Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy
11.5.2012 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ videa) První kilometry za volantem nového Boxsteru ukazují, jak velký kus cesty budou muset jeho konkurenti ujít, aby se tomuto kompaktnímu roadsteru mohli rovnat.
Přehled kapitol
Když jsem vám na sklonku loňského roku představoval novou 911, věnoval jsem poměrně mnoho prostoru tomu, do jaké pasti se Porsche s tímto modelem dostalo. Devětsetjednáctka si i se svou koncepcí „vše vzadu” vydobyla během prvních pár dekád existence takové renomé, že si automobilka nemohla dovolit ji nahradit jakkoli jinak koncipovaným modelem. A kdo z manažerů firmy se o to pokusil, se zlou se potázal.
Tento model navzdory své takřka absurdní koncepci funguje skvěle, přesto se vám při každé jízdě s ním krade na mysl otázka, jak mimořádné auto by Porsche muselo postavit, pokud by stejnou péči věnovalo ladění vozu s poněkud příhodnějším základem. A je tak trochu ironií osudu, že odpovědi jsme se dočkali přímo od automobilky.
Vlastně již v předminulé dekádě se totiž Porsche rozhodlo nabídnout menší sporťák, který se v nabídce zařadí pod ikonickou 911. Asi nebude napínavým vyvrcholením, že šlo o model Boxster, u něhož se automobilka jakožto u zcela nového projektu nemusela držet žádných „historických limitů” a nadělila mu tu nejlepší možnou koncepci s motorem umístěným uprostřed před zadní nápravou. I ta má svá omezení, nic lepšího ale nikdo nevymyslel, však všechny nejlepší supersporty planety jsou koncipovány právě takto.
Novinka si svým jízdním projevem ihned získala respekt a od té doby (a ještě více po příchodu odvozeného kupé Cayman v rámci druhé generace Boxsteru) se mnozí ptají na něco trochu jiného - co by se asi stalo, kdyby Porsche dovolilo nadělit menšímu kupé či roadsteru tak silné motory, které můžete mít v 911. Dost možná by se ukázalo, že půjde o rychlejší auta, ale to si automobilka chycená v pasti obráceného kladiva nemůže dovolit ani náznakem připustit. A tak nejsilnější Cayman nebo Boxster jsou vždy slabší než nejslabší 911.
Právě z tohoto důvodu také někteří nemají tuto dvojici rádi - její možnosti jsou prý příliš dány uměle nastavenými mantinely, které nedovolují projevit přirozené možnosti jejich koncepce. Něco pravdy na tom určitě je, já vám dnes ale nabídnu trochu jiný pohled.
První zkušenosti se třetí generací Boxsteru S z českých silnic totiž nedávají prostor k pochybám o tom, že ve Stuttgartu dále ladili a možnosti tohoto modelu dotáhli zase o kus dále. A nebo - chcete-li - zase trochu popustili uzdu interním omezením a Boxsteru dovolili do hájemství 911 nakouknout více než kdy dříve.
Jak se to projevuje v praxi? Uvidíte, stačí, když ještě chvíli zůstanete věrni tomuto článku.
Malá Carrera GT
Nejsem z těch, pro které by vzhled auta znamenal nějak zvlášť vysokou hodnotu. Pravda, třeba původní SsangYong Rodius bych si asi nikdy nekoupil dříve než pěti pivech, takže extrémy vnímám, jinak ale jde o faktor, který rychle pominu, jakmile usednu za volant. Auto musí v prvé řadě fungovat, pak mu rád odpustím, že není zrovna nejkrásnější.
I mimořádně hezkých aut si ale všimnu a mám pocit, že nový Boxster je jedním z nich. Soudě dle prvních ohlasů po jeho virtuální premiéře se mnou asi řada z vás nebude souhlasit a ani se vám nebudu divit. Mě z fotek také nějak zvlášť nezaujal, jenže naživo vyvolává pocity docela odlišné.
Nedá se přitom říci, že by to bylo dáno barevným provedením, neboť do rukou jsme dostali to samé, které najdete i na jedné ze sad oficiálních prezentačních fotek - se stříbrnou karoserií, červenou střechou a stejně laděným interiérem. Co mě oslovilo byla ladnost jednotlivých křivek, kterou ploché snímky nejsou s to vystihnout. Všimněte si hlavně linky směřující od předního světla přes střechu až k zadním partiím. Je tak neskutečně jemná, nenucená, elegantní... Vůz vypadá dobře jak s nataženou, tak se sundanou střechou a to se u roadsteru ne vždy podaří.
Ani trochu baculatá záď není pro ostudu, když všechny ty jemné křivky uzavírá do jakéhosi spletence v podobě zadních světel, která jsou spojena výsuvným spojlerem. Mohutnější partie v případě testovaného vozu vyvažovala 20" kola z lehkých slitin, na nichž Boxster S vypadal naopak velmi lehkonoze. A jak za chvíli uvidíte, podvozek je tak dobrý, že si i taková kola může na českých silnicích dovolit používat.
Nakonec mě možná oslovil i fakt, že vůz trochu připomíná někdejší Carreru GT. Podívejte se na některý ze snímků zachycující přední a boční partie a uznejte - přední světla, skoro vodorovné linie bočních oken, dveří a prahů, k tomu vstupy pro chladící vzduch motoru, stříbrná barva... Jistá podoba tu je a konec konců, také zadní partie, kde jsou obě světla spojena spojlerem, musí být inspirována tímtéž vozem.
Na nový Boxster jsem se vydržel pár minut jen tak dívat a několikrát jsem si pro sebe zamumlal něco o krásném autě. A soudě dle pozdějších reakcí kolemjdoucích jsem k podobnému závěru nedošel sám, vizuálně dokáže tohle auto opravdu zaujmout.
Složitější, ale velmi kvalitní interiér
Jestli se u Porsche rozhodli v posledních letech u svých sportovních modelů něco zásadně změnit, pak jsou to interiéry. Ne snad, že by dříve byly špatné, to spíše naopak, ale byly jednoduché, na danou dobu až nepochopitelně subtilní, nevýrazné, dalo by se říci neobklopující. Smutné je, že já jsem v této jednoduchosti spatřoval krásu a vyjádření toho pravého sportovního ducha daných modelů. To všechno je ale u 911 od dob příchodu nové 991 pryč a velmi podobná změna postihla i Boxster.
Asi bych lidem od Porsche nevyčítal nové prvky výbavy, jakkoli taková ventilovaná sedadla s čistým a lehkým sporťákem dohromady moc nejdou. Ale to už je na volbě každého, můžete je mít a můžete je nemít a podle toho si z vozu udělat buď příměstskou stylovku nebo víkendového okreskového raubíře. Potíž je architektura interiéru, kterou změníte leda sekyrou.
Pozitivní je, že na rozdíl od 911 Boxsteru příliš nenabobtnala palubní deska, asi se dovnitř ani žádná větší nevešla. Ta nová se tak zdá být podobně drobná a jaksi nenuceně přítomná, to samé ovšem nejde říci o středovém tunelu a výplních dveří. Nevím, kde se v lidech berou pozitivní pocity z „obklopujících interiérů”, ale ten v Boxsteru je nyní právě takový. Mezi snad o 10 centimetrů vyšší středový tunel a asi o 5 centimetrů širší výplně dveří zapadnete jak Lajka do Sputinku a i když netrpím klaustrofobií, moc příjemné mi to není. Krom toho, tvrdé madlo dveří trochu tlačí do kolene a to se při nemalých odstředivých silách, kterým dokáže Boxster odolávat, zrovna nehodí.
Přesto byl převažující pocit z interiéru jiný. Opravdu nešlo nevnímat o další mílový krok vpřed posunutou kvalitu materiálů, zpracování i záplavu nové výbavy, která učinila jízdu o mnoho komfortnější, než jaká mohla být kdy dříve. Tohoto pocitu u Porsche určitě chtěli docílit, a tak jim rád přiznám „kredit” za to, že se jim to podařilo. Jak moc je to podstatné pro vás, to už je jiná otázka, sám dodám jen tolik, že vůz byl napěchován příplatkovou výbavou za milion korun, což se i na vnímání ďábelsky rudého interiéru dozajista pozitivně podepsalo. Je tedy docela dobře možné, že nižší specifikace tento bez nadsázky luxusní dojem vytvářet nebudou.
Ale čert už vem statické dojmy, pojďme jezdit.
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nejnovější články
- Na dvě části zaměstnanců VW dopadnou úspory obzvlášť tvrdě, platy jim budou klesat rok co rok 6 let, 4 tisíce míst bude zrušeno
před hodinou - Výsledek srovnání ostrých kombíků Audi a BMW na sněhu nutně překvapí, ještě před 5 léty by bylo všechno jinak
včera - Spolu s automobilkami padají ke dnu i jejich dealeři. Nevydělávají téměř nic, zisky jim klesly o 34 procent skoro na nulu
včera (1) - Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino
včera - U soudu se provalilo, že krachující největší evropský výrobce motorek má na skladech 265 tisíc neprodaných strojů, to nemůže přežít
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva