Test Toyota Land Cruiser Sport 3,0 D-4D: maxi hot-hatch?

Norma Euro 5 nepřinesla jen konec několika zajímavých automobilů, jeden se díky ní i zrodil - česká specialita Toyota Land Cruiser Sport.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Toyota Land Cruiser Sport 3,0 D-4D: maxi hot-hatch?

16.5.2011 | Martin Šimek | Přidat příspěvek

Test Toyota Land Cruiser Sport 3,0 D-4D: maxi hot-hatch?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Norma Euro 5 nepřinesla jen konec několika zajímavých automobilů, jeden se díky ní i zrodil - česká specialita Toyota Land Cruiser Sport.

Toyota si letos připomíná šedesátileté výročí modelu Land Cruiser a údajně u této příležitosti modernizovala naftový motor svého off-roadu. Pravdou ale zůstává, že předchozí provedení plnilo pouze normu Euro 4, takže modernizace byla nutná, i kdyby se mělo slavit tři a půl roku. Zajímavé je také to, že se v roce 1951 nepředstavil Land Cruiser jako takový, nýbrž model BJ. Z něj sice dnes už legendární automobil vycházel, nicméně známý název se poprvé objevil až v roce 1954. No co, alespoň budeme moci za tři roky slavit znovu.

Facelift přinesl mohutnému čtyřválci piezoelektrické vstřikovače, keramické žhavící svíčky, sběrné výfukové potrubí vyrobené z nerezové oceli a další drobnější úpravy. Japonský výrobce tak dosáhl kýženého splnění limitů pro Euro 5 a tedy možnost i nadále prodávat tento motor na evropských trzích. Koncový zákazník ale mnohem více ocení nižší spotřebu a vyšší výkon. Motory modelového roku 2011 jsou podle Toyoty úspornější o 0,3 litru a hlavně narostl jejich výkon na 140 kW. Předchůdce nabídl pouze 127 kW.

U výkonu ještě chvíli zůstaneme. Land Cruiser Sport využívá starší verzi naftového třílitru, ale jeho výkon je vyšší než u agregátu modelového roku 2011. Ptáte se, jak je to možné? Za všechno může tovární chip-tuning, který zvedl maximum pohonné jednotky o citelných 23 kW až na 150 kW. V současnosti má Toyota na skladě posledních přibližně deset takto upravených kusů. Může se zdát zvláštní, že se pořád prodávají automobily plnící normu Euro 4, ale je to dáno tím, že loni vyrobené skladové vozy je možné doprodávat i letos. Akční Land Cruiser Sport tak v nabídce české Toyoty stále ještě najdete. Jestliže někdo z vás touží po výkonu 150 kW, neměl by otálet, protože s posledním prodaným kouskem veškeré navyšování výkonu v případě Land Cruiseru končí. Pro modernizované motory se nic takového neplánuje.


Test Toyota Land Cruiser Sport 3,0 D-4D: maxi hot-hatch? - 1 - Toyota_LC150 LC15034Test Toyota Land Cruiser Sport 3,0 D-4D: maxi hot-hatch? - 2 - Toyota_LC150 LC15036

Po stránce vzhledu pouze evoluce

Aktuální řada 150 přišla na český trh už minulý rok. Oproti té předchozí (řada 120) přibrala 45 milimetrů na délku, výška byla snížena o 20 mm a rozchod kol narostl o 10 mm. Design u aut typu Toyoty Land Cruiser není na prvním místě, každý příchod nové generace znamenal spíše evoluci generace předchozí. Nejinak tomu bylo v případě aktuálního vydání, které je velmi podobné řadě 120.

Nechci se tedy zabývat asijsky vyhlížející přední částí automobilu ani výraznými blatníky. To vše už jsme viděli a všechno už bylo popsáno dříve. Dnes testujeme verzi Sport, takže se zaměříme na případné sportovní doplňky. První věc, která nejen mě praštila do očí, je barva testovaného vozu. Dle mého názoru nic horšího v paletě laků karoserie snad už nenajdete. Fialová Land Cruiseru opravdu nesluší a k mému údivu se podobně vyjadřovaly (až na pár výjimek) dokonce i zástupkyně něžného pohlaví. Naštěstí to není žádný exkluzivní lak vyhrazený pouze pro vysportovaný Land Cruiser, nýbrž zcela obyčejný odstín, který můžete nahradit jakýmkoliv jiným.

Test Toyota Land Cruiser Sport 3,0 D-4D: maxi hot-hatch? - 3 - Toyota_LC150 LC15030Test Toyota Land Cruiser Sport 3,0 D-4D: maxi hot-hatch? - 4 - Toyota_LC150 LC15035

Automobil jsem obcházel, prohlížel každý detail, zkoumal jsem ho a pozoroval ze všech možných úhlů. Výsledek? Nenašel jsem jedinou věc, která by upozorňovala na fakt, že tento Land Cruiser je vlastně sportovní. Ono to nakonec s tím sportem asi nebude tak žhavé, ale kdo ví, třeba najdu sportovní doplňky v interiéru.

V8 pro „chudé“

Letmá prohlídka interiéru opět přinesla jasnou odpověď. Ne, ani tady nenajdete nic, co by se dalo nazvat sportovním doplňkem. Naštěstí. Ono už přidání slova Sport k názvu Land Cruiser vyžaduje jistou dávku slušně řečeno odvahy, instalovat tříramenný sportovní volant nebo anatomické sedačky, to už by bylo pomalu zralé na svěrací kazajku. Toyota Land Cruiser Sport je uvnitř naprosto stejná jako kterýkoli „landa“ ve výbavě Lux Navi.

Test Toyota Land Cruiser Sport 3,0 D-4D: maxi hot-hatch? - 5 - Toyota_LC150 LC15020Test Toyota Land Cruiser Sport 3,0 D-4D: maxi hot-hatch? - 6 - Toyota_LC150 LC15019Test Toyota Land Cruiser Sport 3,0 D-4D: maxi hot-hatch? - 7 - Toyota_LC150 LC15014Test Toyota Land Cruiser Sport 3,0 D-4D: maxi hot-hatch? - 8 - Toyota_LC150 LC15027

Z té akční provedení Sport vychází a v interiéru to je poznat. Velmi příhodné je v této souvislosti použít přirovnání k terénnímu Lexusu nebo k vrcholu v podobě Land Cruiseru V8. Pokud nepatříte mezi vyloženě rozmazlené zákazníky, nic vám tady chybět nebude. Kůže, automatická klimatizace, multimediální systém, vyhřívaná sedadla - seznam výbavy by byl opravdu dlouhý. Podobné prvky ale nabídne každé druhé dobře vybavené auto, co vám ovšem nenabídne téměř žádná konkurence, je pocit bezpečí.

Za volantem Land Cruiseru velmi často spatříte ženu. Na první pohled je to zvláštní, ale poté, co si automobil vyzkoušíte, určitě tento jev pochopíte. Pocit bezpečí, jaký vám Land Cruiser dá je enormní. Sedíte vysoko, máte výborný přehled o dění pod vámi, vpředu obrovská kapota, všechno je tak masivní a robustní... Musím podotknout, že tenhle dojem nezničitelnosti je menší klam. Při srážce s jiným automobilem zcela určitě dopadnete lépe, bohužel na úkor toho druhého. Náraz do pevné překážky a obrovské setrvačné síly ale dokážou udělat „zázraky“ i s karoserií takto velkého auta. Málem bych zapomněl na jednu vyloženě praktickou výhodu - když zajedete s Land Cruiserem do McDrivu, budete se nacházet stejně vysoko jako slečinka prodávající ty „lahodné hamburgery“. Ve skutečně sportovním autě si přitom připadáte jak žirafí děcko na procházce s matkou...

Test Toyota Land Cruiser Sport 3,0 D-4D: maxi hot-hatch? - 9 - Toyota_LC150 LC15017Test Toyota Land Cruiser Sport 3,0 D-4D: maxi hot-hatch? - 10 - Toyota_LC150 LC15012Test Toyota Land Cruiser Sport 3,0 D-4D: maxi hot-hatch? - 11 - Toyota_LC150 LC15011

Velikosti automobilu odpovídá naprosto vše. Čtyřramenný volant připomíná spíše kormidlo, přední sedadla jsou dost široká, pohodlná a plochá (jenže to je u Land Cruiseru úplně jedno, tady boční vedení opravdu nechybí). Před řidičem je dvojice optitronových budíků (tachometr, otáčkoměr) umístěných ve výrazných tubusech. Středová konzole je vskutku masivní a prostor pod loketní opěrkou připomíná svým objemem menší lednici (ani schránka před spolujezdcem není úplně malá). Díky vnějším rozměrům karoserie se najde spousta místa kompletně pro celou posádku. Dokonce i třetí, v tomto případě elektricky ovládaná, řada sedadel, o které obvykle píšu věty typu, že je dobrá leda tak pro odvoz přiopilých přátel z hospody, je zde velmi slušně využitelná. Nižší postavy nebudou strádat téměř vůbec.

Zavazadelník se vám může zdát podle přiložených fotografií mělký. Může za to zmíněná dvojice sedadel ukrytá v jeho dnu, ale i přes to pojme v základním uspořádání 620 litrů. Po sklopení druhé řady sedadel vznikne zcela rovná plocha a prostor o objemu bezmála dvou kubických metrů (1 934 l). Jak už je u Toyot zvykem, přístup k vašim přepravovaným taškám obstarávají páté dveře, které se neotevírají klasicky nahoru, nýbrž do strany. Bohužel to je ta špatná strana, tedy u nás v Evropě směrem k chodníku. Naštěstí Land Cruiser nabízí také praktickou alternativu v podobě výklopného zadního skla.

Test Toyota Land Cruiser Sport 3,0 D-4D: maxi hot-hatch? - 12 - Toyota_LC150 LC15026Test Toyota Land Cruiser Sport 3,0 D-4D: maxi hot-hatch? - 13 - Toyota_LC150 LC15023Test Toyota Land Cruiser Sport 3,0 D-4D: maxi hot-hatch? - 14 - Toyota_LC150 LC15022

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.