Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Seat Exeo ST 2,0 TDI Multitronic: škoda přehlížet
5.12.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Když základy auta pamatují přelom tisíciletí a teď se tváří jako novinka, vyvolává to otázky. Je Exeo vyzrálé, nebo zastaralé?
Přehled kapitol
Mám rád čistě hypotetické otázky. Donutí člověka k zamyšlení, podněcují obrazotvornost a dovolují rozvíjet příběhy, které se nikdy nestaly. Ryzí ideová alternativa. A neříkejte, prosím, že nevíte, o čem je řeč. Anebo jste se opravdu nikdy, aspoň na vteřinu, nezabývali takovými věcmi, jako je deset nejlepších aut v pomyslné garáži nebo neomezený rozpočet na nákup vozu?
Dobře, zeptám se ještě jinak. Koupili byste si dnes třeba původní BMW s atmosférickým motorem a pohonem zadních kol z devadesátých let, kdyby se začalo opět vyrábět? Nebo nezničitelný Mercedes W124. Ameriku z období těsně před ropnou krizí, japonskou zadokolku z osmdesátých let... Doplňte, cokoli chcete a mohli byste to mít. Ne „jako nové“, ale opravdu nové.
Recyklát ale kvalitní
Proč ale? Z nostalgie? Ze vzdoru proti komplikovanosti doby a vnitřní touhy po jednoduchosti? Pro ten styl a duši? Nedigitalizovaným jízdním vlastnostem? Jistě, cokoli z toho by mohlo být dobrým důvodem.
Život má ale ve zvyku ukazovat svou ironickou tvář a tak to opět dopadlo jinak. Pokud je mi známo, svět po výběhovém Audi A4 netoužil a přeci jsme jej dostali jako Seat Exeo. Netoužil proto, že neměl nic z výše zmiňované přitažlivosti. Tento vůz byl prostě jen poplatný své době - poskytoval s věkem prchající pocit „prémiovosti“, nebyl s to splnit, co mu bylo přisuzováno, a nesl na zádech i cejch špatné pověsti některých majitelů. Samozřejmě, že nejen to a kdo tvrdí opak, dopustil by se hloupého zjednodušování, ačkoli i sama historie k tomu má silné sklony.
Je tedy Seat Exeo zbytečný automobil? Styděl bych se sám před sebou, kdybych posuzoval auto jen podle jeho někdejší reputace a nechal se unést nechutí z toho, co z něj marně chtěli mít jeho tvůrci, jenže teď, s odstupem času, jej opravdu dokážu ocenit více než v jeho původní podobě. Možná prozradím něco, co jsem si měl nechat na závěr, ale i s dřívějšími chybami je dnes Exeo sympatický vůz.
Nová měřítka
Pochopitelně za to může také efekt outletového výprodeje luxusního zboží pod jinou značkou ale se stejnou kvalitou, ale to hlavní (tedy pokud tak můžu mluvit v souvislosti s neživou věcí) je změna osobnosti. Technika Audi s logem Seatu už nemusí nic dokazovat před BMW nebo Mercedesem a pořád je to ten samý vůz. Změnilo se jen měřítko, podle kterého je posuzován. A proto si dovolím napsat, že Exeo je opravdu dobré auto. Ne výjimečné, ani zábavné. Ale dobré a schopné vyvolat dojem kvality, tudíž v žádném případě obyčejné.
Posaďte se do kabiny a spíše než zastaralost vám připomene, že vám je o deset let více. A že o dalších deset let budou panely vypadat pořád tak solidně a robustně. Jednoduché digitální displeje zářící červenými pixely působí oproti TFT panelům jako Pacman vedle Battlefieldu 3, ale hodnota informací netrpí, tím spíše, když je vše perfektně čitelné.
Z obecného pohledu je možné ergonomii Seatu Exeo vytknou jen málo. Přední sedačky jsou skvělé, volant nastavitelný ve velkém rozsahu v obou osách, ovladače a tlačítka kladou odpor a cvakají způsobem, který ocení ten nejnáročnější haptik. Právo stěžovat si ale náleží lidem většího vzrůstu, kteří budou vyhnáni na zadní sedadla. Místo na vyvinutější nohy, delší chodidla pod sedákem a hlavu pod stropem se hledá značně obtížně. Za volantem se ale trápit nebudete, přestože široká středová konzole by mohla být od pravého kolena trochu dál. A když bych měl přidat něco čistě subjektivně - fólie imitující karbon patří na kapotu Felicie z mimoňských válek...
Následující >1 / 4
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 4 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 5 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 7 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 8 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva