Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Opel Adam 1,4: Blond, James Blond
4.12.2013 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Opel Adam nabízí velké možnosti individualizace a nepřehlédnutelný design, ale nechá si za to řádně zaplatit. Stojí tento minivůz za cenu větších aut?
Přehled kapitol
Aut do města je celkem hodně. Jsou podobně velká a obvykle i podobně tvarovaná, přesto mezi nimi existují významné rozdíly. Nejde ani tak o to, jak jezdí, ostatně to je při poskakování v kolonách nezřídka celkem jedno. Spíše jde o jejich vnější vzhled a míru komfortu nabízeného posádce. Ta nejlevnější začínají tam, kde končí rikšy - čtyři kola, nejnutnější karoserie, sedadla, volant a motor jim k dobré službě stačí. To ale uspokojí jen řidiče v automobilově méně rozvinutých zemích, u nás v Evropě jsme zvyklí na jiný standard.
K nutnému základu už potřebujeme něco navíc, už nechceme jen „přibližovadlo”, chceme malé, ale „dospělé” auto, které zvládne nejen poskoky po městě, ale také větší výlet o víkendu. To už je pro většinu vše nutné, existuje ale také další, nemalá skupina, která má takové auto jako módní doplněk. Takoví nehledí jen na užitné vlastnosti, chtějí vzhled, originalitu a také exkluzivitu.
Přesně na ty se snaží zacílit Opel Adam. Je to natolik čerstvá novinka, že ho na silnicích zatím ještě moc vidět není, chtěl by si ale vybudovat pevnou pozici v kategorii „těch lepších autíček”. Dle výrobce konkuruje stylovému Fiatu 500 či novodobému Mini. Na rozdíl od těchto dvou klasiků, jejichž historické kořeny sahají hluboko do automobilové historie, Adam na nic nenavazuje. To se v Rüsselsheimu snaží prezentovat jako výhodu - začínali s čistým listem papíru a pokusili se na něj dostat vše, co by potenciální zákazníky mohlo zajímat.
Adam v konkurenčním boji sází na co nejširší paletu barev a možnosti individualizace každého kusu - zvenčí si můžete vybrat z 61 tisíc různých kombinací barev, kol a polepů a uvnitř dokonce z 82 tisíc. Zde dokonce můžete volit potisk stropu, testovaný vůz tam například měl šachovnici.
Názvy vnějších laků mají jména, která pocházejí z oblasti filmu či hudby, jako například bílá Saturday White Fever, fialová Purple Fiction, černá I'll be Black nebo žlutá James Blonde, kterou se chlubil i testovaný vůz. Můžete také mít střechu v odlišné barvě - jen za úpravu lakovny v továrně, kde se Adamy vyrábí, utratil Opel několik milionů Eur právě proto, aby mohl zákazníkům nabídnout auta se střechou v kontrastní barvě. Volit lze černou I'll be Black, bílou White my Fire či hnědou Men in Brown.
Budou všechny tyto „fresh, cool a trendy” názvy spolu s faktem, že Adam lze z jistého úhlu pohledu považovat za největší příslušenství k iPhonu, stačit na to, aby výše zmíněná investice do lakovny nepřišla vniveč? To nevíme, zkusíme ale odpovědět, jestli Adam umí být i dobrým autem.
Stylový zvenčí
Jak již bylo řečeno, paleta vnějších provedení Adama je velmi bohatá. Šíří nabídky barev se Opel naštěstí nesnaží zakrýt vzhledovou nenápadnost, naopak - barvy zvýrazňují zajímavý vzhled, který je také jedním z hlavních prodejních taháků Adama. Dominantou přídě jsou velká usměvavá „ústa“ ve formě grilu doplněného chromovanou příčkou s velkým znakem Opelu. Na ně navazují na dnešní dobu neobvykle rozměrná směrová světla. Být o kousek níž, dala by se snadno splést s mlhovkami, jenže ty nejsou v nabídce ani za příplatek.
V mlze, dešti nebo při nočním návratu z koncertu tak musí postačit střízlivě provedené hlavní světlomety. Dnes není neobvyklé, že právě ony designéři používají jako hlavní okrasu přídě, Opel si však vystačil se skromnými rozměry a oddělenými parabolami pro halogenová potkávací a dálková světla, ke kterým přidal LEDky denního svícení, uspořádané do charakteristické oplí „fajfky“.
Boční profil jednoznačně ukazuje, že Adam míří mezi smetánku. Zakulacená a „osamostatněná” příď je prvním náznakem, že styl vítězí nad praktičností. Dva prolisy, jeden blízko prahu, druhý obkružující kliku dveří, hrají na dynamickou notu a vše završuje chromovaná lišta obkružující horní hranu oken. Tou jakoby Adam říkal, že by chtěl být jen dvoumístným kupé ve stylu britsko-německého konkurenta. Do vínku mu ale dali čtyři místa v kabině, tak raději ty vzadu stydlivě schovává pod protaženou střechu.
Pohled z boku také napoví, že toto auto budeme velmi málo vídat na základních 15“ kolech. Už oficiální fotografie naznačovaly, že kdo nemá aspoň „sedmnáctky”, ten je out. Jak ukázal testovaný kousek, Adam se nebojí jít ještě o stupínek výše. Příplatková kola designu Twister, kterými byl vybaven, mají průměr 18“ a pneumatiky s velmi nízkými bočnicemi. Vedle zajímavého designu se chlubily příplatkovými žlutými krytkami. Barva James Blonde je jedna z mála, kterou lze zvolit najednou jak pro karoserii, tak zároveň pro plastové i kožené dekorace interiéru.
Záď je do jisté míry odrazem přídě. I zde jsou jednou z dominant dva kruhové světlomety, tentokráte to však nejsou blinkry, nýbrž mlhovka a couvací světlo. Sdružené světlomety Adama v nejvyšší výbavě Slam dostaly diody a podobně jako světla denního svícení vepředu tvoří zadní obrysová světla „fajfku”, uvnitř níž jsou směrovky.
Zajímavým prvkem výbavy je výsuvný nosič jízdního kola v zadním nárazníku. Kromě Insignie dnes mají tuto vymoženost na seznamu příplatkové výbavy všechny Opely, ale je dost těžký, není zrovna zadarmo a ubírá zavazadelníku na objemu, který, přiznejme si to, člověk využije nepoměrně častěji. U Adama nosič v základní konfiguraci unese jen jedno kolo a nějak si nedovedu představit, nakolik bude fungovat po případném nárazu auta za vámi - některé jeho části nepůsobí příliš bytelným dojmem. Také k manipulaci s ním potřebujete návod; příliš intuitivní není. Jsou v něm však zabudovány sdružené koncové lampy z LEDek a je na něm upevněna registrační značka, kterou tak není nutno přemisťovat. Je tu k ní také výklopná osvětlovací lišta.
Opel se tímto nejspíš snaží vzbudit dojem, že jeho nejmenší model není jen módním doplňkem, ale i reálně využitelným a rozumně praktickým autem. Střecha nabízí úchyty pro příčníky, na které můžete připevnit třeba box na lyže - a to v případě cesty za zimními sporty budete muset udělat, protože dovnitř se dva lidi a dvoje lyže nemají příliš reálnou šanci vejít.
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nejnovější články
- Technik Jaguaru po smrtelné nehodě vynesl na světlo, jaké šmejdy jsou auta vietnamského nudlového miliardáře, dostal padáka
před hodinou - Na dvě části zaměstnanců VW dopadnou úspory obzvlášť tvrdě, platy jim budou klesat rok co rok 6 let, 4 tisíce míst bude zrušeno
před 2 hodinami - Výsledek srovnání ostrých kombíků Audi a BMW na sněhu nutně překvapí, ještě před 5 léty by bylo všechno jinak
včera - Spolu s automobilkami padají ke dnu i jejich dealeři. Nevydělávají téměř nic, zisky jim klesly o 34 procent skoro na nulu
včera (1) - Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva