Home > Rubriky a sekce > Testy aut, Testy aut > Článek
Test Volvo XC70 D5 AWD: více síly, více švihu
26.3.2010 | Jiří Kaloč | Přidat příspěvek
Skandinávská automobilka loni posilovala svůj pětiválcový turbodiesel D5. Jak si nyní vede ve srovnání s vesměs šestiválcovou konkurencí? O tom jsme se přesvědčili za volantem třetí generace terénního kombi XC70.
Současná generace čtyřkolky je na trhu již od roku 2007. Nelze se tedy divit, že výrobce přichází s prvními vylepšeními, aby udržel odpovídající úroveň kombi vyšší střední třídy.
Jenže stejně jako allroad od Audi má i tohle terénní kombi ve výrobním programu švédské automobilky relativně složitou pozici a představuje jen jednu z mnoha možných alternativ, které automobilka nabízí v segmentu 4x4. Vždyť Volvo dnes vyrábí i dvě klasická SUV XC60 a XC90 a navíc je zde ještě „obyčejné“ kombi V70 s pohonem všech kol a prakticky stejnými motory, výbavou i interiérem.
Přes luxusní charakter je aktuální XC70 pro jízdu mimo silnice vybaveno nejlépe v historii, což dokazuje nejen solidní světlá výška 210 mm, ale také pohon všech kol realizovaný prostřednictvím lamelové spojky Haldex čtvrté generace a chytré trakční pomůcky v podobě regulace prokluzu kol kol (TRACS) a asistenta pro kontrolovanou jízdu z prudkého svahu (HDC). Přesto se počítá s tím, že tohle kombi bude jezdit především po silnici, a tak mu posílení pohonných jednotek přijde jistě vhod.
XC70 má dnes v nabídce celkem tři pohonné jednotky, přičemž k dispozici již není atmosféricky plněný řadový zážehový šestiválec 3,2 litru. Jeho roli převzal přeplňovaný šestiválec 3,0 litru T6 (210 kW), zbytek pohonných jednotek polyká naftu. Přeplňovaný vznětový pětiválec 2,4 litru D5 (151 kW) pohání verze 4x4, jeho slabší varianta 2,4 D (129 kW) existuje pouze ve verzích s pohonem předních kol, přičemž modely s ručně řazenou šestistupňovou převodovkou nazývané DRIVe představují ekologickou variantu v této modelové řadě s obzvlášť nízkými emisemi CO2, které v kombinovaném cyklu dosahují hodnoty 159 g/km. Jistě se tato verze dočká svých zákazníků, ke jménu „terénní kombi“ však samozřejmě bez diskuzí patří pohon všech kol.
Vznětový řadový pětiválec je stejně jako ostatní pohonné jednotky všech modelů Volvo uložen vpředu napříč a u modelu D5 si navíc můžete také vybrat, zda chcete řadit či nikoliv. Přiznám se, že jsem se dosud neměl možnost s ručně řazenou převodovkou u tohoto modelu setkat, nicméně šestistupňový „automat“ Geartronic v tomto případě rozhodně nepovažuji za handicap. A platí to dvojnásob u silnějšího provedení tohoto motoru, jehož největší výkon nyní dosahuje hodnoty 151 kW, přičemž křivka točivého momentu vrcholí hodnotou 420 N.m v širokém rozpětí otáček od 1 500 do 3250 1/min. Díky tomu se Volva řady 70 vrací plnohodnotně do souboje prémiových sedanů a kombi segmentu vyšší střední třídy, kde dnes hrají prim samozřejmě německé značky Audi, BMW a Mercedes-Benz. Aktuální generace je ostatně na tento souboj svým zpracováním i výbavou velmi dobře připravena a nyní k tomu přidává i odpovídající výkony.
I když tvrdý zvuk naftového pětiválce s přímým vstřikováním common-rail proniká do interiéru víc než by bylo zdrávo zvláště po studeném startu, pohodu za volantem to zásadně neruší. Nárůst výkonu je znát velmi výrazně a jeho slušná je k dispozici prakticky neustále. Významně se tak zlepšila dynamika nejsilnějšího dieselového XC70. I když elektronicky omezená nejvyšší rychlost 205 km/h se nezměnila, o celou sekundu se zlepšila akcelerace z klidu na 100 km/h, což výrazně zvyšuje bezpečnost při předjížděcím manévru.
Díky souboru dalších opatření (například menší 17palcová kola s nižším valivým odporem) pak určitě potěší, že přes vyšší výkon je výsledná spotřeba nižší zvláště ve městě, kde podle údajů výrobce ušetříte oproti předchůdci více než litr na kilometr. Ve městě se ovšem tak jako tak s tímto dvoutunovým kombi nedostanete pod 10 litrů, na dlouhých cestách ale celkový průměr spadne i pod 8,5 litru, což je na tak velký a výkonný automobil více než slušná hodnota.
Testované Volvo XC70 bylo v nejvyšší výbavě Summum a disponovalo navíc kromě navigačního systému veškerou možnou příplatkovou výbavou včetně hi-tech pomůcek, jakými jsou například systém BLIS pro sledování mrtvého úhlu, Drive Alert, který vás upozorní na vyjetí z jízdního pruhu na dálnici, nebo adaptivní tempomat ACC umožňující nastavit rychlost a odstup od vozidla před vámi. Za příplatek 35 tisíc dostane navíc vedle posilového řízení s proměnlivou charakteristikou adaptivní podvozek Four-C umožňují nastavit tři režimy tlumení (Comfort, Sport a Advanced), ovšem k charakteru automobilu se stejně nejvíce hodí komfortní odpružení, a tak ostatní dva režimy nemají v tomto automobilu zásadní význam. Při svižnější jízdě rychle poznáte, že do zatáček se vysoké kombi příliš ochotně nevrhá a jednoznačně nejlépe se cítí v levém pruhu dálnice.
Volvo XC70 představuje v aktuální verzi D5 AWD Geartronic kvalitní rodinný automobil, který i náročného zákazníka uspokojí vnitřním prostorem, výbavou, jízdními výkony a spotřebou. Náročný však v tomto případě znamená také movitý, protože musíte akceptovat docela vysokou pořizovací cenu. Základní model s výbavou Kinetic přijde na 1 249 000 korun, testované provedení Summum je o bezmála 200 tisíc dražší i bez avizované příplatkové výbavy.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro včera 11:20
- News z EWC Endurance včera 11:00
- Indian Sport Chief RT a Super Chief Dark Horse 2025: stylové cruisery včera 08:00
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu 30.1.2025
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? 30.1.2025
Nejnovější články
- Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
včera - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Fiat chce vrátit do hry možná nejlepší a určitě nejdrsnější Pandu, dojíždí ale na následky svých předchozích chyb
včera - Také Mercedes žaluje EU kvůli clům na auta Číny, ač z Číny žádné své vozy do Evropy nedováží
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva