Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Subaru Levorg 1,6 GT-S: host nečekaný, přesto vítaný
4.3.2016 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
(+ video) Levorg se k nám dostal vlastně nedopatřením. Vyvinut byl pro japonský trh, avšak zájem vzbudil i jinde. Exceluje hlavně podvozkem.
Přehled kapitol
Bývaly doby, kdy se na evropský trh dostalo téměř cokoliv, co mělo nějakou šanci oslovit zdejší zákazníky. V poslední dekádě ale rozhodující slovo převzala omezení daná Evropskou unií. Tužby kupců se tak dostaly na vedlejší kolej, hlavní roli hraje pouze to, jestli marže z případných prodejů snesou také náklady spojené s překonáním byrokratických bariér. Přesto se občas stane, že některá z mimoevropských automobilek vyvine auto, které by pro Evropany sice mohlo být zajímavé, ale se kterým se pro EU vůbec nepočítá.
Přesně to je případ Levorgu. Ten byl určen jen pro domácí, japonský trh, jenže po jeho představení vyvolal vlnu zájmu i mimo něj. To samo o sobě by asi nestačilo, o změnu plánů se postaralo evropské zastoupení Subaru. To se v posledních letech musí cítit tak trochu jako nechtěné dítě. Celosvětově mají prodeje značky rostoucí tendenci, jenže Evropa k nim přispívá zcela okrajově. Subaru se soustřeďuje na domácí trh, Severní Ameriku a Austrálii a Evropu nechává z výše uvedených důvodů stranou. Sice to zatím nevypadá, že by se odsud chtělo úplně stáhnout, jenže pohled do prodejen je smutný.
Pokud se podíváme do nedávné minulosti, byla zdejší nabídka Subaru výrazně širší. Nabízelo „silniční placky” i skoroSUV, která se ale nebála i těžšího terénu. Byla tu Impreza a Legacy, oboje jako sedan i kombi a nabídkou motorů v široké výkonové škále. Ty doplňoval Outback a Forester. Člověk se sice musel smířit s poněkud archaickým designem, absencí v Evropě běžných výbavových prvků a obvykle vysokou spotřebou, na druhou stranu získával pocit provozování výjimečného auta. Není náhoda, že Subaru u nás mělo a stále má mnoho věrných fanoušků, kteří jeho autům odpustí téměř cokoliv.
Řadě z nich ale Subaru dnes nemá co nabídnout. Je sice pravda, že většina z nich stejně pokukuje po současných SUV, a tam je Subaru stále silné, jenže „plackaři” hrdě opečovávající své Imprezy a Legacy kombi prostě nemají po čem sáhnout. Toto vše jsou důvody, proč bylo vyvinuto tolik snahy, aby se Levorg do Evropy přece jen dostal. To ale neznamená, že u něj došlo k nějakým změnám reflektujícím to, na co jsme zvyklí u evropským výrobců. Levorg je jednoduše nabízen stylem „ber co je a nevymýšlej si”. Diesel? Není a nebude. Manuální převodovka? Není a nebude. Jedinou šancí do budoucna je silnější motor, dvoulitrový turbobenzín prodávaný v Japonsku. Byla by ale škoda dívat se na toto auto jen jako na vůz vhodný pro zaryté fandy, má co nabídnout i mnoha dalším. Co přesně?
Vzhled inspirovaný STi
Design produktů japonských automobilek u Evropanů málokdy vzbuzuje nadšení. Paradoxem přitom je, že spousta aspektů tamní kultury je zde považována za velmi atraktivní, proč ne tedy vzhled jejich aut? Japonci jsou hodně „westernizováni”, v jejich vnímání barev a tvarů se to ale příliš neprojevilo. Stačí na chvíli pozorovat cvrkot na jedné z tamních ulic a půjde vám hlava kolem z podivností, které se kolem proženou. Nejde jen o tvary samotných aut, ale také o výzdobu jejich interiérů. Krajky na sedadlech limuzín jsou téměř nutností, palubní deska potažená růžovým plyšem či výfuk velikosti tankového kanónu namontovaný na jednom z mnoha krabicoidních keycars není výjimkou. A málokoho to udivuje, jejich vkus je prostě jiný než náš.
Přes to všechno, byť se hodně zaměřuje na domácí trh, si Subaru dokázalo dlouhodobě udržet vlastní linii, která jeho produkty jednoznačně identifikuje a přitom je celosvětově akceptována. Byť se mnou fandové kupé SVX nebudou souhlasit, odvažuji se říci, že nikdy neprodukovalo krásná auta. Ovšem v jeho minulosti se najde celá řada zajímavých modelů, za zmínku jistě stojí třeba Legacy 4. generace se sokolím pohledem. Až čas ukáže, kam přesně se zařadí Levorg, podle mého soudu se ale Subaru zase jednou trefilo do černého.
Malé kombíky od Subaru vždy trpěly na nepoměr rozvoru a délky na straně jedné a šířky a výšky na straně druhé. Levorg je na tom v tomto ohledu dobře. Ať už jej budete zkoumat z kterékoliv strany, nikde mu nebude zásadně nic chybět ani přebývat. Snad jen pohled „en face” svou krabicovostí připomene doby Imprezy kombi. Ona hranatost je definicí nejen předního, ale i zadního pohledu. Zvýrazněné boky či vytáhlé blatníky? Nemám, říká Levorg. Boční strany se zdají být svislé a šířka střechy se téměř kryje s půdorysem kabiny.
Až pohled z boku odhalí fakt, že Levorg má své vizuální svaly. Všimněte si „upozaděných” dveří, které od vnějšího obrysu ustupují dovnitř auta. Zvýrazněno to je vystouplými prahy navazujícími na lemy předních blatníků. Kde jsme to jen viděli... Odpověď je jasná, tomuhle a mnohým dalším detailům, kterými se Levorg chlubí, stála za vzor aktuální generace Subaru STi. Při přímém srovnání si je splete málokdo, pokud ale nemáte současné STi opravdu v oku, Levorg vám při setkání v provozu bude připomínat jinak neexistují STi kombi.
Oklikou se dostáváme k tomu, co mají v Zemi vycházejícího slunce rádi. Nikde jinde ve světě nenajdete tak širokou nabídku všelijakých zkrášlovacích dílů pro auta a Japonci jimi s oblibou ověšují cokoliv, co jim zrovna slouží za povoz. Je jedno, jestli jde o STi, dodávečku velikosti krabičky od TicTaců nebo maxiskůtr. Levorg hraje právě na tuto strunu, byť je to „jen” rodinný kombík, tváří se jako velikánský rychlík. A pozor, má na to právo, v Japonsku jej dostanete i s dvoulitrem o výkonu 221 kW. Evropské verzi bohužel (prozatím) zůstal jen vzhled, o tom ale později.
Netradičně prostorné neSUV Subaru
Jednou z tradičních bolestí Subaru bývala velikost interiéru. Pár let zpět jsem vlastnil „batohovou” Imprezu WRX kombi a přiznám se, že dodnes nechápu, proč se tomu v Evropě říkalo kombi. Američané ji prokoukli a pro ně to byl hatchback. Paradoxem přitom bylo, že to nebylo úplně malé auto, prostoru v něm ale bylo poskrovnu. Spolujezdec si nenatáhl nohy ani když bylo sedadlo zcela vzad, druhá řada sedadel byla vhodná jen pro Japonce, jen ten kufr nebyl k zahození. V té době jsem jezdíval i s Legacy čtvrté generace, autem o jednu třídu výše, a za sebe jsem si, a to jsem od přírody moc nenarostl, stejně nesedl.
V tomto ohledu hraje Levorg zcela jinou ligu a označení rodinné auto je u něj zcela na místě. Řidič a spolujezdec si mohou natáhnout nohy i nechat čepici na hlavě, ani lokty si navzájem neomlátí při souboji o středovou loketní opěrku. Současně je ale do značné míry obklopuje interiér, Levorg je jako dobře padnoucí kožená rukavice. Nikde netlačí, ale současně pevně obepíná. Také vzadu je místa dostatečně a celkový objem se dá popsat formulkou 4x180, neboli čtyři průměrně vzrostlí dospělí se na palubě budou mít dobře. Ostatně, Subaru narostla všeobecně. Není to dávno, co jsem musel na zadní lavici aktuální Imprezy absolvovat několikahodinový přesun po okrajových částech Tokia a po stránce prostoru jsem se cítil výrazně lépe než při letu Boeingem Českých aerolinií.
Mám-li zmínit architekturu palubní desky a použité materiály, řeknu jen, že mě osobně nic z toho rozhodně neuráželo. Rozhodně raději tohle než třeba palubní desku současného Leonu. Ano, v Seatu můžete částí středového tunelu navazujícícho na konzoli lomcovat jak chcete a ani se nehne, v Levorgu budete mít strach, že vám zůstane v ruce. Kdo to ale běžně dělá? Většina z nás jen sedne do vozu a nedoprovází to snahou o důkaz, že interiér odolá i nájezdu tlupy opic.
Jedinou věcí, které bych Subaru vytknul, je fakt, že rádio kombinované s navigací si žije vlastním životem nezávislým na zbytku auta. V době, kdy si i v malých autech můžete na displeji autorádia nastavovat parametry vozu a kontrolovat údaje palubního počítače, je jednoduše zvláštní, že to v Subaru nejde, nebo alespoň ne v takové míře, na jakou jsme zvyklí od evropských výrobců. A když už jsem zmínil palubní počítač zobrazující své výstupy na středovém displeji, také jeho nabídka je velmi omezená. Sice umí ukázat průměrnou spotřebu a rychlost a dokonce i tlak turba, ale už vám neřekne, kolik jste přitom ujeli kilometrů.
Silný v kramflecích je Levorg v otázce zavazadlového prostoru. Ten má, přesně v souladu s tradicí Subaru, velkou plochu a malou výšku. Ideální pro ty, kteří neradi skládají tašky do několika vrstev, popř. pro rodiny s kočáry. Těm se bude hodit, že se do základních 522 l dá naložit nejen ten dětský vehikl, ale také spoustu dalších tašek obsahujících věci, jež paní domu považuje za absolutně nezbytné. Přitom takové blbosti, myslí si jejich protějšky. Jejich potřeby plně uspokojí dvě schránky skrývající se pod podlahou kufru. No řekněte, potřebuje někdo z nás pro víkendový výlet více jak 40 litrů prostoru?
Následující >1 / 4
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nejčtenější články
- VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
25.11.2024 - Bosch propustí dalších 5,5 tisíce lidí, i mimo Německo. Jen v posledních měsících potvrdil vyhazovy pro víc jak 12 tisíc zaměstnanců
25.11.2024 - Obyčejná Honda předělaná na drsný muscle car Dodge se začíná prodávat, většina zájemců ale ostrouhá
25.11.2024 - Mercedes pracuje na konci kotoučových brzd, jak je známe, nové řešení by vydrželo až 15 let a 300 tisíc km
25.11.2024 - Levně k mání je sen odpůrců moderny. Dodnes nejeté auto má obří motor bez výkonu, volant bez airbagu a elektrická okna jako vrchol komfortu
25.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva