Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Mini Countryman Cooper SD ALL4: dámám k službám
23.9.2011 | Ladislav Soukup | Přidat příspěvek
Byly doby, kdy Mini bylo vždy mini. Dnes nabízí řadu modelů a mezi nimi i Countryman, který svou subtilností rozhodně neboduje. Jaký je?
Přehled kapitol
Automobilka Mini zažívá po převzetí německým BMW stále větší úspěchy, tedy alespoň ty prodejní. Jistě by je ráda podpořila i zatím posledním novým přírůstkem do rodiny, modelem Countryman, který byl v podobě konceptu nazvaného prostě Crossover představen již na Pařížském autosalonu v roce 2008. Díky kladnému ohlasu na tento koncept se vedení automobilky téměř okamžitě rozhodlo začít pracovat na produkční verzi a firma své první SUV přivezla hned následující rok na autosalon ve Frankfurtu. Tam se již ukázalo pod sériovým názvem Countryman.
Pro Mini přináší tento model mnoho novinek, které jsme dosud znali jen z modelů jiných značek. Mini nikdy v historii nemělo pět dveří, nikdy nemělo na délku přes čtyři metry a nikdy nemělo pohon všech kol. A aby toho nebylo málo, jako první model v historii značky se Countryman nevyrábí v britském Oxfordu, ale v rakouské továrně firmy Magna Steyr v Grazu.
Těsně před zahájením výroby (v létě 2010) oznámila automobilka i vstup do nového šampionátu WRC právě s modelem Countryman, který v závodním provedení poprvé ukázala světu na loňském autosalonu v Paříži. Mini Countryman WRC bojuje naplno již v letošním ročníku WRC, bohužel zatím bez větších úspěchů. My jsme zkusili, jak si vede na běžných silnicích.
První velké Mini
Countryman má jako první model v nabídce Mini několik nových vlastností, které jsou patrné už na pohled. V prvé řadě si všimnete kompletního „nasteroidování” muskulatury Mini. Countryman působí oproti svým sourozencům jako přemotivovaný kulturista - mohutné nasávací otvory pro chladič nebo pro chlazení brzd již od prvního pohledu dávají najevo, že nemáte čest s pokojnou ovečkou, ale s divokým býkem čekajícím na vpuštění do arény. Co na tom, že realita je spíše opačná a na silnici to budou více menší modely, které ztrestají asfalt svými výkony, nyní se bavíme pouze o vzhledu.
Konstruktéři Countryman zvětšili oproti jeho bratříčkům ve všech směrech. Na délku se natáhl lehce přes čtyři metry (4 110 mm) při rozvoru 2 595 mm. Na výšku pak vyrostl do 1 561 mm a také široký rozchod 1 525 mm vpředu a 1 551 mm vzadu dělá z toho venkovana největší Mini v historii automobilky. Díky těmto rozměrům se rozšířil prostor pro cestující v oblasti nohou a hlavy, a tak v tomto Mini nemáte klaustrofobické pocity. Naopak, dozadu naložíte i pár basketbalistů a hlavně každý z nich bude mít vlastní dveře pro nastoupení a vystoupení z vozu. Ano, čtete správně, toto Mini už je klasické pětidvířko.
Podívejme se ale i na další novinky pro tento model. Countryman dostal i nabídku pohonu všech čtyř kol v podobě upraveného xDrive od BMW fungující na principu elektricko hydraulického středového diferenciálu, který umožňuje rozdělování hnací síly mezi přední a zadní nápravu přičemž standardně je poháněna ta přední. Poslední velkou novinkou v rodině Mini je použití vznětové motoru o objemu 1 995 cm3 přeplňované turbodmychadlem, dosud zůstávala auta této značky u naftové šestnáctistovky.
Vše podřízeno stylu
Styl, styl a zase styl, vidíte ho na každém centimetru auta. Jezdil jsem se základním Cooperem i Clubmanem a už v jeho případě jsem kvůli rozměrům slyšel z okolí otázky, zda je to ještě Mini. Velikostí jistě ne, ale díky specifickému designu ano. Ten dokáže i z auta, které je ve skutečnosti SUV, udělat opravdové Mini, jen ty rozměry jaksi nepasují.
Ale Mini podle mě necharakterizuje jen velikost nebo technické vlastnosti, vůz této značky může být rychlý, pomalý, malý a v dnešní době i velký. Mini dělá jeho styl, na trhu nenajdete jiné stylovější této třídy a velikosti, i když se o to po úspěchu britské značky mnozí snaží. Automobilku sice převzalo BMW, což ji dozajista přineslo i kvalitní techniku, i Němci ale zapracovali hlavně na image. Však se zeptejte kohokoliv na ulici, co to právě projelo kolem - nikdo vám sice neodpoví, jaký model přesně to byl, má ale jasno v tom, že na střeše měl britskou vlajku, na kapotě pruhy a na zádi pak jistě i logo Mini. V případě „dámské populace” se dočkáte i básnění o kráse celého vozu.
Zajděte si někdy do prodejny Mini a podívejte se na prodejní katalogy k jednotlivým modelům. U běžných aut v nich najdete leda strohé informace o výbavě a motorizaci, katalog Mini je z 90 % zaplněn informacemi o barevných kombinacích interiéru a exteriéru podpořený stylovými vychytávkami od kompletního měnícího se osvětlení interiéru (osvětlení kliky, světel na nohy apod.) po nejnovější přírůstek v podobě středové konzole vedoucí od předních sedaček k zadním sedadlům, která dovoluje připevnit doplňky interiéru (držák na brýle, pití, ...) a posouvat je po autě, nebo si jen tak nechat poslat zezadu třeba sushi. Bohužel, „náš” Countryman se musel obejít bez této konzole, protože v konfiguraci 2+3 pasažéři není pro tuto vychytávku na zadních sedadlech prostor a mohou ji omezeně využívat pouze řidič a spolujezdec.
Představovat interiér Countrymanu nemá větší smysl, protože je stále ztvárněn v jednom a tom samém stylu. Palubní desce dominuje velký rychloměr, který má uprostřed velký displej komunikačně-zábavního systému, jenž zvládání ovládání telefonu připojeného přes Bluetooth, audiosystému, palubního počítače nebo jisté servisní menu plné informací o množství oleje v motoru, tlaku v pneumatikách nebo míře opotřebení brzdových destiček. Řidič má u volantu pouze malý otáčkoměr ukazující také základní hodnoty palubního počítače a v případě konfigurace námi testovaného vozu i zvolený režim automatické převodovky.
Následující >1 / 4
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
včera - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii včera 12:07
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship včera 12:00
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- Obyčejná Honda předělaná na drsný muscle car Dodge se začíná prodávat, většina zájemců ale ostrouhá
25.11.2024 - Mercedes pracuje na konci kotoučových brzd, jak je známe, nové řešení by vydrželo až 15 let a 300 tisíc km
25.11.2024 - Levně k mání je sen odpůrců moderny. Dodnes nejeté auto má obří motor bez výkonu, volant bez airbagu a elektrická okna jako vrchol komfortu
25.11.2024 - Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
25.11.2024 - Nový vrchol sportovních silničních Porsche je tak brutální extrém, že mu sebrali i zadní okno
25.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva