Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Peugeot 5008 2,0 HDI: sympatická alternativa kombi
25.10.2013 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Peugeot 5008 za cenu kompaktu nabídne prostor, za který netřeba platit daň jízdní nepoužitelností. Vyplatí se v sedmimístné verzi?
Přehled kapitol
Existují dva typy řidičů, v jejichž životě existuje potřeba velkého prostoru pro posádku a zavazadla. Ti první si kupují kombíky, ti druzí MPV. Pro kombíkáře mám pochopení, ostatně v mé automobilové historii jich figuruje celá řada. Mám rád praktičnost, kterou poskytují na straně jedné a současně majitele nenutí vzdát se veškerých řidičských prožitků. V naší redakci jsem s tímto názorem poněkud osamocen, přesto i největší odpůrci občas zahlédnou světlo ve tmě. Do duše zákazníka třídy MPV jsem ale ještě nepronikl.
Jeremy Clarkson se o řidičích MPV kdysi vyjádřil jako o těch, co to přehnali s plněním reprodukčních povinností a teď se perou s následky. Při jiné příležitosti byl ještě ostřejší. Přirovnal Renault Espace k jedné velmi nepříjemné pohlavní chorobě a dodal, že pokud už máte jedno či druhé, nebudete se tím chlubit. V žádném případě nechci naznačit, že bych s ním souhlasil, přesto mé zkušenosti naznačují, že jeho břitká vyjádření obsahují zrnko pravdy. Ať už jsem se o MPV bavil s kýmkoliv, v případě příznivců šlo vždy o „zasloužilého” otce. Jeden řešil potřebu velkého kufru na každotýdenní stěhování rodiny se dvěma polodospělými dětmi na chalupu, další chtěl místo pro tři autosedačky a jiný zase třetí lavici aby měl při společném výletu kam posadit kamarády svých ratolestí. Ze všech bylo cítit touhu po vyřešení praktických problémů, které přináší život s početnější rodinou, emoce ale žádné.
Je tedy opravdu jejich snem, i když v tomto případě půjde spíše o výsledek excelovské rozvahy než o sen, auto, které pozře rodinu včetně půlky domácnosti, doveze ji do cíle, tam ji vyplivne a tiše počká na parkovišti než se zase pojede zpět? Letošní test Toyoty Verso by to potvrzoval, ta se vyznačovala schopností sloužit a současně nebýt vidět. Nečekal jsem, že se bude Peugeot 5008 projevovat zásadně jinak. Kdyby test probíhal standardním způsobem, asi bych nedošel k moc jinému závěru, dostal jsem ale příležitost proniknout mu pod kůži přece jen hlouběji.
Většina testů, které na našich stránkách čtete, se odehrává ve standardním časovém rozmezí jednoho týdne, nezřídka se musíme spokojit s ještě kratší zápůjčkou. Občas se ale povede domluvit test trvající několik měsíců. To nám dává šanci, na rozdíl od krátkých testů, zkusit, jak se s testovaným autem opravdu žije. To je i případ kompaktního MPV se lvem ve znaku. Otázkou tedy bylo, jak čas, který jsme měli k dispozici, využít co nejlépe. Volba padla na rodinně dovolenkový výlet na jih Evropy, v rámci kterého Peugeot musel zvládnout spolykat všechna přichystaná zavazadla, přepravit nás v co největším pohodlí a samozřejmě co nejrychleji přes půlku Evropy a pak se popasovat s horskými silnicemi na straně jedné a úzkými uličkami historických center středomořských měst. V čem jiném by MPV mělo excelovat když ne v tomto? A opravdu to bude jen nuda?
MPV? Spíše velký kombík
Popisovat vzhled aut třídy MPV je vždy tak trochu oříšek. Jejich funkcionalisticky orientované tvary nedávají příliš šancí na květnaté popisy sexy hran a oblin. Podobně je to i u 5008. Při uvedení na trh Peugeot v souvislosti s jejím designem zmiňoval francouzské rychlovlaky TGV. Měla s nimi sdílet dynamicky skloněnou příď s navazujícím čelním sklem, jenže to se při pohledu na konkurenci zdá být asi tak osobitým prvkem, jako hydrodynamický tvar těl ryb a kytovců. Stejně jako je v jejich případě hlavním definujícím prvkem usnadnění pohybu ve vodě, u MPV tvar určuje maximalizace využití vnitřního prostoru. To konstruktérům příliš prostoru nedává, pracovat obvykle mohou jen s detaily.
Přesto u Peugeotu našli způsob, jak 5008 dát možnost vystoupit z řady. Místo obvyklé jednoprostorové karoserie zvolili cestu zvýrazněné přídě, která spíše než u TGV našla inspiraci u Suzuki Swift. Převzala od něj kulatý profil a čelní okraj začínající hluboko u nárazníku, které ji opticky odlehčují a snižují. Podobně jako japonský prcek vsadila na rozměrná, vzad protažená čelní světla, jen si zde Francouzi pomohli trikem spočívajícím v umístění prvků z lesklého plastu pod jejich spodním okrajem. Z čelního pohledu je příď rozdělena na několik úrovní - nejníže je nárazník ozdobený chromovanými lištami, nad ním je pruh sestávající ze zmíněných nástavců (podstavců?) světel a otvoru pro vstup chladicího vzduchu a teprve pak přichází ke slovu kapota ozdobená velkým firemním logem.
Při pohledu z boku je vliv zvýrazněné přídě největší. 5008 se její zásluhou více než MPV tváří jako nafouklý kombík. To podtrhují i vyvážené poměry mezi prosklením, velikostí kol, výškou spodní hrany oken a střechy. Je to paradox. U mnoha malých hatchbacků máte pocit, že na sobě mají příliš mnoho plechu a okna vypadají jak průzory z tanku. Pak si prohlédnete kompaktní MPV z Francie vše je tak akorát. Velkou zásluhu na harmonickém vyznění má i velmi zvolna klesající linka střechy, kterou celou dobu kopíruje horní strana oken. Vizuální lehkosti skleníku kabiny velmi pomáhá subtilní D-sloupek, který v úrovni střechy plynně přechází ve střešní lyžiny.
Podle mého názoru je 5008 po designové stránce jedním z nejpovedenějších aut své třídy. Velmi dobře maskuje svou velikost, z žádného úhlu nepůsobí uměle a dokonce dovede vytvořit dojem statické dynamiky. Ve velmi krátké době navíc přijde na trh faceliftovaná verze, která nabídne příď ve stylu nové 308. Nejsem si zcela jist, jestli jde o krok správným směrem. Současný vzhled působí i po letech prodeje docela atraktivně, pozitivem tak je, že celkové vyznění se nezmění.
Následující >1 / 4
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
před 2 hodinami - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- První elektrická Maserati jsou totální fiasko. Prodávají se po kusech za měsíc v celé Evropě, výrobu zastavili až do února
před 31 minutami - Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
před 2 hodinami - Pořád nevěříte, že elektromobily jsou nejlepší? Nový rekord vás určitě přesvědčí
před 3 hodinami - Nejvíc nezničitelné moderní auto je po 830 000 km k mání jako perspektivní ojetina, jeho serviska je delší než Vánoce
včera - Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch