Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Porsche 911 991 Carrera 4S: kladivo neutralizováno
8.3.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ videa) I nová 911 nabízí možnost vykoupení z pasti obráceného kladiva. Obětovat je mu ale třeba více než jen příplatek za pohon 4x4.
Přehled kapitol
Nová generace Porsche 911 s kódovým označením 991 přišla na trh už roce 2011 a krátce poté jsme vám nabídli její první test. Hodně prostoru jsem v něm tehdy věnoval tomu, co je pro 911 darem i prokletím - její základní koncepci s motorem umístěným za zadní nápravou, která byla z mnoha důvodů populární asi tak před padesáti léty. V posledních dekádách jí ale všichni výrobci aut opustili, až na jednoho, Porsche.
Umíněnost? Jak se to vezme. Také Němci se snažili z prokletí obráceného kladiva vysvobodit, ocitli se ale v pasti, kdy mohou nějak vyrábět pořád dokola koncepčně stejné auto, nebo zkrachovat. Zpátky se přitom mohou posadit ti, kteří zrovna křičí, že 911 už Porsche dávno neživí, teď je to přece ten Cayenne. A vy si vážně myslíte, že by Porsche dokázalo prodávat přepracovaný Touareg za dvojnásobnou cenu jen proto, že má silnější motor a luxusnější interiér? Zkuste totéž auto nabídnout pod značkou Novák Car a uvidíte sami. O prodejnost podobných záležitostí se stará image a tu značce rozhodně nedodává dvoutunový přespolní běžec, ale schopnost dekády vyrábět nejlepší sporťáky vůbec. A nakonec i fakt, že to činí navzdory použití základní koncepce, která se pro takový účel zdá být vhodná podobně jako papír pro nehořlavý oblek.
Devětsetjedenáctka se zkrátka vyvíjí a vyrábí dál a tento příběh bude pokračovat tak dlouho, dokud bude chtít existovat samotné Porsche, to už je dnes po všech předchozích zkušenostech více než jisté. Automobilka udělala zejména v posledních letech hodně proto, aby se 911 navzdory své koncepci projevovala co možné nejvíce civilizovaně i nejméně záludně a 991 je v tomto smyslu nesporně na vrcholu. Jenže v extrému dvou třetinám hmotnosti na zadní ose stejně neporučíte a zvláště v kombinaci s trochou řidičské neobratnosti může tohle řešení pořád pěkně vytrestat. Jak z toho ven, když se základní koncepcí nejde nic dělat?
V Zuffenhausenu na to přišli už dříve. Auto mohou nechat takovým, jaké je, a přidat mu poháněnou přední osu. Z mnoha důvodů to zní... Ne, z mnoha důvodů to je naprostá pitomost, neboť už představa o vedení hnacích sil v autě s koncepcí „vše vzadu” na příď zní dosti šíleně. A není to jen o technické bizarnosti - sjeďte si s 911 a zjistíte, že pokud jí něco rozhodně nechybí, pak je to trakce. Auto s bez nadsázky přetíženou zadní osou přenáší stovky koní na asfalt bez mrknutí oka a pokud s tím někdy začne mít problémy, pak leda na sněhu nebo v jiných extrémních podmínkách, do nichž většina majitelů 911 stejně netahá. A když si k tomu přidáte, že za tu mrzkou využitelnost pohonu všech kol s sebou taháte desítky kilogramů navíc... Ne, minimálně mně tohle nikdy neoslovovalo ani v nejmenším, za sebe musím říci, že mi dokonce 911 ani nikdy nepřišla být až tak záludná, jak se říká a její jistou rozevlátost jsem vždy vnímal jako hravost, kterou pohon všech kol proti mé vůli odstraňuje.
Chápu ale, že někdo může totéž vnímat jinak, a tak se Carrery 4 staly v rozličných verzích dostatečně populárními natolik, aby z nich Porsche udělalo novou tradici. Není tedy divu, že také nová 911 přišla před pár měsíci na trh ve verzích Carrera 4 a 4S, z nichž tu druhou jsem dostal možnost otestovat na českých silnicích. Jak funguje? To vám povím, předem ale říkám, že tento test bude soustřeďovat pozornost hlavně na odlišnosti plynoucí z pohonu všech kol, neboť oproti předchozí testované bílé Carreře S žlutá 4S mnoho jiného než onu čtyřku v názvu nenabízela. Pár dalších detailů se přece jen najde, a tak snad až o tolik jednostranné čtení nepůjde.
Testovaná verze jako ohňostroj marnivosti
Ptáte se, jak na pohled poznat Carreru 4 nebo 4S od verze s pohonem pouze zadní osy? Pokud si majitel nenechá na zádi označení s číslovkou 4, pak už je vodítkem jen červený spojovací pruh mezi zadními světly, který zadokolka postrádá. Věděl bych tedy ještě o jednom člověku, jehož kalibrované oko by dozajista rozpoznalo zadní osu rozšířenou o čtyři centimetry, pokud ale nedisponujete stejnou schopností, pak se musíte smířit s tím, že na vizuální výjimečnost čtyřkolka nesází. Přesto se nyní testovaná verze oproti té předchozí v lecčems lišila.
Možná vás napadla výrazná žlutá barva, díky níž jsem si během letošní špinavé zimy na silnici připadal jako kakadu na Antarktidě. Ale jen v ní to není, pozorní si jistě všimli i odlišného předního nárazníku z programu Sport Design a řady dalších vizuálních drobností, které se u testované verze zřejmě snažily dát najevo, za co všechno si můžete u Porsche také připlatit. A pokud o tomhle nevíte své, možná vás krátký průlet výjimečnostmi testované specifikace zaujme.
Celé auto je takový menší ohňostroj marnivosti, který odlišný přední nárazník za 56 tisíc Kč bez daně jen zahajuje a žlutá barva leda uzavírá. V seznamu příplatkových prvků tak najdete třeba i lakovaná vnější zpětná zrcátka za 9 275 Kč. Že jsou lakovaná vždy? To ano, ale ne celá, pokud chcete přibarvit i jejich spodní část, je třeba si připlatit. Na fotkách sotva viditelné kryty ostřikovačů světel jsou pro změnu standardně chromované, do laku vám je v Zuffenhausenu hodí za 4 790 Kč. A kdybyste kola chtěli nalakovat jinak než do stříbrna, připravte si 18 704 Kč.
Zajímavější věci se ale najdou uvnitř a to znovu hlavně ty spojené s lakem. Takový interiérový paket s lakovaným obložením vyjde na 12 237 Kč. Proč ne, pokud ale chcete, abyste měli lakované také obložení středového tunelu, chce to dalších 5 349 Kč, lakované lamely výdech ventilační soustavy jsou pak za 26 256 Kč (nepočítal jsem je, ale bude to tak za tisícovku jedna), lakovaný palubní systém PCM pak dokonce na 34 185 Kč, vše bez DPH. To je docela dost, když uvážím, že celé PCM stojí něco přes 74 tisíc. A to řešíme jen drobnosti, skutečná výbava startuje obvykle na vyšších cifrách.
Zmíněné prosím neberte jako projev člověka, který je ze sedadla Škody Favorit fascinován světem bohatých a slavných. Jednu 911 jsem si v minulosti pořídil a stejně mě pořád překvapuje, za co a kolik se u Porsche připlácí. Ne všechno si pochopitelně musíte koupit, ale pokud si krom funkční výbavy potrpíte i na troše stylu, připravte se na pohrdavé pohledy okolí, které nebude vždy snadné označit za pouhou závist. Utratit 111 431 Kč s aktuální daní z přidané hodnoty, tedy cenu už docela slušné ojetiny jen za to, abyste měli do žluta oděno pár drobností na karoserii a v interiéru, to se prostě jinak než za marnivost označit nedá.
Ale to byl jen jako krátký výlet mimo technické sféry, nic novějšího totiž zevnějšek ani interiér vozu neskýtal. Jinak bych mohl jen zopakovat slova o tom, že navenek je to zkrátka znovu 911 se zase o něco větší karoserií s mírně odlišným pontonem, která si ale přesto drží relativně kompaktní a originální tvary. A uvnitř, zvlášť se všemi příplatky, nabízí dosud nepoznanou míru luxusu a komfortu, který na vás dýchne hned po usednutí. Stejně tak vás ale může zarmoutit zbytečně mohutným středovým tunelem a vlastně i celou palubní deskou nebo příliš vyumělkovanými výplněmi dveří. Tohle už jsme si řekli.
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- Přes 200 tisíc korejských elektromobilů musí do servisů. Trápí je pořád stejný problém, rýsuje se z toho velká patálie
25.11.2024 - Zkusil jsem jezdit na „bezemisní” naftu HVO. Není to hloupá ekologická náhrada, auto se s ní líp chová a víc vydrží, snadno s ní i ušetříte
25.11.2024 - První elektrický Jaguar je takový průšvih, že jej automobilka po sérii požárů raději vykupuje od lidí zpět
26.11.2024 - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
26.11.2024 - Můžete se „ustávkovat” k smrti, ale nic nezměníte. Šéf VW říká, že zavírání továren a hromadnému propouštění už nejde zabránit
26.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva