Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Subaru WRX STi vs. Opel Astra OPC 2012: Concorde vs. kosmická loď
9.10.2012 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ videa) Jsou z jiných světů, dob i cenových tříd. Jedno druhému ale dobře ukazují své přednosti i slabiny.
Přehled kapitol
Test nové Astry OPC jsme vám nabídli docela nedávno. Pokud jste jej četli a za těch pár týdnů se vám jeho obsah úplně nevykouřil z hlavy, pak určitě víte, že se v něm německá novinka předvedla ve velmi dobrém světle. Dozajista nejde o nejostřejší rychlý kompakt na trhu, v tomto ohledu budou přeborníci jinde, Opel ale fascinuje kvalitou jízdy při každodenním používání, kterou dokáže spojit s mimořádnou rychlostí a výbornou ovladatelností.
Pokaždé, když narazím na auto, které se mi zdá být výjimečně dobré, snažím se jej postavit vedle jiných kvalitních vozů téže třídy, abych si srovnal měřítka a mohl si být jist, že vám nebudu vyprávět žádné pohádky. To jsem pochopitelně udělal i v případě testu OPC a na vyřčeném bych ani s odstupem času nic neměnil. Ještě před zkušeností s OPC mě ale napadl šibalský plán - postavit Opel vedle jedné z ikon sportovních kompaktů, Subaru (dříve Impreza) WRX STi.
Znělo to troufale a někteří mi to rozmlouvali. STi totiž není hot hatch či ostrý kompakt v pravém slova smyslu, je to třída sama pro sebe. Dříve toto teritorium Subaru sdílelo s Lancerem Evo, u tří diamantů ale přišli na to, že lepší bude dělat hybridy a elektromobily, a tak toto území prakticky opustili. Vedle Imprezy (promiňte, ale říkat tomuto auto jen WRX STi už si asi nezvyknu) dnes nenajdete jiný vůz, který by v produkční podobě a za stále přijatelnou cenu byl tak blízký skutečnému sportovnímu autu - s trochou nadsázky stačí vyměnit pár dílů, přidat „klec” a můžete vyrazit na rallye. I proto mu Subaru nechce říkat Impreza, není to typická odvozenina od sériového auta, je to tak trochu samostatný model, od kterého se odvozují sporťáky.
Vedle OPC je to prostě na papíře jiná liga a asi nebude mnoho těch, kteří by váhali zrovna mezi těmito dvěma auty. Jenže srovnávací test nemusí mít jen takový smysl, jedno sportovně laděné auto nižší střední třídy může nastavovat relevantní zrcadlo tomu druhému, i když se o stejného zákazníka nebijí. A přesně to jsem si přál, aby tento test udělal.
Přiznám se, sám jsem se před ním bál, že Subaru roztrhá OPC na hadry. Že jej zašlape do země, zesměšní a nakonec bude možné říci leda to, že Opel holt stojí o dost méně a to jeho existenci ospravedlňuje. Jenže takhle to neprobíhalo. Předem mohu říci, že i v tomto srovnání Opel dokázal bojovat se ctí a v lecčems Subaru ukázat jeho vlastní limity. Co to znamená? Právě o tom vám nyní povím.
Z bálu krále Klacka rovnou na house party
Nebudu v tomto testu rozebírat obě auta do posledního šroubku, to by nemělo smysl. Jak aktuální STi, tak pochopitelně i nové OPC jsme vám podrobně představili v samostatných testech, a tak se v tomto zaměřím především na to, co je spojuje, rozděluje či na jakou vlastnost toho či onoho vozu vzájemné srovnání poukázalo. Beztak si ale nemohu odpustit stať o vzhledu, neboť už pohled na oba vozy naznačuje, jak odlišný přístup ke konstrukci automobilu představují.
V testu nového OPC jsem zmiňoval, že tohle auto je jedním z mála designově vytříbených „Němců” a jeho dramatický střih vynikne po boku Subaru ještě více. Japonci se už dekády marně snaží udělat Imprezu alespoň trochu sexy a buď to končí tak, že jde o totální vzhledovou nudu, nebo marný pokus dodat designově nevýraznému autu trochu výjimečnosti třeba šílenými předními světly. Asi si vzpomenete, o jakých generacích mluvím.
Vedle toho je současná (současná v Evropě, třeba v USA už se její časy sečetly) Impreza a tím spíše pak STi vlastně neobyčejně povedená. Není úplně nezajímavá, má i nějaký nápad a odpustila si absurdní výstřelky - pokud tedy za takový nepovažujete už samotnou karoserii hatchback, s níž se začala prodávat jako první. My jsme OPC postavili vedle sedanu a ten tak jako tak vypadá lépe - vyváženěji a s dobře známým obrovským křídlem na zádi i dramatičtěji.
Nic to ale nemění na tom, že vedle kosmických linek nové třídvéřové Astry její vyhlídky na úspěch v soutěži krásy značně blednou. Kolega, který obě auta fotil, utrousil na adresu STi, že vedle OPC vypadá jako zachovalý veterán. A hle, ono je to úplně nové auto.
To není nic proti ničemu, Impreza prostě nebodovala, neboduje a nebude bodovat designem. Jako by se o něco takového ani nesnažila pokoušet a rovnou říkala: jsem jaká jsem. Já to beru, zcela nezaujatě ale musím říci, že když očima pohlédnete o ten metr dva vedle, máte pocit, jako byste právě opustili starodávný bál a zavítali na house party. Astra svým kabátkem září až oslňuje a dost možná by zastínila i modernější designové kreace, než je Impreza. Klasicky střižené Subaru vedle ní nutně působí fádně.
Podobné pocity se pak opakují v interiéru, jakkoli ten německý už není designem, elektronikou ani ergonomií na dnešní poměry až tak úchvatný. STi zůstává věrná všem těm japonským plastům, přepínačům, ne zcela integrované elektronice a sympatická je snad leda svou strohostí - kdo nemá rád záplavu plastů tvarovaných po vzoru hada omotaného kolem stromu, ten bude spokojen. To klíčové je ale v obou interiérech na vysoké úrovni - sedadla, volant, pedály, řadička, tady se moc kompromisů nepřipouští. Sám bych si vybral sedadla a pedály OPC s volantem a řadičkou STi, zkrátka každý z této dvojky má něco do sebe.
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 9 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 3 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 5 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 6 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 8 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva