udělá něco lepšího - konec konců, z významných konkurentů má s výrobou a prodejem aut nižší střední třídy velké zkušenosti skoro každý.
Golf zkrátka začal loni nanovo a obavy z toho, jaký bude, umocňovala i úplně nová platforma MQB, která primárně touží po jednom - být výrobně levná. Až jsem se svého času divil, jak se jí Volkswagen chlubí před zákazníky. Před konkurenty nebo partnery z oboru, to bych pochopil, ale je pro mě jakožto pro potenciálního klienta nějak přitažlivou informací sdělení ve smyslu: „Stvořili jsme platformu schopnou podepřít vše od malých hatchbacků až po středně velká SUV, abychom co nejvíce snížili výrobní náklady a vydělali maximum peněz?” Ani ne, tohle mě spíše odrazuje.
Na novém Golfu je prostě a priori legendární, slavné a úctyhodné jen jeho jméno, za ním se může skrývat auto vynikající, horší nebo úplně mizerné, a výsledek si proto zaslouží pečlivé zkoumání. Loni jsme už při uvedení na trh zkusili verzi 1,6 TDI, kterou jsem měl později také možnost vyzkoušet a její reálné možnosti bych shrnul stručně slovy: špatné auto to není, ale špička subsegmentu kompaktních hatchbacků s dieselovými šestnáctistovkami se pohybuje výše. Co na to varianta 1,4 TSI s výkonem až 140 koní, která se od základního dieselu odlišuje mnohem více, než by se na první pohled mohlo zdát? Právě o té si povíme dnes.
Designová revoluce znovu nepřišla
Je docela vtipné, jak se před příchodem každé další generace Golfu šušká, že ona, právě ona už budou tou revoluční, která z vzhledově nevýrazného auta snažícího se hlavně neurazit, učiní pomalu designový skvost. Nestalo se to nikdy a nestalo se to ani loni, kdy generaci číslo šest (pět a půl, pokud se mohu projevit) vystřídala ta sedmá. Dokonce mohu s klidem říci, že mezigenerační designový posun je ještě menší než v předchozím případě a to měla změna „pětky” v „šestku” mnohem silnější příchuť pouhého faceliftu.
V aktuálně testované specifikaci, která postrádala širší paletu příplatkových prvků, byl vůz vybaven halogenovými světlomety a tudíž postrádal pro sedmičkový Golf typické „iluminované čtverečky” coby zdroj zajišťující denní svícení. Bez této odlišnosti si byl vůz se šestkovým provedením tak podobný, že to chtělo oko opravdu informovaného automobilisty, aby vůbec poznal, že jde o něco nového. O trochu jiný výraz přídě se staral hlavně odlišně střižený nárazník, na obou koncích nepatrně hranatější světla a zboku prakticky vůbec nic.
Neříkám, že to je špatně, jsem konzervativní člověk a na výstřelky si nepotrpím, přesto by možná část zákazníků ocenila, kdyby se jich známí neptali, „zda nejde o auto z výprodeje.” Pokud se těmto otázkám chcete vyhnout, doporučuji si připlatit alespoň na ony xenonové světlomety, které dodají přídi jeden z „profláklých” identifikačních znaků nové generace.
Na interiéru se nešetřilo
Jestli se VW v něčem z předchozích generací Golfu poučil, pak v tom, že na interiéru nemá smysl šetřit. Je to věc, kterou vnímá i méně náročný zákazník a jakkoli nechci říci, že vnitřky Golfu pět a šest byly nějaké šmejdy, z dobové úrovně čtvrté generace očividně slevily. Z „golfistů”, často i velmi oddaných, to přiznalo tolik lidí, že si toho nemohli nevšimnout ani v hlavním městě německého automobilového průmyslu.
Jsem v tomto směru rád, že se mi do rukou dostala ještě vcelku obyčejná verze. Formálně šlo sice o nejvyšší provedení Highline, to je ale u testované motorizace jen druhou ze dvou možností a oproti základu se za ni připlácí pouze 30 tisíc Kč. Navíc v autě nebylo prakticky nic (z 30 tisícových příplatků stojí za zmínku snad akorát parkovací asistent se senzory vpředu i vzadu) a obklopen komfortem jsem se rozhodně necítil. Právě takové provedení lépe ukáže kvalitu vnitřku v její podstatě, neboť všemožné příplatkové prvky pocity chtě nechtě vylepšují. Věřím, ze úplný základ bude dělat dojem o něco horší, přesto mám pocit, že nový Golf zamířil po předchozích ústupcích znovu správným směrem.
Vizuálně sice zůstává kabina znovu při zemi, ale to nepřekvapí ani trochu a vadí ještě méně. Klasické rozmístění jednotlivých částí a středový panel s mírnými sklony podbízet se řidiči zklame jen málokoho a podobně lze hovořit i o jednotlivých výstupech směrem k řidiči. Palubní počítač je velmi podobný jako u nového Leonu či Octavie III a jednoduše a přehledně vám ukáže spoustu užitečných informací. Výstup palubního systému na středovém panelu už je trochu komplikovanější a jeho primárně dotykové ovládání za jízdy příjemné není, nechá si ale domluvit i pravým otočným kolečkem, a tak jsem s ním znovu neměl problém.
Materiály jsou vizuálně i na omak příjemné a ačkoli měl vůz najeto už kolem devíti tisíc kilometrů, byly ve velmi dobrém stavu. Též kvalita montáže neprozrazovala větší neduhy, jakkoli sem tam se ozývající klepání odkudsi se zadních částí vozu naznačovalo, že i německý mistr (neplést s namistrovaným Němcem) se někdy utne. Z pozitivních vlastností musím zmínit ještě fajnová přední sedadla s velkorysými rozměry sedáků i opěradel, adekvátním bočním vedením a spíše měkčími výplněmi. Příjemné.
Vyslovené neduhy se uvnitř hledají těžko a na rozum mi nešly jen tři věci. První, a ta představuje jen mírný údiv, je opětovné zploštění volantu ve spodní části. Proč, proč, ptám se proč? U standardního Golfu je tedy velmi mírné a nevadí zdaleka tolik jako velká „vykrojení” u výkonnějších modelů celého koncernu, ale jaký má smysl? Auto je na výšku tak prostorné a možnosti nastavení sloupku řízení tak omezené, že vůbec nelze docílit toho, aby spodní část volantu něčemu překážela, zato při přehmatávání vás opakovaně dožírá. Tohle je prostě nesmysl.
Druhou věcí, a ta mně osobně vadila dost, je velké oddálení pedálů. Myslel jsem, že tohle bude u všech aut na MQB stejné, ale buď není, nebo je v Golfu něco jiného jinak (třeba pozice pedálů vzhledem k sedadlu), na každý pád ovládat plyn a brzdu současně, což je nezbytnost pro všechny, kteří umějí a chtějí řadit, vyžaduje artistické výkony pravou nohou. Já mám nohy jako kačer Donald a stejně mi to nebylo příjemné. Pro někoho, kdo nosí obuv číslo sedm, to může být klidně i důvod, proč si auto nekoupit, protože tohle nezměníte. A že by na míle vzdálené pedály naopak někoho přesvědčily... Po mém soudu je to zbytečná chyba.
Třetí zvláštností je řešení ovládání tempomatu. Vzpomínáte na jednoduché „koncernové” ovládání na levé páčce pod volantem, které si vystačilo se dvěma kolébkovými přepínači? Tak tomu je konec, minulostí je i samostatná páčka. Teď jsou na volantu stejné Set a Reset, kterými lze také měnit rychlost, navíc pak zvláštní „rušič” (Cancel). Proč ne, k tomu ale ještě přibylo zapínání (I/0), změna módu (Mode) a další kolébkový přepínač pro přidávání rychlosti po desítkách km/h (+/-). Takže z de facto třech ovladačů se stalo sedm a věřte, že přehlednosti to neprospělo. Proč u VW zvolili toto řešení? Pravděpodobně proto, že tempomat chtěli doplnit omezovačem rychlosti, neboť ten přidává hvězdičky v dnešních zvrácených crash testech NCAP. Tento prvek je přitom podle mě úplně k ničemu - když chcete udržovat konstantní rychlost, pustíte si tempomat a když chcete řídit sami a jen nepřekročit určitou rychlost, použijete upozornění na překročení určité mety, kterou auta od VW a spol. disponují snad už dvě dekády. Takhle vypadá vývoj pro regulace (v tomto případě vynucované marketingově, ne zákonně) v praxi...
Co prostor? Nemám pro něj žádné zvláštní hodnocení, je zkrátka tak akorát. Na předních sedadlech je tedy místa lehce nadstandardně, když si je pak dáte do polohy odpovídající potřebám dvou vzrostlejších dospělých, vejdou se dozadu ještě dva takoví. Ne mimořádně komfortně, ale vejdou. 380litrový „kufr” je dnes standard či lehký nadstandrd, a vůz tak může směle konkurovat všem, kteří touží po jeho skalpu. Sympatické mi každopádně je, že Golf to stejně jako další auta na MQB uvnitř nepřehání s plasty (jakkoli střídmosti nové A3 zdaleka nedosahuje) a nechává vyniknout už docela neskromné vnější proporce vozu.
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024 - Bugatti Veyron při pokusu předvést se na německé dálnici ukázalo hlavně to, co je „nesnesitelná křehkost bytí”
28.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
- Andrea Iannone místo Fabia Di Giannantonia v Sepangu 28.10.2024
- Vítězem Bagnaia před Martinem a Acostou 27.10.2024
Nejnovější články
- Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před 16 minutami - Jaguar přestal na svém domácím trhu prodávat všechna nová auta, do roku 2026 bude nabízet jen ojetiny
před hodinou - Motorový papež nepřeháněl. Už i Mercedes nasadí spalovací motory z Číny, podle něj jsou „nejlepší na světě”
před 3 hodinami - Největší světový dodavatel automobilek padá a i po propuštění 7 tisíc ladí varuje: Nevylučujeme další vyhazovy
před 4 hodinami - A tak končí naše komedie: Ford pro nezájem zastavil výrobu svého klíčového elektromobilu až do roku 2025
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva