Home > Rubriky a sekce > Testy aut, Testy aut > Článek
Test Toyota Prius 2010: stále lepší
17.5.2010 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek
Třetí pokračování na téma funkčního hybridního vozu je na světě. Nová Toyota Prius je podle slov výrobce zase o něco lepší, účinnější a praktičtější. Potvrdil to i náš test?
Hybridní model japonské Toyoty vzbudil ihned po svém příchodu na trh v roce 1997 značný ohlas. Nejprve se začal prodávat v Japonsku a v roce 2000 byl zahájen jeho prodej v Evropě, Severní Americe a na dalších trzích. V roce 2005 začala Toyota vyrábět Prius i v zahraničí, a to v čínském městě Changchun. Druhá generace Toyoty Prius se představila v roce 2003 s upraveným pohonem Toyota Hybrid System II, který znamená další zlepšení ekologických parametrů při současném zvýšení výkonu.
Kosmický vzhled
Pojďme ale raději zpátky do současnosti. Nyní před námi stojí bíle lakovaný vůz, který oproti běžné automobilové konfekci stále vypadá spíše jako kosmická loď.
Na první pohled asi většinu z vás Prius příliš nezaujme. Jeho karoserie je řešena v souladu s aerodynamickými zákony v kombinaci s co možná největší praktičností. Spíše než krásný je tento vůz originální, a i my jsme při jízdě budili větší pozornost, než kdybychom řídili třeba Porsche 911.
Třetí pokračování Priusu je oproti svému předchůdci o 10 milimetrů delší a o 20 mm širší. Zajímavými detaily novinky jsou kromě nových světlometů z LED třeba speciální patnáctipalcová litá kola, obutá do pneumatik s nízkým valivým odporem, která mají kvůli snížení víření vzduchu poklice. Pokud se na Toyotu Prius podíváte shora nemůžete přehlédnout příplatkovou (30 000 Kč) střechu ze solárních panelů, jež funguje v součinnosti s dálkově ovládanou klimatizací a dovede pomocí ventilátorů výrazně snížit teplotu uvnitř stojícího vozu. Zezadu japonský hybrid skutečně připomíná kosmickou loď, přičemž vysoká prosklená záď a široké zadní sloupky se podepisují na špatném výhledu vzad. Ještě že nejvyšší výbava Premium zahrnuje také couvací kameru.
Praktická moderna
Na poslední generaci Priusu je velmi sympatické, že jeho „kosmičností” praktičnost vůbec netrpí. V pětimístném interiéru se zabydlíte hned, a po chvíli si nemůžete vynachválit dostatek místa i jednoduché ovládání. Cestující na předních a zadních místech mají dostatek místa a zavazadlový prostor má díky kompaktním tvarům vysokonapěťového akumulátoru slušný základní objem 445 litrů.
Jízdní vlastnosti, stejně jako bezpečnost Toyoty Prius, odpovídají soudobým požadavkům, a tak jedinou výtku, co se týče praktického používání tohoto vozu, máme směrem k již zmiňovanému horšímu výhledu vzad. A výbava? Špičková verze Premium obsahuje kromě metalického laku prakticky vše, na co si lze vzpomenout, přičemž úplnou novinkou je v modelové řadě Prius head-up displej.
Úsporný i při svižné jízdě
Největší překvapení na vás ale čeká, jakmile stisknete tlačítko „start/stop“. Máte-li alespoň trochu nabitý vysokonapěťový akumulátor, neuslyšíte prakticky nic. Takže úplně tichý rozjezd vozu na naspořenou energii v obydlené oblasti (dá se přepnout také tlačítkem EV na přístrojové desce) není pouhým snem ze sci-fi románů.
Pokud ale potřebujete větší výkon, po sešlápnutí akcelerátoru aktivujete 1,8litrový řadový čtyřválec, který je propojen s elektromotorem, a výkon celé soustavy tak má hodnotu 136 koní. Díky příznivému průběhu výkonu lze pružné zrychlení Toyoty Prius bez nadsázky přirovnat k dvoulitrovému turbodieselu. Jízda s takto koncipovaným vozem je velice příjemná a v žádném případě se nedá říci, že klíčem k nízkým emisím a spotřebě je v tomto případě rozvážná klidná jízda. I když pojedete dynamicky, ustálí se kombinovaná spotřeba bezolovnatého benzinu pod 6 l/100 km.
Základní myšlenkou Priusu je kombinace dvou odlišných pohonů. Jednoduše řečeno, technologie Hybrid Synergy Drive vytváří synergii mezi elektrickým a zážehovým motorem a nepřetržitě vybírá ten nejlepší režim přesně podle způsobu jízdy řidiče. V praxi to znamená jediné. Díky systému automatického dobíjení nikdy nemusíte dobíjet akumulátor ze sítě. Ten se dobíjí přes generátor v momentě, kdy brzdíte nebo jen sundáte nohu z plynu. Samozřejmě při nízkém stavu akumulátoru je pohon japonského hybridu realizován pouze zážehovým agregátem. Naopak při plně nabité jednotce lze ujet jen na elektřinu až devět kilometrů bez nutnosti spouštět motor.
Pokud potřebujete výkon, automaticky naskočí zážehový motor 1,8 l VVT-i (73 kW), který společně s elektrickým motorem a generátorem (60 kW) dovede Toyotu Prius zrychlit z klidu na stokilometrovou rychlost za slušných 10,4 s a na dálnici lze v pohodě dosáhnout rychlosti až 180 km/h. Součástí technologie Hybrid Synergy Drive je také bezestupňová převodovka. Poskytuje opravdu plynulý rozjezd od spodních otáček a zajímavostí je i zpětný chod, realizovaný pouze na elektrický pohon. Elektrické je také řízení, které vyniká přesností, a poměrně účinná brzdová soustava.
Přínosem pro naši planetu je šetrnost vozu k životnímu prostředí. Emise testovaného vozu totiž dosahují úrovně jen 40 % množství povoleného evropskými normami pro rok 2005. Navíc dle všech hledisek týkajících se emisí výfukových plynů je Toyota Prius daleko i před těmi nejčistšími vozy na trhu vybavenými klasickými spalovacími motory. Zatímco z hlediska emisí CO2 Prius soupeří s dieselovými motory ze segmentu malých vozů, jsou emise NOx a HC výrazně nižší než u jakéhokoli jiného zážehového motoru, který lze na současných silnicích najít.
Škoda vyšší ceny
Celkovou koncepcí je Toyota Prius opravdu ojedinělým automobilem na trhu. Dovede totiž být ekologickou a ekonomickou alternativou k běžným sedanům střední třídy, přičemž ve srovnání je stejně praktická. Za mínus můžeme považovat jen skutečnost, že Prius nemůže táhnou přívěs.
Použitým technologiím odpovídá i cena, blížící se hranici jednoho milionu korun. Ta dělá z Priusu spíše volbu příznivců moderních technologií než racionální investici, cifra na cenovce je zkrátka příliš vysoká. Na tomto aspektu bude muset Toyota ještě zapracovat, a to nejlépe sama - jakákoli státní subvence z kapes nás všech ve prospěch pár zákazníků podobných aut by byla solidaritou s pistolí u hlavy.
Co se týče záruk, platí pro Prius obdobné garance, jako pro konvenční automobily. Jedinou výjimkou je osmiletá záruka na vysokonapěťový akumulátor. Navíc, po skončení životnosti se musí dopravit k recyklaci v mateřském závodě. A co stojí nový? V současnosti něco kolem 140 tisíc korun. Dnešní zákazníky to ale trápit nemusí. Za deset let totiž vše bude zcela jinak, protože podle našeho názoru ruku v ruce s rostoucími cenami energetických surovin vozidel s hybridním pohonem zřejmě přibude.
Technické údaje
Motor
Vpředu napříč uložený zážehový, řadový čtyřválec
Objem: 1 796 ccm
Největší výkon: 73 kW (99 k) při 5 200 ot./min
Největší točivý moment: 142 N.m při 4 000 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: bezestupňová převodovka s planetovým soukolím, pohon předních kol
Elektromotor a generátor
Synchronní motor s permanentním buzením
Největší výkon 60 kW (82 k) při 1200-1540 ot./min
Největší točivý moment 207 N.m při 0-1200 ot./min
Akumulátor
Niklový akumulátor (28 článků)
Napětí 201,6 V. Kapacita 6,5 Ah
Hmotnost 39 kg
Podvozek
Vpředu závěsy typu McPherson
Vzadu vlečná ramen s torzní příčkou
Kotoučové brzdy na všech kolech, vpředu s vnitřním chlazením
Elektrické posilové řízení pracující v závislosti na rychlosti vozu
Provozní vlastnosti
Nejvyšší rychlost: 180 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,4 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Kombinovaná: 3,9 l
Objem palivové nádrže: 45 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 460 mm
Šířka: 1 740 mm
Výška: 1 490 mm
Rozvor náprav: 2 700 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 393 kg
Užitečná hmotnost: 412 kg
Základní objem zavazadlového prostoru: 445 l
Výbava a cena
Cena ve standardní výbavě (Toyota Prius Premium): 830 900 Kč
Cena testovaného modelu: 940 900 Kč
Základní výbava
Airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy vpředu a vzadu. Kolenní airbag, ESP. Elektrické ovládání oken a vnějších zpětných zrcátek. Automatická klimatizace (elektrický pohon kompresoru). Head-up displej. Centrální zamykání, imobilizér, stavitelný multifunkční volant, tempomat. Audiosystém JBL s devíti reproduktory. Kola z lehkých slitin s pneumatikami 195/65 R15.
Příplatková výbava
Metalický lak 15 000 Kč
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejčtenější články
- Nová Škoda Elroq postrádá jakoukoli invenci. Je to špatný typ auta, které je ve špatný čas na špatném místě
2.10.2024 - Max Verstappen byl při oslavě svých narozenin natočen v docela normálním rodinném Audi, které můžete mít i vy
2.10.2024 - Majitelům nových Maserati za jízdy dochází benzín, i když palivoměr ukazuje, že „šťávy” mají dost
2.10.2024 - „Zýrou emišns”? Volvo přiznalo, že jeho „nulové emise” znamenají přesně 36,7 tuny CO2, to je panečku matematika
2.10.2024 - Jeep žádá majitele téměř 200 tisíc dobíjecích aut, aby je nenabíjeli a neparkovali uvnitř, 13 už jich shořelo
2.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva