Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Škoda Octavia III vs. VW Golf VII vs. Hyundai i30: rozstřel
20.3.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ videa) Jsou to tři nejprodávanější auta nižší střední třídy v České republice. Které z nich je nejlepší a co o sobě prozrazují navzájem?
Přehled kapitol
Robert Záruba by řekl, že jde o dějinnou bitvu tří nesmiřitelných kompaktních rivalů, já ale zůstanu trochu více nad věcí. Jde zkrátka o srovnání tří mimořádně úspěšných aut nižší střední třídy, která se v České republice už delší čas, v různých generacích, řadí mezi ta nejprodávanější vůbec. Někteří by možná Octavii rádi viděli ve třídě střední, ale nebyl by to realistický pohled - jde ve všech případech o kompakty, které akorát na obdobných základech staví trochu jiná auta.
Tím se předem nevyhýbám jednoznačnému rozluštění tajenky, tento test musí mít a bude mít absolutního vítěze. Je ale třeba předem říci, že s přihlédnutím k preferencím každého potenciálního uživatele může být vítězem kterýkoli z nich. Tohle není srovnávací test, který by měl oddělovat dobré od špatného, jen v některých aspektech rozliší dobré od lepšího, vyloženým selháním se všechny tři vozy zpravidla vyhýbají.
Jde zkrátka o špičková auta své třídy, která si svou aktuální pozici na trhu vysloužila právem. Přesto musím říci, že jsou mezi nimi v některých ohledech až pozoruhodné rozdíly a ač jsem se původně bránil přímému srovnání Octavie a Golfu, i tyto dva modely ze stejné koncernové líhně si nakonec vystavovaly celkem dlouhé účty za zviditelnění kladů či záporů toho druhého. I pro mě osobně bylo velmi zajímavé mít všechny tyto vozy přímo vedle sebe a zkoumat jejich kvality - některé věci se vám „sólo” zdají výborné, vedle lepšího konkurenta ale často rázem ztrácejí na atraktivitě.
Věřím, že tento test ukáže mnohé, ale než se pustíme do samotného rozstřelu, musím upozornit na dvě věci. Chtěl jsem porovnat benzinové verze s výkony mezi 100 a 150 koňmi a manuálními převodovkami jakožto z mého pohledu optimální volbou pro podobný vůz. Víceméně se i podařilo právě takové specifikace sehnat, nejlépe u Golfu s jednotkou 1,4 TSI 140, ne vždy to ale vyšlo dokonale - Octavie nebyla k dispozici s motorem 1,4 TSI a museli jsme se spokojit s menším 1,2 TSI. To není žádné znevýhodňování domácí slípky, ale prosté umění možného, bližší varianta k dispozici nebyla. U i30 1,6 GDI pak rovnou uvádím, že se nejednalo o novinářské auto, ale vůz užívaný k pracovním i soukromým účelům a v době testu měl na tachometru skoro 25 tisíc kilometrů. To jej proti konkurentům buď zcela novým (O3), nebo každý týden piplaným autorizovaným servisem (G7) s podstatně nižším počtem ujetých km pochopitelně znevýhodňovalo, na druhou stranu to zase dovolilo zjistit o i30 o něco více. Na to všechno ještě narazíme, teď už s chutí do ringu.
Nuda, nuda, Korea
Nepatřím mezi ty, kterým se design auta líbí jen když je přelomový či šokující. Měl by tedy být alespoň trochu nápaditý a originální, jinak se ale může držet nenucených, elegantních linií a přesto mě dokáže oslovit. Z toho si asi dokážete odvodit, jak hledím na design třech srovnávaných aut.
Upřímně řečeno, krásné mi nepřijde být ani jedno, ošklivým bych ale též nenazval jediné. Největší „averzí” trpím vůči sedmičkovém Golfu - ani ten se mi nezdá být ošklivý, ale nápaditostí či originalitou se nevyznačuje ani v nejmenším. Už v samostatném testu jsem konstatoval, že se vzhledově od předchozí generace liší méně než ta šestá od páté, a to je podle mě, vzhledem k podstatným změnám v konstrukci auta jako takového, docela nedůstojné. Auto by přece mělo říkat: „Jsem nové,” ne nutně moc nahlas, ale mělo. Golf to nedělá a ačkoli stejně jako nezaujme, nebude ani urážet, mám neodvratný pocit, že se drží až příliš u země. V přímém srovnání s rivaly vzhledově zapadá.
Octavie III nápaditá je i není. Pokud si ji srovnáte s předchozí generací, je změna vzhledového pojetí dramatická, o nějaké podstatné spojitosti tu ani nemůže být řeč. Že mě její design neuráží a je mi v reálu sympatičtější než z fotek, už jsem též zmiňoval, stejně jako fakt, že se auto díky němu jeví být opticky docela subtilní. Pokud si jej ale postavíte vedle klasicky střižených kompaktů jako Golf a i30, optický klam vyprchá a auto rázem vyjeví svou pravou velikost se vším dobrým i zlým. Že jde o „velké auto”, to může být leckomu sympatické, dá přitom ale najevo i své poněkud hypertrofované přední a zadní partie. Například skutečnou výši hranu víka kufru auto samostatně úspěšně maskuje, vedle hatchbacků je ale vidět, že je na jakýsi pseudosedan dost vysoko a 590 litrů zavazadelníku si tady vybralo svou daň.
Ale zpátky k oné nápaditosti. Jakožto Octavia auto nápadité je, jako škodovka už méně. Vzhledově je hodně blízké novému Rapidu a když si představím, že velmi podobné linie má dostat rovněž faceliftovaný Superb a zřejmě i další chystané novinky značky... Nechci být špatným prorokem, ale jsem přesvědčen, že si dříve či později začneme nutně konzervativní design nových škodovek spojovat se stejným slovem jako u Golfu - nuda. Zatím ale tento dojem „O3” vyvolává jen v náznacích a negativně jako k designovému řešení Golfu se k ní i proto nestavím.
Hyundai i30, ač je ze všech tří aut nejméně nové, vypadá pořád nejsvěžeji a dokázalo vedle nich opticky vystoupit z řady. Také tento model sází na podobné linie jako jiná Hyundai, že by ale některou část prakticky kopíroval jako to dělá Octavie v případě své zádi, to se říci nedá. Příď auta se mi pořád zamlouvá, zdá se mi skutečně atraktivní, zádi jsem na chuť stále nepřišel, spíše mě hlavně protáhlá koncová světla narušující i hájemství víčka palivové nádrže začínají stále více iritovat.
Řekl bych, že ve smyslu designu srovnání těchto tří modelů příliš nepřekvapí. Golf raději nic nezkouší, Octavie trochu vystrkuje růžky, ale jen v rámci „nové designové identity značky” a Hyundai si po korejsku s jistými výstřelky moc vrásky nedělá a sází na komplikovanější linie. Nechtějte po mně, abych vybíral krále krásy, vyberte si sami. Stejně tak nechápejte zmíněné jako nějaké kvalifikované hodnocení, jsou to jen mé skromné názory, které se mi proháněly hlavou, když jsem všechna tři auta viděl bok po boku. Jinou otázkou pochopitelně je, který design se ukáže být „nejtrvanlivějším” a ačkoli i tady lze sázet s vyzpytatelnými kursy, jednoznačnou odpověď dá pouze čas.
Následující >1 / 6
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch