Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Volkswagen Golf R: chladný jako ocel
14.6.2012 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
Tomuhle autu budete říkat hot hatch jen pokud si v létě omylem pustíte vyhřívání sedadel. Ale znamená to, že je špatné?
Přehled kapitol
Výsledek jakékoli recenze čehokoli je vždy dílem konfrontace očekávání se zjištěnou skutečností. Narazíte na recenzenty, kteří tvrdí, že se toho či onoho testu chopili se zcela otevřenou myslí a i když jsem to možná v minulosti řekl též, nikdy to není úplně pravda. Vždy berete v potaz nějaké předchozí zkušenosti, tradované informace, automobilkou budovanou image nebo pouhé předsudky. Nikdy se toho nedá zcela zbavit.
Proto se také může stát, že jinak ne až tak dobré auto získá velmi pozitivní ohlasy - zkrátka od něj nikdo tolik nečekal. A stejně tak se může stát, že jinak výborný vůz nedopadne v testech nejlépe, protože od něj každý čeká něco zcela mimořádného. Přitom kdybyste oba postavili proti sobě...
Je samozřejmě úkolem každého „testera”, aby si tuto relevanci postupem času srovnal v hlavě sám (i bez přímého porovnání) a jeho testy nepozbývaly vzájemné srovnatelnosti, ale ne vždy se to každému podaří.
Proč toto podivné entré, ptáte se? Inu, snažím se v poslední době být „hodný” a zkoušet především auta, od kterých očekávám vysoké kvality, které budu moci pochválit. Asi to není ideální přístup k recenzím, ale mám prostě takové období a konec konců si nemyslím, že by bylo něco špatného na tom ocenit něco, co si to zaslouží. Jen špatný recenzent umí akorát kritizovat.
Tento přístup je na jednu stranu trochu ošidný, neboť právě v souladu s výše zmíněným je vysoká očekávání snazší zklamat, na tu druhou mi to ale zatím docela vycházelo. U takového Hyundai i30 z toho bylo až příjemné překvapení, u Kie Cee'd už jsem tušil, do čeho jdu. Podobné to bylo u Jaguarů XFR nebo XKR-S, u nového BMW 3 to v rámci možností vyšlo a s Mini Coupe JCW to byla ryzí sázka, nakonec velmi úspěšná.
Také Golf R jsem vyzkoušet opravdu chtěl, a to právě proto, že jsem i přes jeho pokročilý věk jsem věřil, že na něm bude co chválit. Najezdil jsem v minulosti leccos se Sciroccem R a i přes jisté limity je to na poměry VW až překvapivě ostré a podmanivé náčiní. Očekávat něco podobného od Golfu R snad není nemístné, tentokrát jsem se ale přepočítal. Musím říci, že jsem ještě nikdy v životě nejel s autem o výkonu 270 koní, ve kterém bych za prvních 100 kilometrů ostré jízdy ani nehnul koutkem úst. Měl jsem to zprvu za velký problém, ale nezaslouží si vůz hodnocení trochu jinou optikou? Nemalou část následujícího textu berte jako projev upřímného pokusu o její nalezení.
Nejhezčí Golf VI
K funkčním záležitostem se teprve dostaneme, ale jedna věc mě na Golfu R opravdu nadchla a to zřejmě ta nejméně pravděpodobná - vzhled.
Musím říci, že design šestkového Golfu nepovažuji za nějak zvlášť povedený. Není po mém soudu ošklivý, ale není ani hezký, on není prostě žádný. Z nápaditosti blízké Rubikově kostce se zrodila záď plná obdélníků a příď to nedotáhla o moc dál. Jenže stačí málo a i s tímto zdánlivě nevhodným základem se dají dělat divy.
Už verze GTI vypadá o poznání zajímavěji, teprve eRko mě ale svým způsobem okouzlilo. Nezměnilo se toho příliš - vůz má jiný přední nárazník, všechna světla, prahy, kola, zadní nárazník, trochu jiné výfuky, střešní spojler a atraktivní barvu - ve výsledku ale působí docela odlišně, zvláště v testovaném třídvéřovém provedení. Není to žádný hospodský rváč, kterému z kapsy kouká břitva, je stále hodně uhlazený, nenápadný, přesto z něj z dálky čiší, že dokáže mnohem víc než všechny ty Golfy, které běžně vídáme. I přes své nemalé proporce (Golf I by vedle něj patrně ztratil poslední zbytky hrdosti) vypadá výsledek kompaktně a atleticky.
Nevím, jestli to snímky dostatečně zachycují, ale toto je styl vizuálních úprav (snad až na ty dvě poněkud hypertrofované koncovky výfuků), který se mi zamlouvá, protože dělá, co má - vás potěší, ostatní nenaštve tím, že prozrazuje auto za milion a přesto ve správný okamžik dá jasně najevo, že je třeba vyklidit cestu.
Na to, že jde pomalu o výběhové auto, které se už na podzim dočká svého nástupce... Klobouk dolů, v tomto má nenápaditý vzhled své přednosti.
Interiér „žije” ze sedadel
Dojem z vnitřku eRka už se od běžnějších Golfů až tak neliší. Nejvyšší verze interiéru v zásadě přidává jen sadu obvyklých novinek - sportovní sedadla, podobně se tvářící volant a pár menších doplňků jako specifické nášlapy pedálů nebo obložení vnitřních prahů.
Základní řešení interiéru přejdu stručně, však ho většina z nás dobře zná. Je to zkrátka vnitřek Golfu, do kolen mě nedostává, ale mé sympatie si zaslouží - je jednoduchý a přesto líbivý, ergonomicky promyšlený a relativně kvalitní. Prostě přinejmenším neurazí.
Z jeho specifik mě oslovila hlavně sedadla, která nakonec ctí i charakter celého auta - mají velmi výrazné boční vedení, které skutečně dobře podrží, zároveň jsou ale hodně měkká a poddajná a výše zmíněnou schopností tak pranic neobtěžují. Navíc jsou skutečně mohutně dimenzovaná a délka i šířka sedáků a opěradel patrně vyhoví i lidem jako je Bud Spencer.
Hlavně toto specifikum dělá dobrý dojem z interiéru, ta ostatní buď ignorujete, nebo vám půjdou na nervy. Jestli totiž vnitřek ze sedadel žije, pak ze svého volantu zmírá. Tvary kormidla připomínající prsní svalstvo Sylvestra Stallona po padesátce ničemu nevadí, ale ten zploštělý spodek? Nepochopím, kdo toto vymyslel a nedokážu si představit jediného zákazníka, kterému by to přineslo něco dobrého. Říkáte Zdeno Chára? Možná, ale jen do chvíle, než začne zatáčet, pak stejně dolu „přijede” i kulatá část volantu a je po legraci.
Horší ovšem je, když s volantem pořádně točíte a jeho spodní část jaksi nepřijíždí vůbec - tam, kde ji přirozeně tušíte, není nic víc než vzduch. Toto je tak prázdná show, že mi opravdu hlava nebere, jak na ní mohou u Volkswagenu (a nejen u něj) trvat. Zploštělý volant je dobrý ve velmi nízkých autech, kam je obtížné mezi podlahu a střechu nad sebe naskládat sedadlo, nohy řidiče a volant. A to ještě v případě, kdy mezi myslitelnými maximálními zatočeními volantem není nutné přehmatávat.
V Golfu neplatí ani jedno, na výšku je to malý autobus a otáček volantu mezi rejdy napočítáte hned několik. Je to zkrátka jen hra, hra na sport. A to pouze vizuální, jenž funkční stránce nejenže nepomáhá, dokonce ji devastuje.
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nejnovější články
- Výsledek srovnání ostrých kombíků Audi a BMW na sněhu nutně překvapí, ještě před 5 léty by bylo všechno jinak
včera - Spolu s automobilkami padají ke dnu i jejich dealeři. Nevydělávají téměř nic, zisky jim klesly o 34 procent skoro na nulu
včera (1) - Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino
včera - U soudu se provalilo, že krachující největší evropský výrobce motorek má na skladech 265 tisíc neprodaných strojů, to nemůže přežít
včera - Jedno z posledních opravdu dobrých BMW má na kahánku. Pokud máte zájem, objednávejte, příští rok se nad ním zavře voda
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva