Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Peugeot 508 2015 1,6 THP: kouzelně průměrný, výjimečně úsporný
16.2.2015 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Nové světlomety mnoho z náskoku konkurentů nestáhly, i tak jsou tu důvody, proč vlajkový Peugeot chtít.
Přehled kapitol
Velmi okrajově jsme se v poslední době zaobírali vlajkovou lodí Peugeotu, a tak to dnes hodlám za celý redakční tým napravit. Snad si většina z vás vzpomene, že právě pětsetosmička přišla na trh zkraje roku 2011 a že jejím hlavním úkolem bylo šikovně zahrát roli náhradníka hned dvou modelů nabídky, které nahradila. Po jejím příchodu totiž naprosto zmizela z portfolia francouzské automobilky nejen řada 407, ale i dosluhující 607, a třebaže ani jedno z nich rozhodně nebylo autem k zahození, měli u Peugeotu co vylepšovat. Menší 407 vpravdě neposkytovala zrovna oslnivý prostor na zadních sedadlech a celkem prostornou řadu 607 bohužel nenabízeli s tolik oblíbenou karoserií kombi.
Buď jak buď, nový model automobilka potřebovala „jako prase drbání“ a času na rozdávání neměla mnoho. Možná i z tohoto důvodu byla technika nakonec sdílena s Citroënem C5 druhé generace v rámci aliance PSA. Stejně tak bylo naprosto nezbytné, aby se náhrada v podobě Peugeotu 508 výrazně posunula po všech stránkách k lepšímu, neboť konkurence ve střední třídě se od té doby jenže rozrůstala, ani ta stávající neusínala na vavřínech a tvrdě pracovala na dalším rozvoji svých etalonů. Takové Mondeo, Passat a jeho sourozenec Superb jsou příkladem za všechny.
Nebýt fordí strategie související s globální tvorbou nových modelů, bylo by pořadí zřejmě nadále stejné, ovšem test poslední generace poukázal minimálně to, že aura modrého oválu zalezla někam do stínu. To wolfsburské a mladoboleslavské modly ze své vlastní linie neuhnuly ani o píď a zdá se, že v naznačeném směru hodlají pokračovat i v následujících letech. To ale jen na okraj pohledem k u nás nejžádanějším zástupcům kategorie střední třídy, k největším konkurentům testovaného vozu.
Zrovna o pětsetosmičce už nějakou dobu nepadlo jediného slova. „Lví král“ nám své drápy neukázal takřka pět let, ano, před takovou dobou byl v naší redakci k vidění naposledy. Tehdy jsme však v rámci důkladnější prověrky rozebírali verzi GT, která se od běžnějších motorizací vyjímala cenou a přední nápravou s dvojitými lichoběžníky. Teď se u nás pokusí svojí upadající slávu podpořit poslední modernizací s veřejnosti bližší motorizací, od níž řada lidí zřejmě čeká více než drobné retuše. Kolik jich bude, uvidíte sami.
Bez ohledu na to by každopádně pro umazání náskoku, který si na něj Němci drží, měla 508 přidat na nabídce výbavy, asistenčních systémů a designem opět ukázat, kam povedou francouzské kroky v následujících letech. V neposlední řadě prý hodlá lépe vyhovět choutkám asijské klientely, která ho má podstatně raději než my Evropani - v Číně se ostatně realizuje více než 40 procent jeho celkové produkce a automobilka tam 508 vyrábí ve spolupráci s Dongfengem (druhá továrna pro evropské trhy je ve Francii). Na každý pád by nás mělo zajímat, jak moc utrpěla (nebo naopak získala) motorová paleta při přechodu na emisní normu Euro 6, sestávající z motorů BlueHDI testovaných například v 308 SW, a nové generace zážehové jednotky 1,6 THP, kterou si vezmeme na paškál dnes. První dojmy z mezinárodní prezentace sice odhalily mnohé, avšak prověrka na českých silnicích bývá pro potenciální zájemce jistě o poznání zajímavější. Pojďme na ni.
Návrat lva na masku
Francouzští designéři jsou dle mého názoru mistry bleskových změn, alespoň takové jsou moje první poznatky při prvním setkání s testovací mulou. Nejenže za posledních několik let několikrát měnili u Peugeotu identitu čelních partií, oni ji byli schopní změnit snad ještě dříve než se vlna modifikací přehnala přes všechny modely nabídky. Vezměte si jako příklad ještě zánovní třistaosmičku. Ta se vydala po stopách crossoveru 2008 a menší 208, aby rázem, s příchodem verze 308 GT lev z kapoty přeskočil na masku chladiče.
Tentýž comback se odehrává právě u modelu 508. Jako už řada aut předtím údajně signalizuje, jak asi budou vypadat další novinky, ale kdo by si tím mohl být jist, třeba bude příští generace vozit emblém zase na kapotě. Netvrdím, že bych k tomuto přístupu choval jakýkoliv odpor, jen mám dojem, že u Peugeotu zkrátka tápou a neumějí se dohodnout. Namísto pilování jednoho ztvárnění a spíše evolučních změn raději navrhnou novou a jistě ne zrovna levnou masku, čímž musejí ovlivnit nejen rozpočet jednoho modelu, ale všech, které budou následovat.
Samozřejmě, že design je subjektivní záležitostí a že novinka vypadá zase podstatně svěžeji než předtím, ovšem útlejší svítilny, nová kapota bez loga a překopané nárazníky vozu v mých očích spíše ublížily, ona dřívější originalita ztvárnění jakoby se vytratila neznámo kam. Nemám dojem, že by to bylo ošklivé auto, jen mi teď zepředu více než cokoliv připomíná s přivřenými víčky jisté Volvo. Podstatnější pro čtenáře jistě bude informace o tom, že vůz se kvůli jiným nárazníkům nepatrně protáhl do délky o bezmála čtyři centimetry, i když rovnou vás ubezpečím, že vnitřní prostor ani rozvor nevyrostly.
Velmi výrazně překopaná příď uvítala LED-techniku, která se dotýká především plně diodových svítilen nejvyšší výbavy (u testované Allure stojí 30 tisíc korun včetně adaptivní funkce) a také níže položených bumerangů sloužících dennímu svícení a blikačům. Zřejmě jste ten „šajn“ ještě naživo neviděli, ale věřte, že ty útlé linky dokážou pěkně svítit i za denního světla. Ze stejného těsta jsou také mlhovky skrývající se pod nimi a v neposlední řadě též zadní lampy, které používají na signalizaci směru klasických žárovek. Já vám nevím, ale když už máte diody i v krytech zrcátek a interiéru, mohli to tvůrci rozšířit i na zadní blinkry.
Pomyslný lev, který se naposledy vyřádil na třistaosmičce, zde neukousl pouze spodní části předních světel, podle automobilky údajně zanechal i stopy v podobě tří drápů v grafice těch zadních. Při pohledu zezadu se mi poslední 508 líbí o fous více než dosud, ale nadále se nelze zbavit dojmu, že jí zůstal C-sloupek opticky tak těžký, že by z něho mohl být protiraketový kryt. Vůbec celé k němu příslušející partie mi přijdou příliš ploché, nové chromové segmenty na tom nic nezmění. Ona „fuka“ mezi víkem zavazadelníku a zadním nárazníkem je široká tak moc, že byste pod ní nacpali i tlusté pero (rozumějte to na psaní) - snad jakoby říkala něco o čínském naštelování, ale nechci nikomu křivdit. Jako celek mi novinka nadále přijde lehce disproporční, zezadu neatraktivní, ale jak už jsem řekl, každému dle chuti. Originalita a jistá nevšednost ztvárnění rozhodně bude stát nadále na straně Peugeotu a i to se u příznivců vozů ze země galského kohouta rozhodně počítá. Co se ale odehrálo uvnitř té černé perly?
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Těžká nehoda zdemolovala Teslu Cybertruck tak moc, že z řady úhlů vůbec nepoznáte, o jaké auto šlo
před 9 hodinami - Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
včera
Nejnovější články
- Mercedes se vyjádřil k požáru svého elektromobilu, který rodině majitele téměř zapálil dům, prý se teď bojí všech aut značky
před 3 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý bestseller Toyoty jako praktický kombík, vedle nezměrné chvály mají jen pár výhrad
před 5 hodinami - Mercedes přiznal, že recyklace baterií není takový zázrak, jak se myslelo, nové těžby vzácných kovů bude dál třeba spousta
před 6 hodinami - Ve Francii začnou ve velkém fungovat tzv. super radary, zaznamenají až čtyři dopravní přestupky najednou
před 8 hodinami - Těžká nehoda zdemolovala Teslu Cybertruck tak moc, že z řady úhlů vůbec nepoznáte, o jaké auto šlo
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva